گروه Newzoo که وظیفه آمارگیری و گزارش از کسب‌و‌کار جهانی را دارد؛ در تازه‌ترین گزارش خود لیست ۱۰۰ کشور دنیا در کسب سود از بازی‌های ویدیویی را اعلام کرده است.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه Newzoo که وظیفه آمارگیری و گزارش از کسب‌و‌کار جهانی را دارد؛ در تازه‌ترین گزارش خود لیست ۱۰۰ کشور دنیا در کسب سود از بازی‌های ویدیویی را اعلام کرده است.

این‌بار چین توانسته با اختلافی ناچیز؛ بالاتر از آمریکا در صدر جدول قرار بگیرد. چند سالی است که بازی‌های ویدیویی؛ گوی رقابت در بازار پرسود سرگرمی را از هالیوود ربوده است.

فهرست ۱۰۰ کشور سودآور صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۵؛ چین در مقام اول

یکی از سوال‌هایی که همیشه در بازار کسب و کار بازی‌های ویدیویی مطرح بوده، نحوه جای‌گیری کشورها در جدول کسب سود از این بازار پر زرق و برق است. موسسه آمارگیری Newzoo در تازه‌ترین گزارش خود، اقدام به رده‌بندی ۱۰۰ کشور دنیا از نظر میزان کسب سود سالانه از بازی‌های ویدیویی کرده است.

این وب‌سایت در توضیحات مربوط به این گزارش آورده است: این گزارش پیش‌بینی درآمد ۱۰۰ کشور دنیا در کسب درآمد جهانی از بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۵ است.

این گزارش بر اساس تحقیقات از مشتریان، آمار نقل و انتقال پول، گزارش‌های فصلی کمپانی‌های بازی‌سازی و پرسشنامه‌های جامع جمع‌آوری شده و ترکیبی از اعداد و ارقام حقیقی و تخمینی است.

میزان ارقام ارائه شده بر اساس سود کسب شده توسط کمپانی‌های بازی‌سازی از مشتریان بوده و شامل فروش سخت‌افزار، مالیات، سرویس‌های تجاری-تجاری و شرط‌بندی‌های آنلاین نمی‌شود.

اما در ادامه نگاهی جامع به این لیست و ارقام ارائه شده در آن خواهیم پرداخت:

۲۰ کشور ابتدای لیست، محل کسب ۹۰.۸ سود حاصل از بازی‌های ویدیویی

طبق اعلام رسمی موسسه آمارگیری Newzoo، حدود ۹۹.۷ درصد از سود ۹۱.۵ میلیارد دلاری بازی‌های ویدیویی در سرتاسر دنیا؛ محدود به این ۱۰۰ کشور می‌شود. بر اساس آمار ارائه شده توسط این موسسه، ۹۰.۸ سود حاصل از بازی‌های ویدیویی در ۲۰ کشور ابتدایی لیست به دست می‌آید.

به این ترتیب، ۹۰.۸ درصد از سود سالانه و کلی بازی‌های ویدیویی که برابر با ۸۳ میلیارد دلار می‌شود؛ در ۲۰ کشور بالایی لیست ایجاد می‌شود. نکته جالب این است که چین برای اولین بار توانسته بالاتر از ایالات متحده آمریکا قرار بگیرد و محل کسب بیش از ۲۲.۲ میلیارد دلار سود حاصل از بازی‌های ویدیویی باشد.

فهرست ۱۰۰ کشور سودآور صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۵؛ چین در مقام اول
آمریکای شمالی


کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه، تشکیل دهنده نیمی از لیست ۱۰۰تایی این گزارش

در سال ۲۰۱۵، کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه؛ ۴۷.۲ درصد از لیست ۱۰۰تایی این آمار را ازآن‌ِ خود کرده‌اند. این در حالی است که مقام اول این لیست یعنی چین هم از همین منطقه است. با وجود رشد سریع بازی‌های موبایل نسبت به بازی‌های رایانه‌های شخصی در چین؛ باز هم بازار چین با سود ۱۵.۲ میلیارد دلاری؛ در تصاحب بازی‌های پی‌سی است.

این رقم ۶۸ درصد از سود کلی به دست آمده در چین می‌شود. با نگاهی کلی‌تر به این موضوع می‌توان دریافت که اگرچه بازی‌های موبایل با رشدی چشمگیر در حال قبضه بازی‌های ویدیویی هستند اما علاقه چینی‌ها و کشوره‌های حوزه آسیای شرقی به بازی‌های چند نفره کلان مانند League of Legends یا Dota 2 باعث شده تا باز هم این گونه بازی‌، مبدا میزان زیادی از سود حاصل از بازی‌های ویدیویی در این کشورها باشد.

اما جولان دادن کشورهای آسیای شرقی در بازی‌های ویدیویی به همینجا ختم نمی‌شود. این کشورها بیشترین میزان پیشرفت در کسب سود از بازی‌های ویدیویی را نیز ازآن خود کرده‌اند. در صدر کشورهایی که بیشترین میزان پیشرفت را داشته‌اند به تایلند می‌رسیم.

کشوری که به لطف رشد روزافزون بازی‌های موبایل و پرداخت‌های ناچیز درون‌برنامه‌ای؛ ۴۲.۲ میلیون دلار نسبت به سال گذشته درآمد بیشتری داشته است. این رقم؛ تایلند را به مکان ۲۳ این لیست تبدیل می‌کند.

در کنار تایلند؛ کشور اندونزی، دیگر نماینده آسیای جنوب شرقی نیز ۶ پله نسبت به سال قبل رشد داشته و محل کسب سود ۳۱۳ میلیون دلاری از بازی‌های ویدیویی بوده است. با رشد انفجاری کشورهای حوزه آسیای جنوب شرقی؛ بعید نیست که در سال ۲۰۱۶، آن‌ها را در ۲۰ کشور ابتدایی این لیست ببینیم.

فهرست ۱۰۰ کشور سودآور صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۵؛ چین در مقام اول
آسیا و اقیانوسیه


ورود هند به ۲۰ کشور ابتدایی لیست

اما جدا از رشد چشمگیر کشورهای حوزه آسیای شرقی و جنوب‌شرقی؛ شاخص‌ترین رشد در این لیست را کشور پرجمعیت هند داشته است. هند با ۵ پله صعود در رده ۱۸ قرار گرفته و همین موضوع می‌تواند نشان از میزان محبوبیت بازی‌های ویدیویی در این کشور آسیایی داشته باشد.

مشتریان هندی بازی‌های ویدیویی، روز به روز پول بیشتری را برای این صنعت خرج می‌کنند. به طور تقریبی، هند بیش از ۱۵۹ میلیون گیمر دارد که این میزان گیمر، ۴۲۸ میلیون دلار را در این سرگرمی خرج کرده‌اند که رشدی ۶۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۴ داشته است. بازار پرجمعیت و پرسود هند؛ تا سال ۲۰۱۸ وارد جمع میلیارد دلاری‌های لیست خواهد بود که این پیشرفت چشمگیر را می‌توان مدیون بازی‌های موبایل دانست.

طبق گزارش‌ها؛ میزان رشد سالیانه هند در سهم سود از بازی‌های ویدیویی ۴۲.۲ درصد خواهد بود که همین موضوع هند را به یکی از کشورهایی تبدیل می‌کند که سریع‌ترین میزان پیشرفت را در کسب سود از بازی‌های ویدیویی دارد.

همین موضوع باعث شده تا کمپانی‌های بازی‌سازی توجه ویژه‌ای به هند و مشتریان هندی داشته باشند. نمونه بارز این موضوع را هم می‌توان در فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور دید؛ جایی که توزیع‌کنندگان: تصمیم گرفته‌اند تا کمینه قیمت را چه در زمینه بازی و چه در زمینه پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای در این منطقه اعمال کنند.

فهرست ۱۰۰ کشور سودآور صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۵؛ چین در مقام اول

فهرست ۱۰۰ کشور سودآور صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۵؛ چین در مقام اول

فهرست ۱۰۰ کشور سودآور صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۵؛ چین در مقام اول

فهرست ۱۰۰ کشور سودآور صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۵؛ چین در مقام اول


کشورهای در حال رشد در حال عبور از کشورهای اروپای غربی

سود حاصل از مشتریان بازی‌های ویدیویی در اروپای غربی امسال با رشدی ۱.۹ درصدی به ۱۵.۹ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که اگرچه این منطقه شاهد رشدی مثبت بوده است اما کشورهای در حال رشد در منطقه آسیای جنوب شرقی؛ آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه در حال پیشی گرفتن از کشورهای حوزه اروپای غربی هستند.

به عنوان مثال، هلند دو پله سقوط را تجربه کرده و کشورهایی مانند بلژیک و نروژ ۵ پله پایین‌تر آمده‌اند. این در حالی است که مکزیک با یک پله صعود؛ مقام ۱۳ لیست بزرگ‌ترین بازارهای بازی‌های ویدیویی را کسب کرده است. برزیل با ۱.۵ میلیارد دلار؛ همچنان پرسودترین بازار بازی‌های ویدیویی در منطقه آمریکای لاتین است.

در منقطه آفریقا و خاورمیانه هم کشورهای ترکیه، عربستان سعودی و ایران هم در حال پیشی گرفتن از بعضی کشورهای اروپایی هستند. با این حال، آلمان با داشتن بازاری پرسود که ۳.۷ میلیارد دلار برآورد شده است؛ همچنان بزرگ‌ترین بازار بازی‌های ویدیویی در بین کشورهای حوزه اروپای غربی است.

ردیف

کشور

منطقه

جمعیت

جمعیت مشتاق

کل سود بر حسب دلار آمریکا

۱

چین

آسیا

۱.۴۰۱.۵۸۷.۰۰۰

۷۴۰.۰۳۸.۰۰۰

۲۲.۲۲۷.۱۹۴.۰۰۰

۲

ایالات متحده آمریکا

آمریکای شمالی

۳۲۵.۱۲۸.۰۰۰

۲۹۰.۵۳۴.۰۰۰

۲۱.۹۶۲.۴۹۱.۰۰۰

۳

ژاپن

آسیا

۱۲۶.۸۱۸.۰۰۰

۱۱۵.۹۷۵.۰۰۰

۱۲.۳۲۸.۸۶۰.۰۰۰

۴

کره جنوبی

آسیا

۴۹.۷۵۰.۰۰۰

۴۱.۷۳۵.۰۰۰

۴.۰۲۲.۳۶۶.۰۰۰

۵

آلمان

اروپای غربی

۸۲.۵۶۲.۰۰۰

۷۲.۸۲۸.۰۰۰

۳.۶۵۴.۶۶۹.۰۰۰

۶

انگلستان

اروپای غربی

۶۳.۸۴۴.۰۰۰

۵۹.۱۲۶.۰۰۰

۳.۵۳۳.۴۹۳.۰۰۰

۷

فرانسه

اروپای غربی

۶۴.۹۸۳.۰۰۰

۵۵.۷۲۳.۰۰۰

۲.۴۶۰.۱۷۲.۰۰۰

۸

کانادا

آمریکای شمالی

۳۵.۸۷۱.۰۰۰

۳۱.۶۱۰.۰۰۰

۱.۸۱۱.۲۷۱.۰۰۰

۹

اسپانیا

اروپای غربی

۴۷.۱۹۹.۰۰۰

۳۷.۳۷۷.۰۰۰

۱.۵۶۴.۲۲۳.۰۰۰

۱۰

ایتالیا

اروپای غربی

۶۱.۱۴۲.۰۰۰

۴۰.۰۲۴.۰۰۰

۱.۵۰۵.۸۰۰.۰۰۰

۱۰ کشور ابتدایی لیست منتشر شده توسط موسسه Newzoo


اما جایگاه ایران کجا است؟

بر اساس گزارش منتشر شده توسط این موسسه، ایران با جمعیت ۷۹.۴۷۶.۰۰۰ نفری خود، حدود ۳۸.۷۴۵.۰۰۰ جمعیت مشتاق به بازی‌های ویدیویی دارد. طبق آمار و ارقام ارائه شده، ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۵، بیش از ۱۹۴ میلیون دلار برای شرکت‌های مشغول در حوزه بازی‌های ویدیویی؛ سود داشته اند.

با این رقم، ایران در جایگاه۳۶  لیست قرار می‌گیرد. این میزان سود، ایران را در منطقه خاورمیانه و آفریقا به سومین کشور پس از ترکیه با ۴۶۴.۳۱۳.۰۰۰ دلار و عربستان سعودی با ۲۹۱.۸۷۲.۰۰۰ دلار، تبدیل می‌کند.

اگرچه این میزان سود در برابر جمعیت حدودا ۸۰ میلیونی و جوان کشورمان آن‌چنان زیاد نیست اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که این رقم فقط شامل بازی‌های دارای حق استفاده می‌شود و همین موضوع می‌تواند نشان دهد که ایران بازار بسیار بزرگی برای بازی‌های ویدیویی است.

نکته دیگر را می‌توان سهولت خرید کارت‌های اعتباری برای خریدهای درون‌برنامه‌ای در بازی‌هایی مانند Clash of Clans نسبت به گذشته دانست. مصداق این موضوع هم خبری است که دیروز از طریق زومجی منتشر شد: بیشتر از ۵.۵ میلیون ایرانی، Clash of Clans بازی می‌کنند.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که اگرچه ایرانی‌ها علاقه زیادی به بازی‌های ویدیویی دارند و نسبتا پول زیادی هم برای این سرگرمی خرج می‌کنند؛ اما سهمی در این سود ندارند.

تمام این سود ۲۰۰ میلیون دلاری به حساب کمپانی‌های بزرگ خارجی واریز می‌شود در حالی که اگر فرآیند ساخت بازی‌های بومی آسان‌تر شود و بازار استانداری برای آن ایجاد شود؛ می‌توان این جمعیت میلیونی و جوان را به سمت بازی‌های بومی هم سوق داد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



منبع: زومجی


انتهای پیام/
برچسب ها: بازی ، رایانه ، کامپیوتر ، کشور ، جهان ، game
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
بالاخره ما یه چیزی از این عربستان آل سقوط دیدیم که تولید کنه البته اگه خودش تولید کرده باشه!!!!!