ما در زندگی امروز ساعات طولانی را روی صندلی می‌گذرانیم و لازم است درست نشستن را یادبگیریم تا از عوارض آن جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر حمید پدرام متخصص ارتوپد می‌گوید: یکی از بیشترین علت کمر درد مخصوصا در خانمها همین مورد به معنای وضعیت نامناسب بدن در هنگام نشستن، خوابیدن و . . . است. نکته‌ای که حتما باید مد نظر داشته باشیم این است که در حالت نشسته بیشترین فشار بر کانال نخاعی وارد می‌آید و این فشار می‌تواند موجب تنگی نخاع شده و ایجاد درد کند و حتی به سمت دیسک پیشرفته پیش رود.

وی ادامه می‌دهد: به مناسبت بالا رفتن سن مفاصل بین مهره‌ای‌ تخریب می‌شود اگر همراه آن شخص بد نشسته باشد، ساییدگی بیشتری به وجود می‌آید و یک آرتروز ساده می‌تواند دردناک شود اگر درست ننشینیم، خستگی عضله فشار بر روی مفاصل و درد به وجود می‌آید. 

دراز کشیدن بر روی زمین، نشستن بر روی صندلی یا مبل؟ 
در شرایط مختلف وضعیت بدن متفاوت است روی زمین دراز کشیدن از همه حالات بهتر است و با نشستن روی صندلی فشار بیشتری روی ستون مهره‌ها وارد می‌شود و زاویه زانو بیشتر است. 
روی مبل نیز لم می‌دهیم و فشار بر روی ستون فقرات بیشتر می‌شود.

بهترین وسیله در سرکار، صندلی مناسب است
حتی هفته‌ای نیم ساعت ورزش عضلات را قوی می‌کند. بهتر است به سلامتیمان بها بدهیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم و با پزشک مربوط مشاوره کنیم از وضعیتهایی که حس می‌کنیم صدمه زننده است،‌اجتناب کنیم ورزش حتی هفته‌ای نیم ساعت عضلات را قوی می‌کند و امکان صدمه کمتر است.

دکتر اکبری ارتوپد می‌گوید: پا انداختن روی پای دیگر اشکالی ندارد منتها اگر زاویه پشتی زیاد باشد، فرد مجبور می‌شود به سمت جلو خم شود و فرد تمایل به قوز کردن پیدا می‌کند و در طولانی مدت مهره‌های کمر به هم جوش می‌خورد و ساختارهای داخل شکم فشرده می‌شوند یا اگر پاها آویزان باشد به عضلات کمر کشش وارد می‌شوند و قوس کمر افزایش می‌یابد.

اگر ارتفاع خیلی کوتاه باشد، فرد به سمت حالت کششی می‌دهد و کل قوس های بدن به هم می‌خورد.پشت میز نشین ها بهتر است صندلی را نزدیک میز قرار دهند تا مجبور شوند سر و گردن راخم کنند وگرنه عضلات و رباطهای و عضلات دچار کشیدگی می‌شوند و در طولانی مدت ممکن است التهاب مهره‌ها به وجود آید.

ویژگی‌های صندلی مناسب 
پایه‌های صندلی با طول ساقهای فرد هماهنگ باشد کل پا روی سطح زمین یا چهار پایه قرار گیرد زاویه بین پشتی صندلی و نشیمن‌گاه 90 درجه باشد.صندلی تا حد امکان قابلیت چرخش داشته باشد و محل قرار گیری ساعد داشته باشد. 

محافظت از سر و گردن 
سر و گردن باید طوری باشد که راستا هم قرار گیرد و سر را خم نکنیم و اگر می‌نویسیم و تایپ می‌کنیم باید میزمان به نحوی باشد که شیب 25-30ْ داشته باشد تامجبور نشویم برای داشتن زوایه ْ90  (که زوایه دید مناسب است) گردن را خم نکنیم.

نگذاریم دیر شود 
وی در پایان درمورد برگشت پذیر بودن یا نبودن عوارض گفت: اگر افراد برای درمان دیر مراجعه کنند فقط می‌توان درد را کم کرد چون ساییدگی به وجود آمده است. در صورت مراجعه در زمان مناسب درمان‌ها و حرکات اصلاحی وجود دارد. 

  •  برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان 
     کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: ارتوپد ، نشستن ، درد ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار