مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: این میزان بارش نسبت به میانگین بارش استان در زمان بلند مدت 41 درصد افزایش نشان می دهد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازتبریز؛ فرخ مطلبی فر همچنین اعلام کرد: میانگین بارش سال آبی زراعی گذشته نسبت به سال آبی زراعی 93-92 نشانگر افزایش 20 درصدی است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بارش سال گذشته به میزان 570 میلی متر از کلیبر گزارش شده است،گفت: کمترین بارش مربوط به شهرستان میانه به میزان 225 میلی متر با 19 درصد کاهش نسبت به بلند مدت است .

مطلبی فر میانگین دمای استان در سال آبی زراعی گذشته را 13.1 درجه سانتی گراد اعلام کرد و افزود: 0.7 درجه نسبت به سال سال آبی زراعی 93-92 و 0.6 درجه سانتی گراد نسبت به بلند مدت افزایش داشته است .

وی با اعلام اینکه شهرستان های کلیبر و خداآفرین بیشترین کاهش دما را تجربه کردند،گفت: پایش خشکسالی استان نشان می دهد در سال آبی زراعی گذشته شرایط ترسالی بر استان حاکم بوده و بارش در جنوب استان نرمال و در بقیه مناطق بیش از نرمال بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان شرقی وضعیت بارندگی استان تا پایان فصل پاییز را نرمال و کمی بیش از نرمال پیش بینی کرد و گفت: برای این فصل تغییرات محسوس دمایی انتظار نمی رود.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق،سهند درغرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ درشمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.