به گزارش خبرنگار
مجلس گروه
سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از گذشت۹۰
روز از توافق وین، روز اجرای برجام فرا رسید و در ۲۶ مهرماه ۱۳۹۴ "
محمد
جواد ظریف" و "
فدریکا موگرینی" با صدور بیانیهای مشترک
«روز پذیرش» برجام
را اعلام کردند.
پس از آنکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از حدود 2 ماه رایزنی در 23
تیر ماه در شهر وین مورد تأیید وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آمریکا،
فرانسه، روسیه، چین، آلمان و انگلیس) قرار گرفت در 29 تیر ماه قطعنامه 2231
در شورای امنیت به تصویب رسید و برجام تأیید شد.
از آن زمان قرار شد تا
برجام در کنگره آمریکا، مجلس شورای اسلامی و شورای اروپا مورد بررسی قرار
گیرد.
در همین راستا، هفته گذشته «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان
«قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» که
در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده بود
را جهت اجرا به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد.
در این گزارش به نقش مجلس شورای اسلامی از دوران بررسی برجام تا حال که به مرحله پسابرجام رسیدهایم، میپردازیم.
بررسی برجام در بهارستان
با انتشار متن برجام و پس از آنکه نمایندگان خانه ملت در جریان این سند و جزئیات آن قرار گرفتند، نظرات متفاوتی درباره برجام و نیز نقاط ضعف و قوت آن از سوی وکلای ملت مطرح شد، دراین میان برخی نمایندگان معتقد بودند که برجام تنها با تصویب در مجلس معتبراست و لذا بر ضرورت دادن لایحه از سوی دولت در این مورد تاکید داشتند.
براساس نظر این دسته از نمایندگان خانه ملت لازم بود مطابق اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، هر گونه توافق یا پروتکلی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. علاوه بر این قانون، الزام دولت به حفظ دستاوردهای هستهای نیز اعلام کرده است توافق نهایی در صورتی معتبر است که به تصویب مجلس برسد.
بنابراین یکی از شروط اعتبار توافقنامه نهایی این است که به مجلس ارائه شده، بررسی و تصویب شود و لذا برجام بعد از تصویب مجلس قابلیت اجرایی دارد.
موضع رهبر معظم انقلاب در طول مذاکرات و بعد از تصویب برجام
در
دو سال گذشته رهبر معظم انقلاب علی رغم دارا بودن اختیار و قدرت کافی برای
صدور حکم حکومتی و ممانعت از ادامه مذاکرات، هیچ گاه چنین کاری نکرده و
همسو با مطالبه مردم عمل کردند.
با اینکه ایشان چندین بار تاکید
داشتند که نسبت به فرجام مذاکرات خوش بین نیستند و نسبت به بد عهدی آمریکا
نیز هشدار داده بودند، اما در عمل میدان را برای دولت و مذاکره کنندگان باز
گذاشتند و از آن مهمتر اینکه روند بررسی و تصویب برجام را بر عهده
نهادهای قانونی کشور گذاشتند.
تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام، گام بعدی مجلسپس از اظهارات نمایندگان، بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی به ایستگاه کمیسیون ویژه بررسی برجام رسید. بنابراین نمایندگان مجلس در جریان ارائه گزارشی پیرامون مذاکرات و توافقنامه صورت گرفته از سوی وزیر امور خارجه به پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی برجام رأی دادند.
انتخاب اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجامسپس نمایندگان خانه ملت در نشست علنی روز چهارشنبه (28 مردادماه) مجلس شورای اسلامی اعضای کمیسیون ویژه برجام را از میان 24 نامزد عضویت در این کمیسیون به شرح ذیل انتخاب کردند که به ترتیب سید حسین نقوی حسینی، اسماعیل کوثری، محمدحسن ابوترابیفرد، ابراهیم کارخانه، حسین نجابت، محمد مهدی زاهدی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، علاءالدین بروجردی، محمود نبویان، مسعود پزشکیان، منصور حقیقت پور، غلامرضا تاجگردون، عباسعلی منصوری آرانی و وحید احمدی اعضای این کمیسیون نام گرفتند.
پس از تشکیل کمیسیون برجام، اعضای این کمیسیون به بررسی مفاد این سند پرداختند که در این جلسات کمیسیون "سیدعباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای کشورمان بههمراه "علیاکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی، در طی چندین نوبت حضور یافتند تا به سوالات و ابهامات موجود در سند برجام پاسخ دهند. درضمن در چندین جلسه هم با دعوت کمیسیون از "سعید جلیلی" رئیس تیم مذاکره کننده قبلی وی در این جلسات حضور یافت.
کمیسیون ویژه پس از ۴۰ روز بررسی و دعوت از
کارشناسان خبره و موافقان و مخالفان برجام گزارشی را به صحن علنی مجلس
ارائه کرد و بلافاصله پس از این گزارش طرحی دوفوریتی تحت عنوان "
طرح
قانونی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" که
در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تدوین شده بود، تقدیم مجلس شد.
تصویب برجام در مجلسدر
طی جلسات کمیسیون ویژه برجام و نیز جلسات صحن علنی مجلس برخی از نمایندگان
هم بر این فرمایشات رهبری معظم انقلاب تاکید داشتند که نباید اجازه داد تا
برجام و موضوع توافق، موجب بروز دودستگی و اختلاف درمیان مردم و بهخصوص
مسئولان شود.
سر انجام کلیات
طرح یک فوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای
برجام» با ۱۳۹ رأی موافق و ۱۰۰ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به تصویب رسید.
لاریجانی در همایش اقتصاد مقاومتی: تصمیم در مورد مذاکرات هستهای لحظهای نبودرئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تصمیم در مورد مذاکرات هستهای لحظهای نبود و 3 سال مذاکره کردیم گفت: کشور با بحثهای دقیق، حرفهای و فنی وارد این موضوعات شد.
لاریجانی با بیان اینکه تلاش شد در این مسیر مذاکرات که با فراز و فرودهایی همراه بود، منافع کشور لحاظ شود، اظهار داشت:
هدف اصلی ما این بود که تکنولوژی هستهای صلحآمیز داشته باشیم و تحریمها هم برداشته شود.
رئیس قوه مقننه با اشاره به برخی نگرانیها مبنی بر اینکه پذیرش برجام تسلط بیگانگان را به همراه دارد، تصریح کرد: در حالیکه ما سالهاست عضو آژانس انرژی اتمی هستیم و نظارتهای ان پی تی را پذیرفتهایم و نظارت آژانس مشکل تسلط بوجود نمیآورد.
وی افزود: ضمنا در آنجا که بخواهند اسناد ما را لو بدهند قانون گذاشتهایم و کیفیت همکاری خود با آنها را کم میکنیم. لذا اینها قابل علاج است. همچنین اگر بازرسی بخواهد نادرست کار کند، دولت اجازه حق ورود به وی را نمیدهد و بازرس دیگری میتوانند بفرستند لذا این موضوعات احتیاجی ندارد که ما یک تلقیهای غلطی از موضوع داشته باشیم.
دست مجلس در نظارت بر برجام بسته نیست/ وزارت خارجه هر سه ماه یکبار گزارش میدهد" محمد صالح جوکار" در گفتوگو با خبرنگار
مجلس گروه
سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس در دوران پسا برجام تا چه حد به دنبال اقدام متقابل در راستای اقدامات کنگره آمریکا است، اظهار داشت: طبق قانونی که مجلس تصویب کرد، بسیاری از مسئولیتهای برجام به "شورای عالی امنیت ملی" محول شده است و در حقیقت مجلس به صورت مستقیم بر اجرای برجام نظارت ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه هیچگاه دست مجلس بسته نیست، خاطر نشان کرد: البته لازم به ذکر است که طبق یکی از بندهای قانون برجام، وزارت امورخارجه ملزم است که هر سه ماه یک بار گزارشی از روند اجرای برجام به مجلس ارائه کند.
منصوری آرانی: همدلی و همراهی؛ وظیفه مجلس در پسا برجام/اجرای برجام منوط به تعهد طرف مذاکره کننده است "عباسعلی منصوری آرانی" با اشاره به وظیفه مجلس در پسا برجام گفت : با توجه به فراز و فرودهایی که برای تصویب برجام در مجلس و همچنین اختلاف نظرهایی که وجود داشت بعد از تصویب طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام باید یک همراهی و همدلی به وجود بیاید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به حواشی ایجاد شده در برررسی برجام در مجلس به وجود آمد تاکید کرد: شرایط ایجاب می کند که آنچه تا کنون به هر شکل و نظری و گرایش انجام دادیم،اختلاف نظرها را کنار گذاشته و هم جهت شویم تا نظام به موفقیت برسد لذا دولت بخشی از نظام است .
یوسفیان ملا: به نتيجه مذاکرات و اجرای برجام خوشبين هستم
عزتالله يوسفيانملا با اعلام اينکه بايد در مرحله اجرای برجام تلاش کنيم، گفت: هنوز عدهاي بر مرحله شکلگيری دامن می زنند و می خواهند ما را از مرحله اجرا غافل کنند، هرچند بايد بدانيم هر داد و ستد سياسی با دادن و گرفتن مواردی همراه بوده و مذاکرات با بده و بستان سياسی توام است.
وي اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی هم حرکات مسئولان را تائيد کرد و با اين وجود دليلی براي بدبينی وجود ندارد، زيرا اگر ذرهای در عملکرد مذاکرهکنندگان ترديد ايجاد می شد، بايد در تصميمگيریها هم ترديد میداشتيم.
نماينده مردم آمل با اعلام عبور برجام از مراحل شکلگيری، متذکر شد: بههيچ عنوان نبايد در برجام به عقب بازگرديم، زيرا اين قانون در بين نمايندگان مجلس تصويب شده و ميثاقی است که بسته شد و ما به نتيجه مذاکرات خوشبين هستيم.
مقابله به مثل مجلس با کنگره اظهارات مختلفی در رابطه با نقش مجلس در بررسی برنامه جامع اقدام مشترک وجود دارد از جمله آن که بسیاری از نمایندگان ملت معتقدند که طبق قانون اساسی، مجلس اجازه ورود به تمام مباحث کشور را دارد و در همین راستا توانست کمیسیون ویژه تشکیل دهد.
در واقع موضوع هستهای جزء مقولات کلان کشور است که در شورای عالی امنیت ملی تعیین تکلیف میشود و رئیس مجلس نیز به نمایندگی از قوه مقننه، عضو این شورا است.
لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران از ۱۲ سال قبل به این تشخیص رسیده است که مسئولیت پرونده هستهای به شورای عالی امنیت ملی واگذار شود و سایر ارکان نظام نیز در قالب این شورا ایفای نقش کنند.
آخرین قانون مصوب مجلس در این رابطه یعنی «قانون الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هستهای ملت ایران» نیز بعد از اینکه بحثهایی را برانگیخت، در نهایت با مشورت شورای عالی امنیت ملی تصویب شد؛ یعنی نقش مجلس با مسئولیت اصلی شورا شکل گرفت.
حال که به مرحله اجرای برجام رسیدهایم، باید خود را برای مقابله با نفوذ در دوران پسابرجام آماده کنیم همان گونه که مقام معظم رهبری پیش از این نسبت به هوشیاری برای مرحله بعد از برجام تذکرات لازم را دادهاند، همه مردم و مسئولان اعم از موافق و منتقد، باید ماجرای برجام را خاتمه یافته تلقی کرده و خود را برای مقابله با نفوذ در دوران پسابرجام آماده نمایند.
نقشه راه دوران پسا برجام چگونه باشد
در شرایط کنونی و پس از گذشت بیش از یک دهه مذاکره درخصوص پرونده هستهای ایران، تصویب برجام دریچهای تازهای از نگرانیها گشوده است به طوری که رهبر انقلاب در دیدار مهمانان مجمع جهانی اهل بیت علیهالسلام و اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی و نیز در جمع هیئت وزیران هشدار میدهند که دشمن از تصویب برجام به دنبال نفوذ در ایران و منطقه است.
با نگاهی با سابقه پلید آمریکا میتوان گفت که نگاه آمریکا این است که از این توافق روزنهای برای ورود به کشور ما ایجاد کنند و به همین دلیل در حال بررسی راهکارهای ورود به ایران بعد از تصویب برجام هستند. آنها برنامههای وسیع و گستردهای برای ورود در عرصههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران دارند.
بدون شک اهمیت توجه و تقویت مسئله بیداری اسلامی به عنوان سرمایهای عظیم در منطقه میطلبد که به منظور جلوگیری از هرگونه رخنه دشمن، همکاری در جهان اسلام را تقویت کنیم.
دستگاه دیپلماسی کشور نیز میتواند نقش پررنگی از تعاملات بینالمللی با کشورهای منطقه داشته باشد تا سیاست راهبردی تقویت اتحاد ملی در درون و انسجام اسلامی در جهان اسلام مدیریت منطقه را در اختیار امت اسلامی قرار دهد.
و در پایان باید به کسانی که با وجود تصویب نهایی برجام باز هم موضع منفی و مخالف گرفتهاند گفت همواره به ياد داشته باشید كه این اظهارات و تنشها دردی از مشکلات مردم را دوا نمی كند و آنچه مهمتر است، شرايط پسابرجام و راههای نفوذی است كه دشمنان قسمخورده اين آب و خاك به اميد آن كمين كردهاند.
گزارش از زهرا علیدادیبرای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان
اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/