برداشت زعفران از مزارع شهرستان مرند آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: شهرستان مرند با 110 هکتارسطح زیر کشت اراضی زعفران به لحاظ استعدادهای بالقوه از نظر کشاورزی ، محل مناسبی برای کاشت این محصول ارزشمند و استراتژیک است.

رحیم زاده افزود: پیش بینی می شود امسال حدود 330 کیلوگرم زعفران از مزارع شهرستان مرند برداشت شود که متوسط برداشت زعفران از هر هکتار 3 الی 4 کیلو گرم است.

وی به اشتغال زایی این محصول در شهرستان مرند نیز اشاره کرد و افزود : سالانه هر هکتار زعفران برای دو نفر اشتغال زایی دارد به طوریکه در مرحله برداشت این محصول در هر هکتار 5 نفر برای چیدن و 10 نفر برای جداسازی کلاله به کار گرفته می شود.

رحیم زاده با بیان اینکه روش آبیاری استفاده شده برای این محصول در شهرستان مرند به شیوه سنتی غرقابی است افزود: 85 درصد تسهیلات برای کشاورزان در نظر گرفته شده تا از آبیاری مدرن تحت فشار استفاده کنند ولی به دلیل نیاز آبی کم این محصول که سالانه دو یا سه بار است زعفران کاران به تغییر شیوه آبیاری خود رغبت نشان نمی دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند همچنین گفت: جهاد کشاورزی پیگیر است تا زعفران کاران این شهرستان تحت حمایت بیمه محصولات کشاورزی قرار گیرند و امید است تا دو هفته آینده تکلیف بیمه این کشاورزان مشخص گردد.

رحیم زاده با اشاره به اینکه سه تعاونی زعفران با حدود 200 بهره بردار در شهرستان مرند وجود دارد گفت: دسترسی نداشتن به تسهیلات بانکی و کمبود امکانات فنی عمده مشکلات این بهره برداران است.

وی افزود: در شهرستان مرند دو واحد بسته بندی زعفران وجود دارد و این محصول علاوه بر تامین نیاز منطقه به دیگر استانها و حتی کشورهای ترکیه و آذربایجان صادر می شود.

رحیم زاده گفت: کشت زعفران در شهرستان مرند از سال 1381شروع شده و هر ساله به صورت تدریجی بین کشاورزان افزایش یافته است وبا توجه نیاز آبی کم واقتصادی وارز اور بودن دربین کشاورزان جایگاه خاصی دارد.
انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۵
;کشت زعفران در پیت های حلبی در روستاهای مرند رایج بود ولی بسیار محدود