جشنواره تئاتر شهر با شناخت خطاها به تدریج باید برای کیفیت و شرایط بهتر در آینده واکسن برنامه‌ریزی مدون و درستی تهیه شود تا هرسال بخشی از آن به بدن جشنواره تزریق شده و کم کم بیماری آن درمان شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی چهارمین جشنواره «تئاترشهر»؛ کاظمی که یکی از اعضای هیأت بازخوانی متون و بازبینی آثار بخش تئاتر کودک و نوجوان چهارمین جشنواره تئاترشهر بوده ، توضیح داد: این رویداد در آغاز یک هدف داشت و یک موضوع که به هم نزدیک بود. کم کم این دو از هم دور شدند ولی این دور شدن به نفع هردو و کارشناسانه و آگاهانه نبود. هدف اجرایی رشد کرد ولی موضوع ضعیف شد و در حاشیه قرار گرفت، با هم و در کنار هم رشد نکردند.

کارگردان «رام کردن زن سرکش» ادامه داد: البته این موضوع اجتناب ناپذیر است. یعنی داستان جشنواره تئاترشهر و شهرداری‌ها با هدف اجراهای همه‌گیر در سطح شهر تهران با موضوعات اجتماعی، روابط شهری و کارکردهای شهرداری تهران و مناسبات شهروندی خلق شد. قرار بود فرهنگسراها پذیرای اجراهای تئاتر در طول سال باشند، فرهنگ پذیر و قانونمند شوند. پرسنل و مدیران و خدمه فرهنگسراها و سالن‌های اجرایی آن با هنجار و شکل تئاتر آشنا شوند و خودشان را کم کم وفق دهند. ولی آیا امروزه می‌توانیم بگوییم این اتفاق افتاده است؟ خیر. 

وی با بیان این توضیح که در مورد فرهنگسراها نه تنها تغییری صورت نگرفته، بلکه هرکدام ساز خود را می‌زنند و قوانین خود ساخته دارند، اظهار داشت: تب تند ایجاد درآمد از هر وجب جای فرهنگی، فرهنگ را مضحکه کرده است. از یک سالن نمایش، یک اتاق تمرین، راهروها، پاگردها، ورودی‌ها و خروجی‌ها، زیرزمین و طبقات استقاده غیرفرهنگی و غیرهنری می‌شود. پرسنل اداری مالی فرهنگسراها را پر کرده‌اند تا میزان اجاره‌های محل‌های فرهنگی را حساب و کتاب کنند. بیلان بدهند و مدیران فرهنگسراها همایش برگزار کنند و با هنرمندان، ادیبان و فرهیختگان عکس یادگاری بگیرند. اگر این کارها ارزش تلقی نشود و ارزش اداره یک مکان فرهنگی با بیلان مالی ارزیابی نشود، مدیران کوته فکر جای خود را به مدیران خوش فکر و برنامه‌دار می‌دهند، زیرا جایی نخواهند داشت.

کارگردان «کلوچه دارچینی» افزود: ستاد مرکزی جشنواره تئاترشهر و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تلاش می‌کنند که اجراهای مستمر برای گروه‌های شرکت کننده درجشنواره در نظر بگیرند ولی طبق تجربه ثابت شده که ماراتن گرفتن اجرا در فرهنگسراها و پروسه اداری آن، گروه‌ها را فرسوده می‌کند. پس در کنار برگزاری جشنواره باید به فکر ساختار اداره فرهنگسراها هم بود.

کاظمی توضیح داد: از طرف دیگر موضوعات شهری که کم کم فراموش شده و حداقل در بخش کودک می‌توانم بگویم کمتر از پنج درصد متون ارائه شده در برگیرنده موضوع و تیتر جشنواره است. ولی این نکته به جای این که ضعف این جشنواره تلقی شود می‌تواند در عین حال نقطه قوت آن هم باشد. انعطاف مسئولان جشنواره در پذیرش موضوعات دیگر و سعی درافزایش امکانات برگزاری، استقبال و علاقه بیشتری را به این جشنواره اهدا کرده است. این یعنی شهرداری به وظیفه اصلی خویش که حمایت از تولیدات هنری اعم از تئاتر و دیگر هنرهاست نزدیک‌تر شده است. 

کارگردان «برج عقرب» درباره نمایش‌ها نکاتی گفت و تصریح کرد: از دور آخر وارد بازی شده‌ایم. طبق آمار هفتاد درصد نمایشنامه‌های ارائه شده بخش کودک تکراری و در سال‌های پیش هم به ستاد جشنواره ارائه شده که یا در بخش خوانش رد شده بوده و یا در بخش انتخاب اجراها. به این ترتیب رشدی صورت نمی‌گیرد زیرا شرکت در جشنواره فقط در جهت ایجاد کار و درآمدی دیگر برای گروه اجرایی و جبران خسارت‌های یک گروه با کمک هزینه‌های قطره چکانی اندک و بدون کارشناسی از جاهای دیگر است. همیشه گروه‌های نمایشی در حال کار هستند تا جشنواره‌ای را از دست ندهند. هزینه‌های واقعی تولید یک نمایش پرداخت نمی‌شود که توقع کار درست از کسی یا گروهی را داشته باشیم. 

وی ادامه داد: پس وقتی برای نوشتن نمایشنامه جدید و توجه به متون جدید نمی‌ماند. این جاست که انتقاد به ارگانی که چنین جشنواره مهمی را راه‌اندازی کرده لازم است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری که مسابقه نمایشنامه‌نویسی را ابداع کرده بود، سازمانی که نمایشنامه‌های خوب و منتخب را در برنامه زیبای رپرتوار تولید کرده بود، چرا باید اصل را رها کند و به فرع بپردازد؟ چرا بدون شناخت آسیب‌ها و خطاهای طرح‌های قبلی، آن‌ها به درون جعبه باطله‌ها انداخته شده و هدیه شانسی جدیدی اختراع شد؟ خوب. ما هستیم، همکاری و تلاش می‌کنیم، ولی می‌دانیم کارمان اساسی و حیاتی نیست، هرچقدرهم جدی باشیم و برای کارمان ارزش قائل باشیم فایده‌ای ندارد، زیرا پایه این طرح  اشتباه است. 

کارگردان «خوابگردها» تاکید کرد: در کنار برگزاری بسیار خوب جشنواره تئاتر شهر به تدریج با شناخت خطاها می‌بایست برای کیفیت و شرایط بهتر در آینده واکسن برنامه‌ریزی مدون ودرستی تهیه شود تا هر سال بخشی از آن به بدن جشنواره تزریق شده و کم کم بیماری آن درمان شود.

کاظمی وجود بخش‌های مختلف جشنواره تئاترشهر را خوب دانست و اضافه کرد: این روند می‌تواند علاقه‌مندان بیشتری را در زمینه‌های مختلف جذب کند ولی تفکیک موضوعی در نمایش به نظر من درست نیست، بخش‌های کودک و بزرگسال جدا است. ستاد هم که حساسیت در اشاره مستقیم به موضوعات شهری ندارد، پس زمینه خوب کار نمایش برای همه علاقه‌مندان  به هر موضوع مورد نظر است. اصول درام و رعایت استاندارد متن و اجرا مهم است. زیرا در غیر این صورت کمیت آثار هر بخش تعیین کننده کیفیت خواهد بود به طوری که موضوع انتخابی ملاک انتخاب بازیگر، کارگردان و نمایشنامه‌نویس برگزیده خواهد شد بدون این که در جایگاه واقعی خود قرار گرفته باشند و الزاما استحقاق آن را داشته باشند. 

چهارمین جشنواره تئاترشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از 26 شهریور تا 2 مهر ماه جاری در هشت بخش برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره روز دو شنبه 6 مهر ماه طی مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.