حشمت الله قنبری پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: هر جمعیتی که آرمان‌های خود را تنزل دهد، تحقیر می‌شود، و هر جامعه‌ای که آرمان‌هایش را تخفیف دهد، باید تحقیر شدنش را بپذیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حشمت الله قنبری پژوهشگر تاریخ اسلام با حضور در استودیو تیتر امشب گفت: ماجرای حضرت سیدالشهدا ماجرای شگفتی است. یک تابلوی بی‌نقص شگفت انگیز در سرزمین عراق در صحرای کربلا در روز عاشورا به ثبت رسید و این حادثه 49 سال پس از درگذشت رهبر عالیقدر اسلام تحقق پیدا کرد.

وی افزود: معلومات ما درباره واقعه عاشورا قابل مقایسه با مجهولات نیست و همین قدر هم نیاز به پژوهش تاریخی دارد. به این علت که برخی از مورخین اسلامی نسبت به سیدالشهدا دارای زاویه بودند و انس و انتساب فکری‌شان نسبت به مکتب اهل و بیت کم بود و بخشی از اخباری که منعکس شده از سوی کسانی است که توسط بنی امیه ماموریت داشتند تاریخ را تحریف کنند. بر این اساس بنی امیه آدم‌های اهل قلم و بیان و آدم‌های پیچیده را مامور کرده بود تا در حوزه عاشورا بنویسند.

به گفته او، حضرت سیدالشهدا به رغم همه دسیسه‌ها، مراد و مطلوب و عزت طلبی برای پیروان همه ادیان توحیدی است و آن چه حضرت سیدالشهدا انجام داده است چنین اعجازی به خود گرفته است و هرچقدر انسان اخلاص داشته باشد، درک نهضت عاشورا برای او عمیق‌تر خواهد بود.

این پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: در سال 60 شرایط به گونه‌ای شد که حضرت سیدالشهدا مجبور به ترک مکه شد. آن روز که پیامبر اسلام از مکه بیرون رفت، تروریست‌های قریش قصد داشتند ایشان را در حرم امن الهی ترور کنند و همچنین تروریست‌های بنی امیه نیز قصد داشتند که حضرت سیدالشهدا را ترور کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همان تیغی که به سوی پیامبر نشانه رفته بود همان تیغ پس از 49 سال به سوی فرزند ایشان نشانه رفت.

او افزود: حضرت سیدالشهدا به محمد حنفیه وصیت کرد و فرمود که من برای هوس و برای ماجراجویی و ظلم و فساد انقلاب و قیام نکردم و وقتی شخصیت ممتاز حضرت سیدالشهدا را می‌بینیم این سوال مطرح می‌شود که آیا کسانی که در جامعه مدینه بودند، اقدام ایشان را از روی هوی و هوس می‌دانستند. بی‌گمان کسی چنین گمانی به ایشان نداشتند، زیرا آثار و برکات او بر سر مردم قابل مشاهده بود و امام کار عبث نمی‌کند اما نوع نگار این منشور دعوت کردن مرد به تتبع فکری است و علت نوشتن آن وصیت این است که اعلام کنند خودنمایی چه بر سر اسلام آورده است.

حشمت الله قنبری تاکید کرد: انحراف در امت پیامبر اسلام، در سایه خودنمایی و ماجراجویی‌ها رخ داد و اگر آن خودنمایی‌ها نبود، در مسیر پیغمبر اسلام این همه آزار و اذیت ها روا داشته نمی‌شد و پس از درگذشت ایشان اسلام دچار چالش نمی‌شد.

او با بیان اینکه اسلام با استکبار سازش و میثاق ندارد، گفت: امروز جهان اسلام دچار زندگی به نام اسلام است که هویتش را می‌خواهد از آمریکا کسب کند. روز فتح مکه روز مهمی برای اسلام بود اگر در آن روز یک عده خودنمایی نمی‌کردند و سراغ ابوسفیان نمی‌رفتند تا او را وادار به تسلیم کنند. ابوسفیان به عنوان نماد و مظهر استکبار هیچ وقت با اسلام سازش نکرد و هیچ وقت برای اسلام زندگی نکرد و بنا هم نداشت که با پیامبر اسلام سازش کند. پیامبر هم با او میثاق و سازشی نداشتند.

منبع: شبکه خبر

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.