این روزها از داخل ايران پيام‌هاي ديگري هم به جز توافق هسته‌اي به بيرون مخابره مي‌شود. پيام‌هايي از نيروهاي نظامي؛ همان‌ها كه ناظران سياسي مي‌گويند بايد در كنار ديپلماسي بال ديگر كشور براي امنيت و صلح باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها از داخل ايران پيام‌هاي ديگري هم به جز توافق هسته‌اي به بيرون مخابره مي‌شود. پيام‌هايي از نيروهاي نظامي؛ همان‌ها كه ناظران سياسي مي‌گويند بايد در كنار ديپلماسي بال ديگر كشور براي امنيت و صلح باشند. پس خيلي عجيب نيست كه نمايش توان نظامي ايران با روزهاي مهم هسته‌اي همزمان مي‌شود.

يك هفته پيش تصويب طرح برجام در مجلس همزمان بود با نمايش قدرت موشكي سپاه. حالا هم آغاز اجراي برجام همزمان شده با رزمايش «محرم» ارتشي‌ها. ارتشي كه ديروز نيروي زميني، هوايي و پدافند هوايي خود را به صف كرد تا هم توان خود را محك بزند و آمادگي‌اش را حفظ كند، هم نشان دهد احتمالا كشورمان چه نظري درباره برخي تهديدها و خط و نشان‌هاي خارجي دارد.

 رزمايش ارتشي‌ها ديروز صبح با اعلام رمز «لبيك يا حسين» توسط امير كيومرث حيدري، جانشين فرمانده نيروي زميني ارتش در منطقه غرب و شمال غرب كشور آغاز شد. مرحله مقدماتي و گسترش نيروها در اين رزمايش روز يكشنبه انجام شده بود و ديروز هم يگان‌هاي واكنش سريع نيروي زميني كه براي مقابله با تهديدات گروهك‌هاي تروريستي ايجاد شده‌اند، وارد عمليات شدند.

انواع جنگنده‌ها و هواپيماهاي ترابري نيروي هوايي كه از چهار پايگاه شهيد فكوري، لشگري، نوژه و وحدتي در اين رزمايش حضور يافتند، دو نوع عمليات پشتيباني از نيروهاي زميني و دفاع هوايي را انجام مي‌دهند. پدافند هوايي ارتش نيز علاوه بر استفاده از انواع سامانه‌هاي راداري و موشكي خود، نيروي هوايي و نيروي زميني را در اين رزمايش پشتيباني مي‌كنند.

سامانه فكور وارد مدار عملياتي شد

سخنگوي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا در رزمايش محرم گفت: امروز براي نخستين بار سامانه فكور وارد مدار عملياتي شد. اميرسرتيپ مسعود مقدس خاطرنشان كرد: پدافند هوايي يكي از اصيل‌ترين اركان رزمايش محرم است كه با همكاري با نيروي هوايي از نيروي زميني پشتيباني مي‌كند. علاوه بر اين پدافند هوايي يك رزمايش تخصصي نيز با نام مدافعان آسمان ولايت ٦ را اجرا مي‌كند. وي در ادامه افزود: سامانه فكور كه امروز در مدار عملياتي قرار مي‌گيرد توسط متخصصان پدافند هوايي و با همكاري وزارت دفاع ساخته شده و بومي است.

وي با اشاره به اينكه اين سامانه يك مركز فرماندهي هوشمند است، افزود: اين سامانه به راحتي مستقر شده و در كوتاه‌ترين زمان ممكن ارتباطات خود را با مركز تصميم‌ساز متصل و صحنه نبرد را به مركز فرماندهي و كنترل مخابره مي‌كند. سرتيپ مقدس همچنين افزود: اين سامانه مي‌تواند اطلاعات پهپادهاي مخابراتي و شناسايي را دريافت كرده و به مركز فرماندهي ارسال كند. با ورود اين سامانه به قرارگاه پدافند هوايي عملا هوشمندسازي شبكه فرماندهي و كنترل قرارگاه پدافند هوايي تحقق مي‌يابد.

اجراي آتش سنگين توپخانه‌اي، عمليات شناسايي، انجام عمليات هلي برن

ديروز همچنين عمليات هلي برن تيم‌هاي واكنش سريع نيروي زميني ارتش با موفقيت انجام شد. صبح ديروز عمليات يگان‌هاي واكنش سريع نيروي زميني با بهره‌گيري از تجهيزات مدرن سبك و نيمه سنگين شامل تك تيرانداز مرصاد، سلاح ام٤، موشك‌هاي دهلاويه، ‌انواع دوربين‌هاي حرارتي و رادارهاي سيار، نارنجك‌اندازهاي ٤٠ ميليمتري و موشك‌هاي ار.‌پي.‌جي ٢٩ عمليات خود را با موفقيت انجام دادند. همچنين اين نيروها با نيروهاي مهاجم فرضي درگير شده و آنها را از منطقه عقب راندند.

بمباران وسيع دشمن فرضي توسط جنگنده‌هاي نيروي هوايي

در قسمت ديگري از رزمايش «محرم» جنگنده‌هاي نيروي هوايي مواضع دشمن فرضي را بمباران و از نيروهاي خودي پشتيباني هوايي كردند. در اين مرحله از رزمايش مشترك محرم جنگنده‌هاي F٥ و صاعقه وارد عمليات شدند. همچنين هواپيماهاي RF-٤ از منطقه عكسبرداري هوايي كردند. شبكه يكپارچه پدافند هوايي نيز با موفقيت امنيت آسمان منطقه رزمايش را حفظ كردند.

سامانه توپخانه اپتيكي با موفقيت تست شد

ديروز همچنين تست گرم سامانه‌هاي توپخانه اپتيكي (صافات) قرارگاه پدافند هوايي با انهدام پهپاد فرضي دشمن با موفقيت انجام شد. در اين بخش از رزمايش محرم ارتش، كاركنان جوان قرارگاه پدافند خاتم سامانه‌هاي بومي صافات را با موفقيت تست كردند. استفاده از سامانه‌هاي بومي صافات با توان كنترل آتش راداري و استفاده از تجهيزات اپتيكي و انهدام پهپاد دشمن فرضي با سطح مقطع راداري بسيار كم بر فراز سايت هسته‌اي خنداب از اقدامات قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش در اين مرحله از رزمايش بود.

سامانه راداري فتح ١٤ وارد مدار عملياتي شد

رونمايي از سامانه راداري فتح ١٤ و قرار گرفتن آن در مدار عملياتي نيز از ديگر بخش‌هاي اين رزمايش بود. سرتيپ مسعود مقدس، سخنگوي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء (ص) در رزمايش محرم، اظهار كرد: اين سامانه راداري توسط متخصصان پدافند هوايي و صنايع الكترونيك ايران طراحي شده و اكنون در منطقه رزمايش محرم مورد استفاده قرار گرفته است. وي با اشاره به اينكه اين رادار براي خلاءهاي پوششي راداري مورد استفاده قرار مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: برد اين رادار حدود ٦٠٠ كيلومتر بوده و رادار ارتفاع بالا محسوب مي‌شود.

سرتيپ مقدس در ادامه افزود: اين سامانه راداري براي كشف اهداف ريزپرنده و اهدافي كه سطح مقطع بسيار كم دارند مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين سامانه در برابر جنگ الكترونيكي مقاوم است و بهترين سامانه براي سامانه‌هاي موشكي محسوب مي‌شود.


منبع: اعتماد

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.