کاوه ابراهیمپور، کارگردان در خصوص وضعیت فعلی سینمای هنر و تجربه در کشورمان به خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اگرچه حمایتهای خوبی از طرف دستاندرکاران و سیستمهای دولتی دیده میشود اما در واقع اولین خبر خوشی که شنیدم از طرف ایوبی بود که وعده افزایش سینما فرهنگ به سینماهای هنر و تجربه را دادند ولی بلافاصله سینمای آزادی از این سینماها حذف شد.
وی اضافه شدن سینما فرهنگ به سینماهای گروه هنر و تجربه و حذف سینما آزادی از این گروه را به مثابه جابجایی دانست و افزود: من از اول امیدوار بودم که به تعداد سینماهای هنر و تجربه افزوده شود اما هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه دیده نشده و در واقع ما داریم در مورد 7 سالن سینما حرف میزنیم و این به معنای یک سینمای کامل که یک مجتمع و چند سالن باشد نیست.
این کارگردان در خصوص لزوم وجود گروه هنر و تجربه اظهار داشت: گروه هنر و تجربه چیزی بوده که به نظر من باید خیلی زودتر در سینما و محیط فرهنگی ما به وجود میآمد.
ابراهیمپور ادامه داد: امروز در اکثر کشورهای جهان یک سیستم حمایتی در خصوص حمایت از فیلمهای مستقل و مستندی که لزوماً برای سرگرم کردن مخاطب ساخته نمیشوند، وجود دارد.
وی نبود بازگشت سرمایه تضمین شده برای سینمای مستقل را از نتایج هدف تولید فیلمهای مستقل دانست و تصریح کرد: برای همین باید از سینمای مستقل حمایت شود تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد.
این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود نقاط ضعف و قوت سینمای هنر و تجربه را چنین تشریح کرد: بالاخره هر جریان فرهنگی برای راه افتادن باید ظرفیتی داشته باشد و در صورت نبود این ظرفیتها خیلی از مردم تعریفی از هنر و تجربه نخواهد داشت.
ابراهیمپور دلیل دیگر ضعف سینمای هنر و تجربه را اکران چرخشی و تکی فیلمهای مرتبط با این سینما دانست و گفت: تماشاچی ما عادت به ارائه چرخشی فیلمها ندارد و این روش اکران او را گیج میکند.
وی ادامه داد: یادگیری تماشای فیلمهای چرخشی سینمای هنر و تجربه کمی طول میکشد.
این کارگردان در زمینه میزان رضایتش نسبت به استقبال از کارهای گروه هنر و تجربه، اظهار داشت: استقبال مخاطب نسبت به سالنهای موجود بسیار عالی بوده و بر طبق آخرین آمار به دست آمده حدود 40 درصد سالنهایی که در اختیار بود، پر بوده است.
ابراهیمپور افزود: این آمار در سینمای بدنه حدود 2 تا 5 درصد است اما به دلیل تعداد کم سالن سینماهای هنر و تجربه در تهران، اصفهان و مشهد، نمیتوان برگشت مالی چندانی را برای این گروه متصور شد.
وی در خصوص دلایل اقبال بالای بخش خصوصی به سینمای هنر و تجربه گفت: فیلم ویژه اکران در بخش هنر و تجربه ساخته نمیشود اما این بخش یک مجرا بوده و ما به آن به مانند بچهای نگاه میکنیم که باید کمکش کنیم تا بزرگ شده و رشد کند.
این کارگردان سینمای هنر و تجربه را به نهال کوچکی که در زمان بارور شدن ثمرات خوبی خواهد داشت، تشبیه کرد و اظهار داشت: اگرچه این نهال هنوز خیلی کوچکتر از آن است که بتوان امیدوار بود اما آینده خوبی دارد.
ابراهیمپور در قالب حرف پایانی تصریح کرد: دلم میخواهد که دستاندرکاران فرهنگی کشور همت و حمایت بیشتری نسبت به سینماهای هنر و تجربه داشته باشند و توجه بیشتری به افزایش سالنهای آن نشان بدهند.
گفتگو از منا شمسایی
انتهای پیام/