عاشورا در کردستان به نوعی هم نماد ملی و هم نوید وحدت اسلامی است که کرد و ترک و سنی و شیعه در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و در ایام محرم عزاداری می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،محرم که می‌آید، فضای جامعه تغییر می‌کند، مساجد و تکایا، حسینیه‌ها و مهدیه‌ها همه فضای محرم به خود می‌گیرند، خیابان و کوچه خبر از یک غم و اندوه می‌دهند، غمی که عاشقان و طرفداران امام حسین(ع) در سینه دارند و این موضوع از بعد از قیام عاشورا تاکنون استمرار داشته است.

این ایام در میان مردم اهل سنت و تشیع کردستان نیز از احترام ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که در طول دو ماه محرم و صفر هیچگونه مراسم شادی و عروسی برگزار نمی‌شود.

ارادت مردم این دیار به امام حسین(ع) انکارناپذیر است و منابع و کتاب‌های نویسندگان و شعرای این منطقه به روشنی گویای این حقیقت است.

مردم استان کردستان که بافت قومی ترک و کرد و سنی و شیعه را در خود جای داده است، متفاوت از سایر استان‌های کشور است و به نوعی هم نماد ملی و هم نوید وحدت اسلامی است که کرد و ترک و سنی و شیعه در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و در ایام محرم عزاداری می‌کنند.

ماه محرم که از راه می‌رسد، در کردستان نیز آیین‌ها و مراسماتی سنتی خاص برگزار می‌شود که می‌توان به مراسم طشت‌گذاری در سریش‌آباد، گل‌گیران در شهرستان بیجار و توزیع آش و شله‌زرد نذری در سنندج اشاره کرد.

نذر و نیاز و دعا کردن یکی از مراسمات مرسومی است که مردم اهل سنت در روزهای تاسوعا و به‌خصوص عاشورا در امامزاده هاجره خاتوان، خواهر گرامی امام رضا(ع)، امامزاده پیرعمر و امامزاده پیرمحمد و تکایا و مساجد انجام می‌دهند و از خداوند برای رفع گرفتاری حاجت می‌گیرند.

مسلمانان هر ساله چنان ارزش‌های محرم و قیام عاشورا رابا اجرای مراسماتی خاص یادآوری می‌کنند که گویی واقعه عاشورا تازه اتفاق افتاده است و این از باور مردم به اسلام، ارزش‌های دین و جایگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سرچشمه می‌گیرد.

استان کردستان دارای دو بافت قومی کرد و ترک و مذاهب شیعه و سنی است که تمامی آنها هر ساله در ایام محرم در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) می‌پردازند.

مردم استان کردستان در ایام محرم هر کدام به نوعی ارادت خود را به امام حسین(ع) و مقوله عاشورا به اثبات می‌رسانند به طوری که مردم سنندج در شب عاشورا در امامزاده پیرعمر این شهر جمع شده و با روشن کردن شمع به دعا و نیایش و عزاداری می‌پردازند.

آیین‌های عاشورایی خاصی نیز در سایر شهرهای استان با آداب و رسوم خاصی همچون طشت‌گذاری، تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد، تکایا و حسینیه‌ها با ذکر حسین وای، مراسم گل‌گیران و مجالس روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی که از واپسین روزهای ماه ذی‌الحجه آغاز می‌شود و تا پایان دهه نخست محرم ادامه می‌دهند.

آتش‌زدن خیمه‌ها و چرخیدن عزاداران به دور آنها، سینه‌زنی، زنجیرزنی و همچنین قربانی کردن گوسفند در جلو دسته‌های عزاداری و پخش شیر، شربت و خرما از دیگر مراسمات خاص استان کردستان در ایام محرم است.

پخت حلیم در شب تاسوعا توسط زنان برخی از مناطق استان از جمله شهر سریش‌آباد از جمله رسوم دیگری است که در این استان در ایام محرم اجرا می‌شود و با این حلیم در صبح غم‌انگیز عاشورا از عزاداران پذیرایی می‌شود.

آیین‌های عزاداری ویژه دهه نخست محرم با برپایی نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز بزرگ شهید امر به معروف و نهی از منکر ادامه می‌یابد و بعد از ظهر عاشورا تمامی بیرق‌ها و علم‌ها به صورت افقی پیشاپیش دسته‌های عزادار به نشانه شهادت حضرت امام حسین(ع) و 72 نفر از یاران باوفایش به حرکت درآمده و با برگزاری شام غریبان حسینی به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.