کمربند ایمنی یک وسیله محافظتی مناسب جهت جلوگیری از جابهجایی ناگهانی سرنشین اتومبیل به دنبال توقف یا برخورد با مانع و یا افزایش شتاب ناگهانی اتومبیل در برخورد از عقب است قبل از استارت زدن به ماشین حتی برای مسافتی کوتاه میبایست کمربند ایمنی را ببندیم.
* فاصله میان بستن و نبستن کمربند ایمنی فقط چند هزار تومان ناقابل!!
به نظر برخی افراد فرق بستن یا نبستن کمربند ایمنی فقط چند هزار تومان است، پس چه بهتر که کمربند نبندیم و به قول خودمان این طناب دار را دور گردنمان نپیچیم و در عین حال نشان دهیم که کمربند بستهایم. نبستن کمربند ایمنی شگردی شده است و به جای اینکه کمربند را ببندیم با قلابی، آن را نگه داریم، راننده متخلفی که میداند اگر کمربند ایمنیاش را نبندد حتما جریمه میشود، کمربند را تا نیمه به سمت پایین میکشد که مثلاً نشان دهد کمربند بسته در حالی که واقعاً کمربند بسته نشده است.کمربند بسته نشده در واقع فشاری به گردن و قفسه سینهمان نمیآورد.
* چشم ریزبین پلیس همراه شماست!
وقتی کمربندمان را نمیبندیم و با وسیلهای میخواهیم آن را نگه داریم، دست راستمان درگیر گرفتن کمربند میشود و درست با همان دست راست هم دنده عوض میکنیم، حالا بماند که برای انجام این کار چه کش و قوسهایی به بدنمان میدهیم و چه فشاری به دستمان میآید.
کمربند نبستن و به نظر خود متخلف گول زدن پلیس در جاهایی انجام میشود که یک مأمور راهور آنجا ایستاده و متخلفان را مییابد، پس جایی که پلیس نیست کمربندی هم بسته نمیشود حتی از نوع نیمبندش، پلیس همه این ترفندها را میداند، پلیس میداند رانندگان متخلف که ادای کمربند بستن را درمیآورند، قصد فرار از جریمه را دارند و در برخی از نقاط شهر پلیس این رانندگان را میبیند و با آنها مقابله میکند، اما در بعضی نقاط که هیچ پلیسی در کار نیست این دوربینها هستند که مردم را میبینند، این همان چیزی است که حتماً متخلفان فراموشش کردهاند.
* خودروسازان دست به کار شوند...
خودروسازان هم میبایست مانند خودروهای خارجی سیستم هشدار مربوط به کمربند را در خودروها نصب کنند که اگر راننده متخلفی حتی با جریمه پلیس هم قانع به بستن کمربند نشد، بوقهای ممتد این سیستم هشدار او را واردار به بستن کمربند ایمنی برای حفظ جانش کند.
با رعایت قوانین ساده راهنمایی و رانندگی مانند استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، رانندگی با سرعت مجاز و ... میتوان در کاهش تعداد تصادفات و کاهش شدت آسیبهای ناشی از سوانح رانندگی مؤثر بود.
* چرا کمربند ایمنی را نمیبندیم؟!
آمارها حاکی از آن است که مهمترین علت نبستن کمربند ایمنی، ناآگاهی گروههای مختلف مردم از خطرات مربوط به آن است.
بدیهی است اگر رانندگان و دیگر سرنشینان خودرو بدانند که مهمترین علت مرگومیر در تصادفات «خون ریزیهای مغزی» است و بستن کمربند ایمنی مؤثرترین عامل در جلوگیری از وارد آمدن ضربه به سر و مرگ و میرهای حاصل از آن است، بدون شک قانون استفاده از کمربند ایمنی را رعایت خواهند کرد، البته شهروندان احساس تنگینفس از بستن کمربند ایمنی، عجولی و بیحوصلگی، کثیف شدن لباسها، غرور و تکبر و چاقی را از دلایل نبستن کمربند ایمنی میدانند.
میترا 42 ساله، خانهدار در باره علت نبستن کمربند ایمنی میگوید: هر بار که سوار ماشین میشوم با اینکه میدانم نبستن کمربند ایمنی چه عواقی دارد، به علت تنگی نفسی که احساس میکنم از بستن آن طفره میروم.
* بستن کمربند ایمنی عادت شود
در گذشته استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی در هنگام رانندگی فقط در جادهها، اتوبانها و بزرگراههای شهری اجباری بود، اما در حال حاضر استفاده از کمربند ایمنی در تمام خیابانها و جادههای کشور اجباری است. کمربند ایمنی وسیلهای مفید و ضروری جهت پیشگیری از حوادث رانندگی است و میبایست بستن کمربند ایمنی در آغاز رانندگی به صورت یک عادت همیشگی درآید.
* در اثر کلک زدن به قانون جان خود را از دست میدهیم
آنچه برای یک رانندگی مطمئن لازم است فرهنگ رانندگی مناسب، رعایت قوانین و مقررات است.برای یک زندگی راحت و خالی از آسیبهای جانی و مالی ناشی از تصادفات، دیگران را فریب ندهیم و کمربند ایمنی خود را به طور صحیح ببندیم، چرا باید هزاران نفر در اثر کلک زدنهای مختلف به قانون و رعایت نکردن نکات ایمنی جان خود را از دست بدهند، آینده رانندگانی که حاضر نیستند به هیچ وجه کمربند ایمنی خود را ببندند و یا نکات ایمنی را رعایت کنند سیاه میشود.
* نبستن کمربند ایمنی و لطمه به خودمان
تلاش برخی رانندگان قانونگریز برای نبستن کمربند ایمنی دست و پا زدن بیهوده و انرژی گذاشتن بیثمر است، اما اصلاح تفکر غلط برخی رانندگان که میراث سالها بیقانونی کردن است زمان زیادی میبرد. ای کاش همه رانندهها درک میکردند که کمربند بستن برای حفظ ایمنی آنهاست و اگر کمربند نبندند به هیچ کس جز خودشان لطمهای نمیزنند.
** اگر کمربند نبندیم نوار سیاه مورب کنار عکسمان میآید!!
کمربند ایمنی تاکنون باعث نجات جان تعداد زیادی از افراد در هنگام حوادث رانندگی شده است.مهدی، 28 ساله، در باره اثرات بستن کمربند ایمنی میگوید: من طی حادثهای از یک ماشین له شده به علت بستن کمربند زنده بیرون آمدم و فقط رد کمربند روی بدنم مانده است.
اگر نوار مورب کمربند ایمنی را به درستی بر روی بدن خود استفاده نکنیم، ممکن است بازماندگانمان مجبور شوند آن را در کنار عکسمان به کار برند.
انتهای پیام/
من خودم پراید دارم تا حالا جرات نکردم باش مسافرت برم