متخصص آسیب شناسی ورزشی گفت:سندرم بی تحرکی یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری های مزمن و ناتوانی جسمانی حرکتی در افراد به شمار می آید و بیش از 85 درصد علل درد های عضلانی مربوط به بی تحرکی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر مهدی قیطاسی در کارگاه تخصصی 'بررسی سندرم بی تحرکی و تغذیه سالم'، کم تحرکی را زمینه ساز ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، پوکی استخوان، بیمارهای مفصلی و پیش زمینه ای برای معلولیت های حرکتی و جسمی در بسیاری از افراد دانست.
وی به مضرات استفاده از دستگاه های ارتباطی هوشمند اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده طولانی مدت از کامپیوتر، تبلت، موبایل و دیگر دستگاههای هوشمند علاوه بر تاثیراتی که بر روابط اجتماعی و خلق و خوی افراد می گذارد سبب بروز ناهنجاری های عضلانی و حرکتی در افراد می شود.
قیطاسی ضمن تشریح روش های درست استفاده از کامپیوتر، به کاربران توصیه کرد هنگام استفاده از موبایل به جای خم کردن سر به سمت پایین، گوشی را مقابل صورت خود نگه دارند و در زمان تایپ و یا استفاده از تبلت آن را در زاویه 30 درجه و حتی عمودی تر قرار دهند و گاهی اوقات سر را به سمت عقب بکشند تا نگه داشتن گردن به سمت جلو عادتشان نشود.
به گفته وی قرار ندادن بدن در وضعیت مشخص و یکسان به مدت 20 تا 30 دقیقه نیز می تواند در پیشگیری از دردهای عضلانی موثر باشد.
در ادامه این کارگاه آموزشی، دکتر 'غلامرضا محمدی' پزشک و متخصص تغذیه نیز به بررسی ارزیابی تغذیه افراد پرداخت و گفت: شاخصه هایی برای ارزیابی وضعیت تغذیه افراد وجود دارد که از جمله می توان به پرسشنامه و گرفتن شرح حال فرد، آزمایش های مورد نیاز، محاسبه نمایه توده بدنی، وضعیت ترکیب بدنی و آگاهی از گروه های غذایی اشاره کرد.
وی تصریح کرد: تغییرات وزن به علت عدم تعادل در ورودی و خروجی انرژی از بدن ایجاد می شود و ما در تمامی شرایط نیاز داریم الگوی غذایی مناسبی را دنبال کنیم.
محمدی خاطرنشان کرد: پایین بودن سوخت و ساز پایه بدن، مصرف غذاهایی که نیاز به انرژی کم برای هضم و جذب دارد و عدم فعالیت فیزیکی سبب کاهش مصرف انرژی در بدن خواهد شد.
این متخصص تغذیه تاکید کرد: با تغییر شیوه زندگی شامل درست و به اندازه غذا خوردن و افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش می توانیم ورودی و خروجی انرژی را در بدن تنظیم کنیم و نکته مهم این است که رعایت برنامه غذایی و شیوه زندگی باید تا آخر عمر هر فرد ادامه یابد و در غیر اینصورت ممکن است پس از قطع برنامه غذایی، وزن فرد از قبل هم بیشتر شود.
کارگاه تخصصی 'بررسی سندرم بی تحرکی و تغذیه سالم' به همت معاونت دانشجویی و مرکز تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
منبع:ایرنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.