رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اجرایی شدن برجام در نیمه دوم سال گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت اثرات رفع تحریم در اقتصاد از اوایل سال 95 نمایان می‌شود.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در سال‌جاری جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای و ارائه برجام به مجلس و شورای امنیت ملی و طولانی شدن مدت بررسی آن موجب شد تا فعالان اقتصادی در حالت انتظار باقی بمانند و در پی آن این انتظار موجب تشدید رکود در کشور شد.

وی افزود: از طرفی رکود در کشور از قبل وجود داشت و همین امر موجب شد تا شدت رکود خود را نشان داده و حتی واردات کشور نیز متأثر از آن 20 درصد کاهش بیابد.

وی با تأکید بر اینکه رکود و انتظار، تجارت خارجی را با چالش مواجه کرد، گفت: کاهش قیمت نفت موجب کاهش صادرات شد.

لاهوتی تصریح کرد: این تجربه را در سال‌های گذشته کمتر داشتیم چرا که اگر در یک مقطع زمانی نفت را تا مرز 10 الی 12 دلار فروختیم مشکل رکود در کشور نبود و اگر در یک مقطع دیگر نفت را تا 140 دلار فروختیم مشکلات دیگر وجود نداشت ولی در شرایط کنونی رکود و انتظار موجب شد تا قدرت تصمیم‌گیری را از دست بدهیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اجرایی شدن برجام در شش ماهه دوم سال گفت: این تازه شروع کار است و نباید منتظر تغییرات ناگهانی در اقتصاد باشیم چرا که به طور کلی رفع تحریم‌ها نزدیک به دو ماه طول می‌کشد.

به گفته لاهوتی برداشته شدن بخشی از تحریم‌های بانکی نیز تا آخر نوامبر طول می‌کشد و می‎توان پیش‌بینی کرد که در خوشبینانه‌ترین حالت مردم از اوایل سال 95 شاهد اثرات توافق هسته‌ای در اقتصاد خواهند بود.

وی گفت: البته در این شرایط رفع تحریم‌ها امید را در جامعه تشدید می‌کند و این از نکات مثبت آن است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار