در شعر عاشورایی باید بین تخیل، عاطفه و احساس و مضامین واقعه، پیوندی برقرار كرد و بحث مهم معرفتی را هم در آن استفاده كرد. متاسفانه امروزه عموم شعرهایی كه می‌خوانیم تهی از معرفت هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ عباس احمدی شاعر، درباره شعر آیینی و عاشورایی گفت: اشعار آیینی از لحاظ مضمون در 3  حوزه شكل می‌گیرد، كه یک بخش توصیفی است كه به عنوان مدح و مرثیه، در قصیده‌ها و مثنوی‌ها نمود بیشتری دارد، دیگر حوزه تغزلی و احساسی است كه امروز كاربرد زیادی دارد و شاعران در این حوزه بیشتر شعر می‌گویند، دیگری در حوزه ادراک و معرفتی است.

وی ادامه داد: معمولا، شعرهایی كه برای هیئت سروده می‌شود اگر به سفارش مداح باشد، تخیل و خلاقیت شاعر زیاد دخیل نیست ولی اثر قوی و پركاربردی هستند اما در ردیف اصول شعری به لحاظ صنایع بدیع و تكنیک شعری قرار نمی‌گیرند و تنها مناسب مجلس و عامه پسند هستند.

به گفته احمدی، نمی‌توان مرزی بین تخیل شاعرانه و واقعه قائل شد، باید بین تخیل، عاطفه و احساس و مضامین واقعه، پیوندی برقرار كرد و بحث مهم معرفتی هم در آن استفاده كرد. متاسفانه امروزه شعرهایی كه می‌خوانیم تهی از معرفت هستند.

وی گفت: اگر به شبكه‌های مجازی و دیگر سایت‌ها نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم كه سلیقه مخاطبان در این نوع بحث شعری پایین آمده است، تا حدی هم مداحان این سطح سلیقه بین مخاطبان را كاهش دادند، البته این وظیفه رسانه است مردم را با اشعار خوب آشنا كنند و هیئت هم خودش به نوعی رسانه محسوب می‌شود و مداح با خواندن شعر خوب از واقعه عظیم عاشورا می‌تواند در این امر موثر عمل كند.

این شاعر افزود: در زمان قدیم اشعار سعدی، حافظ و دیگر شاعران بزرگ در جمع خوانده می‌شده، حتی سطح سواد مردم بسیار كم بوده است، اما باز می‌توانستند بین شعر خوب و بد تفاوت قائل شوند. الان در جلسات شعرخوانی تشخیص شعر خوب و ناخوب برای مخاطب كمی سخت شده است و اشعاری كه قوی نیستند مورد پسند مخاطب قرار می‌گیرد زیرا شعر هیاهوی بیشتری دارد.

احمدی در پایان گفت: در دهه 80 گامی رو به جلو در شعر آیینی برداشته شد و به لحاظ زبان شعری و عاشورایی، پیشرفت قابل قبولی داشت، ولی هنوز مشكل فرم، ساختار و تكنیک در این اشعار دیده می‌شود. امیدوارم كه شاعران بتوانند در این زمینه كارهای ارزشمندتری ارائه دهند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار