خالد بن محمد العطیه در گفتگو با شبکه سی ان ان به حمایت از گروه تروریستی موسوم به احرار الشام در سوریه اعتراف کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سی ان ان با خالد بن محمد العطیه وزیر امور خارجه قطر مصاحبه کرد. خبرنگار سی ان ان از خالد بن محمد العطیه پرسید: منافع راهبردی قطر در سوریه چیست؟

وزیر امور خارجه قطر گفت:قطر هیچ منافع ژئوپولتیک یا هیچ هدفی در سوریه ندارد.اگر موضع قطر را از روز نخست دنبال کرده باشید خواهید دید که ما تلاش کردیم تا سوریه به راه حل مسالمت آمیز دست یابد. فقط زمانی که ما مشاهده کردیم که خونریزی شده است مجبور شدیم موضع مردم (سوریه) را بگیریم.

خبرنگار سی ان ان پرسید: نقش قطر در عرصه میدانی در سوریه چیست؟

خالد بن محمد العطیه گفت:ئمتاسفانه شورای امنیت برای محافظت از مردم سوریه اقدام کافی نمی کند. ما به همراه دوستان خود در سوریه بار را به دوش کشیدیم تا هرکاری که می توانیم انجام دهیم و از مردم سوریه محافظت کنیم!

مجری سی ان ان گفت: شما چه کار کردید؟ آیا تامین مالی می کنید یا کمک نظامی می کنید؟ چه کار می کنید؟

خالد بن محمد العطیه گفت: ما با همپیمانان خود کار می کنیم تا از مخالفان میانه رو حمایت کنیم و آنها را تقویت کنیم.

مجری گفت: شما از حمایت قطر از میانه روها در سوریه صحبت کردید. میزان حمایت شما از شبه نظامیان اسلامگرا مثل احرار الشام چیست؟

وزیر امور خارجه قطر در پاسخ به بکی اندرسون گفت: می خواهم همین جا خیلی صریح بگویم که احرار الشام هیچ ائتلافی با القاعده ندارد. احرار الشام یک گروه سوری است که برای آزاد سازی کشورشان می جنگد. ما اصلا احرار الشام را گروهی تندرو و افراطی و یا گروه تروریستی نمی دانیم. آنها یکی از گروههای مخالف میانه رو در سوریه هستند که برای آزادی کشورشان می جنگند.

مجری گفت: آیا شما آنها را شبه نظامیان محافظه کار و اسلامگرا می دانید که در گذشته از واژه جهاد یا انقلابی استفاده کرده بودند؟

وزیر امور خارجه قطر گفت: آنها جهادی بودند، ما همیشه از دوستان خود خواستیم که وضعیت سوریه را به یک جنگ مقدس تبدیل نکنند.

مجری گفت:پس از مداخله روس ها در سوریه ، عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی گفت که آماده استفاده از گزینه نظامی برای تنش زدایی در این مناقشه است.

آیا شما از مداخله نظامی قطر، عربستان سعودی و ترکیه حمایت می کنید؟

وزیر خارجه قطر در پاسخ گفت: هر چیزی که باعث محافظت از مردم سوریه شود و باعث محافظت از سوریه در برابر اختلاف شود ، ما آنها را رد نمی کنیم.

مجری گفت: پس شما گزینه نظامی را مشروع می دانید؟

خالد بن محمد العطیه گفت: اگر این اقدام نظامی برای محافظت از مردم سوریه در برابر بی رحمی رژیم است بله.

مجری گفت:این اقدام نظامی چگونه خواهد بود؟

وزیر خارجه قطر گفت:راههای زیادی وجود دارد که من نمی توانم بگویم چگونه ؟ مردم سوریه در دو جبهه می جنگند. آنها مشغول نبرد با رژیم سوریه و نبرد با گروه تروریستی هستند. مردم سوریه در دو سال گذشته مشغول این کار بوده اند.

مجری گفت: سعودی ها در ریاض گفتند که به ظهور احتمالی چهار بعلاوه یک می نگرند که شامل روسیه، سوریه، ایران، عراق و حزب الله می شود. این چهار بعلاوه یک باید شما را نگران کند و سعودی را نگران کند این طور نیست؟

خالد بن محمد العطیه گفت: ما در منطقه دو گزینه داریم. گزینه مناقشه را داریم که همیشه دوست داریم از آن اجتناب کنیم. گزینه دیگر این است که گفتگوی جدی برای حل کردن موضوعات در داخل خانه داشته باشیم. ما از هیچ گونه تقابلی نمی هراسیم، به همین علت است که ما خواستار گفتگو هستیم. درخواست ما برای گفتگو از موضع قدرت است چون ما به صلح اعتقاد داریم. ما می دانیم که کوتاه ترین راه به صلح گفتگوی مستقیم است.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار