قائم‌مقام وزیر بهداشت و عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی موضوع چرایی عدم اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها در کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا تجمیع بیمه‌ها با نامه‌نگاری حل می‌شود؟ در گفتگوی ویژه خبری امشب سه شنبه 5 آبان با حضور ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت و علی کائیدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 طرح تحول سلامت بزرگ پروژه اجتماعی دولت است

در ابتدای این برنامه ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان این که اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها مبتنی بر برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های ابلاغی سلامت و پس از بر اساس معیارهای علمی است گفت: قانون تجمیع بیمه‌ها بر مبنای طرح تحول سلامت به عنوان بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت است.

وی ادامه داد: در اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها نظر وزارت بهداشت یا وزارت رفاه به تنهایی اهمیت ندارد بلکه چیزی که قانون تعیین کرده باید مبنا قرار بگیرد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان این که تاکید ما بر اجرای قانون است و تصمیم‌گیری در این سطح نیز در سطوح بالا مثل دولت و مجلس انجام می‌شود به بند ب  ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: این بند تصریح دارد که به دولت اجازه داده می‌شود که بخش‌های بیمه‌های درمانی کلیه صندوق‌های موضوع ماده برنامه پنجم قانون خدمات کشوری در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام شوند.

 قانون تجمیع بیمه‌ها محدود به برنامه پنجم توسعه نیست

حریرچی با تاکید بر این که این حکم یک حکم تأسیسی است گفت: همچنین این بند تصریح دارد که اساس‌نامه سازمان  بیمه  سلامت ایران با پیشنهاد معاونت به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد و از آن جا که این اساس‌نامه تصویب شده و دولت تکلیف خود را در سال 90 به ذمه گرفته است باید اجرایی شود.

قائم‌مقام وزیر بهداشت با تاکید بر این که قانون تجمیع بیمه‌ها محدود به برنامه پنجم توسعه نمی‌شود این حکم، حکم تأسیس است و فقط برای قانون برنامه پنجم مد نظر قرار داده نشده است بلکه به دولت اجازه می‌دهد یک سازمان بیمه سلامت را ایجاد کند.

 قانون تجمیع بیمه‌ها باید اجرایی شود

در ادامه این برنامه علی کائیدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره چرایی عدم اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها گفت: وظیفه ما به عنوان قانون‌گذار نظارت بر حسن اجرای قانون است تا از دولت بخواهیم قانون را به نحو احسن اجرا کند.

وی با بیان این که  مشکل در کشور این است که وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها  قانون را اجرا نمی‌کنند تصریح کرد: زمانی که ما در برنامه پنجم توسعه و در سند تحول نظام سلامت موضوع تجمیع بیمه‌ها را مطرح کردیم این قانون باید اجرایی شود چرا که این قانون تاکید دارد ما باید یک بیمه پایه در کشور داشته باشیم.


کائیدی در ادامه برنامه با اشاره به این که برنامه پنجم  و دوره نهم مجلس اسلامی در حال تمام شدن است گفت: ما به دنبال رفع مشکلات مردم هستیم لذا باید قانون اجرا شود و شخص رئیس‌جمهور هم نیز می‌تواند در این کار دخالت کند.

وی با بیان این که همه ایرانیان یک سفره دارند و همه باید از بیمه پایه برخوردار باشند ادامه داد: باید مجلس در این باره وارد میدان شود

 اجرای قانون تصویب تجمیع بیمه‌ها موجب بحران اجتماعی نمی‌شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها موجب بحران اجتماعی نمی‌شود عنوان کرد: مجلس موظف است از قانونی که تصویب شده حمایت کند پس باید همه بپذیریم که اشکالات موجود را رفع کنیم.

کائیدی با اشاره به رضایت‌مندی مردم از  طرح تحول سلامت اظهار داشت: هدف باید رضایت‌مندی مردم باشد لذا وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه باید کمک ساز باشند.

وی با بیان این که اگر طرح تحول سلامت باید در حوزه بهداشت و آموزش اصلاحاتی داشته باشد گفت: در صورتی که این طرح شکست بخورد کشور دچار بحران می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  افزود: وزارت رفاه و بهداشت برند اصلی نظام سلامت و دولت هستند.

حریرچی در ادامه برنامه با اشاره به این که هیچ مکتب فکری قبول نمی‌کند که بیمار بر اساس بیمه پرداختی خدمات دریافت کند

وی با اشاره به این که در سازمان تأمین اجتماعی دولت مبلغ عمده‌ای را مثلاً برای بیمه قالیبافان پرداخت می‌کند ادامه داد: باید با مبنای علمی به صورت قانونی به همراه با سیاست‌های کلی به جلو پیش رفت.

قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به این که کمیسیون فرعی اجتماعی دولت و مرکز تحقیقات استراتژیک رئیس‌جمهور در این باره به بحث و بررسی پرداخته‌اند خاطر نشان کرد:  سیاست‌های کلی سلامت تضمین شده است به طوری که چارچوب آن با همکاری گروه‌های مختلف طراحی شده است.


وی با اشاره به بند 7 سیاست‌های کلی مبنی بر این که مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت است تصریح کرد: قانون تجمیع بیمه‌ها محدود به برنامه پنجم توسعه نیست.

قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به این که دولت بزرگ‌ترین طرحش را پاس خواهد داشت گفت: مراجع تقلید طرح تحول سلامت و عملکرد وزارت بهداشت را تأیید کرده‌اند.

 بیمه بیمارستان‌های دانشگاهی هنوز تسویه نشده است

حریرچی با اشاره به این که بیمارستان‌های دانشگاهی و طرف قرارداد دولتی هنوز برای سال 93 تسویه کامل نشده‌اند ادامه داد: برای اوایل مهر 93 میزان تسویه در حد 83 الی 89 درصد بوده است این در حالی است که ما در نیمه دوم سال 94 هستیم و به صورت جزئی یک الی 6 درصد دریافت کرده‌ایم و بیمه بیمارستان‌های دانشگاهی هنوز تسویه نشده است.

وی با اشاره به این که 4 هزار و 900 میلیارد تومان سند ارسالی داریم افزود: 6 الی 7 هزار سند تا آخر مهر بود که در حد 40 الی 50 میلیارد تومان نیز دریافت کرده‌ایم.

 هیئت رسیدگی برای اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها تشکیل شده است

قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به این که باید کاری کرد که شیرینی که در کام ملت به وجود آمده است پایدار باقی بماند

وی خاطر نشان کرد: اشتباهات طرح تحول سلامت رفع خواهد شد و هیئت رسیدگی برای اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها تشکیل شده است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
بهترین کاملترین روش همراهی بیمه های دولتی با عامه مردم بصورت مستقیم است اتلاف وقت نکنیم بیمه های خصوصی کارمزد پیشخوان خدمات بودن رابگیرندوطرف حساب عامه مردم خزانه دولت است
آخرین اخبار