رئیس اتاق ایران گفت: در شرایط فعلی اقتصاد ما نیازمند تدوین استراتژی صادراتی است تا برای 20 سال آینده برنامه صادرات مشخص باشد.

نیاز اقتصاد به تدوین استراتژی صادراتی/ نقدینگی و نرخ ارز همچنان مانعی بر سر راه صادرکنندگانبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران صبح امروز در مراسم روز ملی صادرات گفت: صادرکنندگان در سال 93 که سال بسیار سختی بود توانستند موفق عمل کرده و کالای خود را به خارح از کشور صادر نمایند.

وی افزود: نگاه به صادرات هم باید بلندمدت باشد و هم از طرفی برخی افراد توقع دارند که در روز ملی صادرات مشکلات و موانع مربوطه بخش مطرح شود.

به گفته رئیس اتاق ایران اگر نگاه بلندمدت به صادرات شود باید فضای مناسب برای توسعه آن فراهم شود و در طی ماه‎های گذشته روند جمع بندی مذاکرت و اجرای شدن برجام نوید خوبی را در روزهای آینده برای توسعه صادرات می‌دهد.

رئیس اتاق ایران گفت: در طی دو روز گذشته مسئله آب سنگین اراک نیز حل شده و متن تفاهم آن در هفته آینده به امضا خواهد رسید.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه در دو ماه آینده تحریم‎ها به طور کلی رفع می‌شود گفت: با توجه به فراهم شدن شرایط اقتصادی مناسب باید در فضای داخلی کشور فضای ازاد رقابتی ایجاد شود تا بتوانیم تولید خود را رقابتی کرده و زمینه صادرات پایدار را فراهم کنیم.

جلال پور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به برنامه بلندمدت برای توسعه صادرات گفت: یکی از راه‌های توسعه صادرات رقابتی کردن فضای داخلی کشور است و موضوع دیگر این است که تصدی‌گری دولت کاهش یابد و اقتصاد به سمت آزاد شدن حرکت نماید.

جلال‌پور تصریح کرد: با الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی شاهد رفع بسیاری از مشکلات و موانع خواهیم بود می‌گویند هر جا صحبت از اقتصاد می‌شود نوک پیکان به سمت دولت و مجلس نشانه گیری می‌شود و ما صحبت‌مان این است که ورود دولت و مجموعه تصمیم‌گیری‌های آن تبعاتی را در اقتصاد به دنبال دارد که به عنوان مثال می توان به بحث قیمت ارز و قیمت گذاری کالاها و تعرفه‌ها اشاره کرد.

جلال پور ادامه داد: در حالی که شرایط بین المللی برای توسعه صادرات فراهم است باید نرخ ارز و قیمت ارز برای صادرکنندگان قابل پیش‌بینی باشد چرا که صادرکنندگان برای توسعه صادرات خود نیازمند پیش‌بینی پذیر بودن نرح ارز هستند.

وی ادامه داد: دانستن این موضوع که دولت چه برنامه‎ای برای تعیین قیمت نرخ ارز دارد می‌تواند به صادرکنندگان جهت برنامه‌ریزی کمک نماید.

رئیس اتاق ایران نقدینگی را از ملزومات جدی توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: هم میزان بهره و نرخ سود مرتبط با تسهیلات ارائه شده به صادرکنندگان باید تغییر کند چرا که تسهیلات مرتبط با صادرکنندگان در حدی نیست که امروز نیاز صادرات است و باید ارتقا یابد البته در بسته تسریع در رونق دولت به این بخش توجه شده اما باید سرمایه ‌های بانک‌های مرتبط با صادرات مانند بانک توسعه صادرات افزایش یابد تا در شرایط جدید راهگشا باشد.

جلال پور ادامه داد: مسائل مالیاتی مشکل دیگری است که صادرکنندگان با آن درگیر هستند و مشکلات مالیات بر صادراتی که در دولت دهم وضع شد هنوز پابرجا است و باید برای مشکل مالیات صادرکنندگان باید تدبیر جدی اندیشیده شود.

به گفته رئیس اتاق ایران باید در سرمایه صندوق ضمانت صادرات تجدید نظر شود و این رقم  افزایش بیابد و در شرایط فعلی سفارتخانه‎ها می‎توانند در توسعه صادرات و بازاریابی محصولات کمک شایانی نمایند.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: باید تدوین استراتژی صادراتی مورد توجه قرار بگیرد چرا که در شرایط امروز از آن محروم هستیم و باید برنامه ای برای توسعه صادرات در 20 سال اینده وجود داشته باشد که کدام کالاها می‌توانند جایگزین کالاهای صادراتی فعلی باشند و ارزآوری را به همراه داشته باشند.

رئیس اتاق ایران به موضوع گردشگری اشاره کرد و گفت: توسعه گردشگری می ‌تواند منابع ارزی خوبی را برای کشور داشته باشد و در این راستا تعداد تصمیم‌گیران در این بخش باید کاهش یابد و برخی قوانین بازنگری شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع مشوق‎های صادراتی نیز اشاره کرد و گفت: پرداخت جوایز نقدی به صادرکنندگان مشکلی را حل نمی‌کند و در شرایطی که برخی تصمیمات منجر به سنگ‌اندازی‌هایی در راه صادرا ت میشود باید مشوق‌های صادراتی در نظر گرفت ولی وقتی اقتصاد آزاد باشد نیازی یه این مشوق‌ها نیست.

وی ادامه داد: مشوق‌های صادراتی باید به صورت هدفمند به تشکل‌های صادرتی اعطا شود و در شرایط امروزی این نیاز اقتصاد است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار