عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث غذا، تأمین مواد غذایی، میوه و تره بار ، مواد اولیه غذاها و منابع در کشور مشکل نداریم بلکه در مدیریت بر منابع با مشکل مواجه هستیم.

سعیدی:مشکل کشور مدیریت بر منابع استمحمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛اظهار کرد: در بحث غذا، تأمین مواد غذایی، میوه و تره بار و مواد اولیه غذاها و منابع در کشور مشکلی نداریم بلکه در مورد مدیریت بر منابع با اشکال مواجه هستیم، وجود آب و هوای مناسب و دارا بودن از نعمت چهار فصل بدین معنا که هنگامی که در نیمه شمالی کشور یخبندان است، در نیمه جنوبی کشور به راحتی صیفی جات کشت می‌شود نشان از بهره‌مندی ما از منابع فراوان دارد لذا یکی از مشکلات ما مدیریت بر منابع آب، خاک، کشت، داشت و برداشت و در چرخه مواد غذایی است.

وی گفت: خاک حاصلخیز بر اثر استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی از بین می‌رود که در همین راستا در قانون بهره‌وری باید ارائه کود شیمیایی به کشاورز با نسخه صورت گیرد، زیرا که زمین مثل انسان موجود زنده است، هنگامی که کود شیمیایی بی‌رویه برای زمین استفاده شود، خاک و موجودات زنده‌ای که در درون خاک هستند، از بین می‌روند.

سعیدی بیان کرد: مشکل در صنایع تبدیلی نیست بلکه در حال حاضر در آذربایجان شرقی فقط 4 برابر نیاز کشور کارخانه‌جات رب که یکی از صنایع تبدیلی مواد غذایی است را داریم.

وی گفت: در گذشته در دشت‌های شیراز و بندرعباس مسجدهای گنبدداری که آب انبار نام داشت برای ذخیره آب ، دامداری و آبیاری مزارع  استفاده می شد که متاسفانه  در حال حاضر ما نتوانستیم این کار را ادامه و انجام دهیم.

سعیدی با بیان اینکه اکنون نیز از نگهداری قنواتمان  سر باز زده‌ و 80 درصد قنوات کشور را تخریب کرده‌ایم،بیان کرد: وزارت نیرو نگهداری از قنوات را برعهده نمی‌گیرد و آن را برعهده جهاد کشاورزی می‌گذارد در حالی که جهاد کشاورزی دریافت پول خود از سوی وزارت نیرو را بیان می‌کند که در این مورد ما مشکل جدی داریم لذا به دلیل عدم مدیریت منابع آب این اتفاقات در حال رخ دادن است و باید مسئولین از خواب غفلت بیدار شوند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار