شايعه‌پراكني و ايجاد حاشيه، اتفاقي رايج در فرهنگ ما است؛ اتفاقي كه باعث مي‌شود موضوعي، نه براساس استدلال و منطق كه براساس حاشيه‌ها و حرف‌هاي بي‌اساس مهم شود، دهان به دهان بچرخد و ذهن مردمي را كه نسبت به آن موضوع اطلاعات و آگاهي چنداني ندارند درگير كند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاهي اين شايعه‌ها آنقدر قوت مي‌گيرد كه در ذهن مردم شك و شبهه ايجاد مي‌كند و باعث مي‌شود ملغمه‌اي از حواشي و اتفاق‌هاي ناخوشايند كه به ضرر همه است به وجود بيايد.

واقعيت در اين شايعه‌ها گم مي‌شود و مردم هم نمي‌توانند به ماجرا دقيق و درست نگاه كنند يا حتي متوجه شوند كه چه اتفاقي افتاده است. به همين دليل است كه شايع‌پراكني و ايجاد حاشيه، اتفاقي خوشايند نيست و معمولا به قصد ضربه زدن ايجاد مي‌شود. درست مثل خبري كه مي‌گويد: اثر بهمن محصص كه در حراجي كريستي است، تقلبي است و اصل نيست. من با آثار محصص آنقدري آشنا نيستم كه بدانم اين شايعه چقدر درست است اما به خوبي مي‌دانم كه مسوولان حراج كريستي، آنقدر حساس هستند كه اجازه ورود هيچ اثر تقلبي را به حراجي خود نمي‌دهند و كارشناسان كريستي حتي در مواردي كه به اصل بودن يك اثر مشكوك مي‌شوند، در يك چشم به‌هم زدن، آن اثر را از حراجي خارج مي‌كنند تا به خوشنامي كريستي لطمه‌اي وارد نشود.

بر همين اساس كه معتقدم چنين شايعاتي، تنها به قصد ضربه به هنر ايران فراگير مي‌شوند و مي‌توانند در ذهن مردم ايران نسبت به آثار هنري و حراج‌هاي هنري تاثير ايجاد كنند.

مردم ايران پيوند خوبي با هنرهاي تجسمي دارند و برخلاف همه مشكلات اقتصادي و تبعات آن، دوستدار گالري‌ها و آثار هنرمندان تجسمي هستند و نمي‌توانيم بگوييم كه با اين اتفاق‌ها فاصله‌اي ميان مردم و دنياي تجسمي ايجاد مي‌شود اما خدشه‌اي كه در اثر اين اتفاق‌ها و هر شايعه‌پردازي ديگري بدون استدلال و منطق درست، به ذهن مردم وارد مي‌شود انكارناپذير است.

در چنين شرايطي، بهتر است كه آگاه باشيم، بيشتر بدانيم و هرلحظه‌اي كه حرف و بحثي تازه درگرفت به استدلال‌ها و منطق‌هاي آن توجه كنيم و بدون استدلال درست، كارشناسي شده و دقيق، هر حرف و بحثي را نپذيريم و به گسترش آن و دهان به دهان شدنش كمك نكنيم.

پي‌نوشت: در خبرها آمده است كه هنرمندي مدعي شده، يكي از آثاري كه از بهمن محصص در حراجي كريستي است، تقلبي است. همين خبر بهانه‌اي شد تا از ليلي گلستان درباره اين حاشيه و تاثيري كه اين اتفاق‌ها در ذهنيت مردم نسبت به هنرهاي تجسمي مي‌گذارد صحبت كنيم و از او بپرسيم چنين روايت‌ها و شبهاتي كه فراگير هم مي‌شوند در رابطه مردم با هنرهاي تجسمي و در روزهايي كه همه كارشناسان فرهنگي نگران نسبت مردم و هنر هستند، چه تاثيري مي‌گذارد؛ صحبت‌هايي كه مي‌خوانيد فارغ از صحت و سقم ادعاي هنرمند، درباره اين اتفاق است.


منبع: فرهیختگان

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
برچسب ها: شایعه ، حادثه ، جامعه ، هنرمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار