تئاتر خیابانی این روزها بسیار خسته و فرسوده است

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی؛ هادی عطایی طراح ، بازیگر و کارگردان نمایش خیابانی «آبی» که این روزها در رپرتوار اجراهای خیابانی «حماسه حسینی و دفاع مقدس» در محوطه تئاتر شهر با این اجرای اثر حضور دارد، تاکید کرد: تئاتر خیابانی این روزها بسیار خسته و فرسوده شده که این مساله متاسفانه حاصل برخی عملکردهای نادرست و رفتارهای نسنجیده است که امیدوارم با تلاش و همدلی مسئولان و هنرمندان، مجددا پویایی و نشاط به این عرصه نمایشی بازگردد.

وی در خصوص نمایش «آبی» گفت: داستان این نمایش تک نفره درباره زندگی یک پیرمرد جنوبی است که در ایام هشت سال دفاع مقدس همسر و خانه اش را از دست می دهد و تنها پسرش نیز راهی جبهه می شود و پیرمرد نذر می کند که با بازگشت فرزندش هر سال در ایام عاشورا به همراه او دمام بنوازد اما زمانی که خبر شهادت پسرش را می شنود، تصمیم می گیرد که خود به تنهایی نذرش را ادا کند.  

این هنرمند تئاتر کشور با ابراز خرسندی از استقبال چشمگیر مخاطبان و علاقه مندان از مجموعه نمایش‌های شرکت کننده در رپرتوار اجراهای خیابانی «حماسه حسینی و دفاع مقدس» گفت: موضوع حماسه حسینی و دفاع مقدس در نوع خود علاوه بر جذابیت‌های خاص دینی و معنوی برای مخاطب دارای اهمیتی است که سبب می‌شود تا با احساس مسئولیت بیشتری به روی صحنه برویم. ضمن آنکه معتقدم سخت ترین اجرا برای یک بازیگر درعرصه تئاتر خیابانی شکل می‌گیرد چرا که او را با دست خالی روانه صحنه‌ای می‌کند که دور تا دورش مملو از تماشاگران عادی است و به همین دلیل شیوه اجرا و خط داستانی آثر می‌بایست آنقدر جذاب و پذیرفتنی باشد که بتواند علاوه بر جلب و جذب تماشاگر، او را به مدت حداقل سی دقیقه در محل اجرا حفظ کند.

عطایی با بیان اینکه حضور در تئاتر خیابانی بر خلاف تئاتر صحنه هیچگونه عواید مالی و شهرتی به همراه ندارد و همین عامل سبب دوری هنرمندان جوان از این عرصه می‌شود، از بی توجهی بخش زیادی از اهالی تئاتر به این عرصه انتقاد کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از اهالی تئاتر و هنرمندان که روزانه در تئاتر شهر تردد می‌کنند، گویی تماشای نمایش‌های خیابانی برایشان کسر شان است که حداقل دقایقی از وقت خود را نیز صرف تماشای این نمایش‌ها نمی‌کنند.

کارگردان نمایش «آبی» همچنین عرصه تئاتر خیابانی را محک بسیار مناسبی برای ارزیابی یک بازیگر عنوان و تاکید کرد: تئاتر خیابانی به نوعی می تواند توان یک بازیگر را به چالش کشیده و او را آبدیده‌تر کند و تصور می‌کنم حضور در این عرصه برای بازیگران حرفه‌ای تئاتر صحنه بسیار لازم و ضروری است و هر بازیگر صحنه می‌بایست حداقل هر دو یا سه سال حضور در یک نمایش خیابانی را در برنامه کاری خود بگنجاند.

هادی عطایی با بیان این نکته که تئاتر خیابانی از حمایت و احترام اندکی برخوردار است، خواستار توجه افزونتر مسئولان و دست اندرکاران و همچنین مشارکت حداکثری اساتید و هنرمندان سرشناس به این عرصه برای احیای مجدد و حرکت و روند رو به رشد آن شد.

رپرتوار اجراهای خیابانی «حماسه حسینی و دفاع مقدس» همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری امام حسین(ع) و یاران فداکارش از روز جمعه 24 مهر ماه تا جمعه اول آبان ماه در محوطه تئاتر شهر از ساعت 15 تا 20 میزبان علاقه‌مندان تئاتر با اجرای چندین نمایش خیابانی است.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار