سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین بانوان است که خانواده‌ها را هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی و روانی درگیر کرده و این شیوع نیاز به رسیدگی و تمرکز بر این حوزه را دو چندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کیوان مجیدزاده اردبیلی رئیس پژوهشکده سرطان سینه در نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی و هشتمین کنگره ملی سرطان سینه جهاد دانشگاهی با بیان اینکه امسال به عنوان نخستین سالی است که کنگره سراسری سرطان سینه را به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود گفت: خوشبختانه محققان برجسته بین‌المللی آمادگی خود را برای حضور در این کنگره اعلام نمودند. 

رئیس کنگره بین‌المللی سرطان پستان ضمن اعلام برگزاری این کنگره در تاریخ 6 الی 8 آبان ماه در محل کتابخانه ملی گفت: این کنگره هر ساله در موضوعات مطروحه ارتقا علمی بسیاری داشته است و امسال نیز در نظر است تا در خصوص محورهای اپیدمیولوژی ، تصویر برداری و روشهای مداخله‌ای، جراحی، آنکولوژی و رادیوتراپی، ژنتیک و سایتوپاتولوژی، کیفیت زندگی بیماران، حفظ باروری ، کاربردهای انفورماتیک در سرطان، اخلاق پزشکی و کاربردهای مهندسی پزشکی در سرطان با حضور محققان برجسته داخلی و بین‌المللی به بحث و بررسی در خصوص جدید‌ترین موضوعات مربوط به سرطان سینه بپردازند.

رئیس پژوهشکده سرطان سینه در ادامه در خصوص سایر برنامه پژوهشکده گفت : همچنین برگزاری نخستین کنگره ملی طب فراگیر و مکمل در سرطان و سمپوزیوم ملی سارکوم برای اولین بار در کشور امسال از سوی پژوهشکده سرطان پستان در بهمن ماه با حضور اساتید معتبر کشور و دنیا برگزار خواهد شد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ایجاد و راه‌اندازی کلینیک چند تخصصی سارکوم با حضور متخصصین ارتوپدی، جراحان عمومی، رادیوتراپی، رادیولوژی، آنکولوژی و ژنتیک، از دیگر فعالیت‌های عمده اخیر پژوهشکده است که وضعیت بیمار سرطانی را در این کلینیک به صورت چند تخصصی مشخص بررسی و درمان می‌کنند. 

دکتر فاطمه اصفهانی دبیر علمی کنگره در نشست خبری این کنگره که صبح امروز برگزار شد اعلام کرد سرطان سینه بیماری است که زنان را از لحاظ اقتصادی وضعیت ژنتیکی خانوادگی و فیزیکی و یا حتی از لحاظ عاطفی درگیر میکند به همین جهت این بیماری به صورت اختصاصی قابل کنترل و درمان واقع میشود.

وی در ادامه افزود: داروها و روش های جراحی جدیدی به وجود آمده که به دنبال بازگرداننده فیزیکی از لحاظ روحی است.

دکتر شهپر حقیقت دبیر کمیته تخصصی آمار و‌اپیدمیولوزی پژوهشکده سرطان سینه در خصوص تفاوت های اصلی شیوع سرطان سینه در کشور گفت: شیوع این بیماری در کشوری مثل امریکا که سالانه نزدیک به 300هزار مورد جدید شناسایی میشود که 230هزار مورد فقط موارد بد خیم و تهاجمی هستند لذا شاید رقم شیوع در کشور ما نسبت به آنها عدد کمتری باشد

دکتر حقیقت تاکید کرد: بررسی این آمار در کشور از دو جنبه اهمیت ویژه ای دارد و لازم است تا توجه شود، یکی آنکه جمعیت ما در ایران ترکیب سنی ‌جوانتری دارد و بنابراین بیماری سرطان سینه ‌در سنین پایین تری حدود 5 تا 10سال پایینتر از کشور های دیگر داده میشود.

پس خانم های جوان را در سنین فعال زندگی و باروری درگیر خود کرده است که با توجه اهمیت نقش زن در جامعه ما و در خانواده این مسئله اهمیت ویژه ای دارد و نکته دوم اینکه در صورت تشخیص به موقع و صحیح این بیماری میتوان اقدامات درمانی سریع تر و کاملتری انجام داد و بیمار میتواند عمر طولانی تری داشته باشد.

وی گفت: طبق آمارهای گفته شده در امریکا حدود 300هزار در سال 2015 پیش بینی شده که فقط 40هزار مرگ و میر دارد به عبارتی عدد مرگ ‌و میر بسیار پایین است ولی در کشور ما قطعا این نسبت پایین تر است چون مهمترین اقدام موثر در آن کشورها در غربالگری و تشخیص زودرس که به صورت سیستماتیک از طریق سیستم بهداشت در کل جامعه انجام میشود.

دکتر حقیقت بیان کرد: در کشور ما آخرین آمار نشان میدهد که احتمال بقای سالانه بیماران تشخیص داده شده در کل کشور به صورت متوسط 71درصد است بنابراین در این مدت در مجموع کشور های دیگر این آمار پایین تر است.

وی در مورد آمار در کشور خودمان اذعان کرد: در کشور خودمان میزان بقای 5ساله بالای 80تا 85درصد در مراکز خصوصی نشان میدهد که شاید بتوان به این نتیجه گیری رسید که اگر در کشور امکانات تشخیص زودرس و درمانی را فراهم کنیم گامی تاثیر‌گذار برای بقای بیماران و کیفیت زندگی آنها به وجود میآید.

انتهای پیام/


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار