به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با تمام تلاشها برای دوری جستن از رخنه لغات خارجی در فرهنگ مردم انگار قرار نیست این باور محقق شود و این بار نه کلمهای خارجی بلکه طرحی بیگانه قرار است در پایتخت جای خود را باز کند.
طرحی با عنوان LEZ که مخفف low emission zone (محدوده کم آلاینده) نام دارد قرار است جای طرح شکست خورده زوج و فرد در کاهش آلایندگی تهران نقش بازی کند.
طرحی که از سال 2008 در شهرهایی همچون لندن، مونیخ و برلین کارنامه درخشانی را به خود اختصاص داده انگار سازش با شهر ما کوک نیست.
**طرحی خارجی که به سایز شهر ما کوچک است
طرح LEZ که از سال 89 تصویب شد و خاک میخورد زمزمههای اجرایی شدن آن از چندی قبل به گوش میرسید که به دلیل اما و اگرها اجرای آن به اول آبان موکول شد تا بسترهای لازم آن به نحو مطلوب فراهم شود اما بسترها که فراهم نشد هیچ، زنگارهای زخمهای قدیمی شهر نیز کنار رفت و کاستیهای شهر و ناهماهنگی دستگاهها و نهادها بار دیگر هویدا شد.
**آسیب شناسی طرح باید در اولویت قرار گیرد
اینها کلماتی است که از راهور در این چند وقت اخیر زیاد به گوش رسیده چرا که طرح LEZ که به جای زوج و فرد به کار آمده تا دیگر پلاک خودروها ملاک عمل نباشد و اگزوزها را بر ترازوی آلودگی شهر میزان قرار دهیم .برنامه ریزی در طبقه بندی خودروها در شهرمان به بن بست میرسد چرا که بر اساس آن طرح قرمز شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی و رنگ زرد خودروهایی با استاندارد زیر یورو 5 که البته اکثر خودروهایی کشور را شامل میشود و طرح سبز خودروهای برقی، هیبریدی یا پاک و اما خودروهای یورو 5 به بالا را به خود اختصاص میدهد و البته که این ظاهر طبقه بندی در ویترین شهر حاکی از آن است هنوز به استطاعت لازم برای اجرای آن نرسیدهایم.
سردار حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این باره میگوید:امضای سردار مومنی به معنای رضایت پلیس راهور با اجرای این طرح است به شرط آنکه معضلات آن مد نظر قرار بگیرد البته که پلیس با اجرای این طرح مخالف نیست اما آسیب شناسی آن باید اولویت باشد.
رئیس پلیس تهران بزرگ معتقد است: استاندارد سازی سوخت یکی دیگر از مولفههای اجرای بهینه طرح است که اگر چه نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته اما هنوز با استانداردها فاصله داریم و باید توجه کرد که این طرح در 88 کیلومتر مربع تهران اجرا میشود و ممکن است در 650 کیلومتر باقی مانده که ذرات معلق باعث آلایندگی هوا باشند به این محدوده نیز تسری پیدا کنند که موفقیت این طرح را در کاهش آلودگی هوا به چالش می کشد.
سردار حسینی رفع معضلات این طرح را از سوی دولتمردان امری واجب میداند و البته یکی از ابعاد مهم عدم اجرای این طرح مطرح میکند و میگوید: قبل از آنکه برای اجرای طرح به سراغ مردم برویم باید از خودمان شروع کنیم تا زمینه اجرایی شدن طرح فراهم شود.
ناگفته پیداست که مخالفت پلیس با اجرای این طرح بسیار کارشناسی و دقیق است چرا که با عدم رعایت این نکات باید منتظر شکست زود هنگام این طرح خارجی در شهر باشیم.
**وجود نیم میلیون خودرو فرسوده در تهران
دسته بندی این طرح برای خودروها از آنجایی عجیب به نظر میرسد که هنوز تعداد زیادی خودروی فرسوده در تهران وجود دارد و بی خبر بودن مسئولان از وجود چنین رقمی منطقی به نظر نمیرسد اما همچنان اسرار بر اجرایی شدن طرح LEZ با وجود چنین موانعی را دارند.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر میگوید: 500 هزار خودروی فرسوده در تهران وجود دارد که سهم حمل و نقل عمومی نیز در این میان رقم بزرگی را به خود اختصاص میدهد.
با این اوصاف تنها مرفه نشینان و فقط امپراطورها که سوار بر ماشینهای گران قیمت هستند اجازه تردد در محدوده را دارند.
ابوالفضل قناعتی عضو دیگر شورای شهر معتقد است اجرایی شدن زیر ساختهای طرح LEZ نیاز به یک سال زمان دارد آن هم در صورتی که تمام دستگاهها به خوبی فعالیت کنند.
قناعتی موانع اجرای این طرح را فقط زیر ساختها و وجود خودروهای فرسوده نمیداند و فروش طرح به مردم را یکی دیگر از مشکلات مطرح میکند و میگوید: طرح زوج و فرد از همان ابتدا طرح خوبی برای کاهش آلودگی هوا نبود و گذشت زمان نشان داد که این طرح تنها 4 درصد در کاهش آلودگی هوا موثر بود چرا که هیچ گاه پلاک خودرو نمیتواند میزانی مناسب برای کاهش آلودگی هوا باشد. اما اگر بنابر این اجرای طرح LEZ بود چرا طرح به مردم فروخته شد و حال تکلیف طرحهای فروخته شده چه میشود.
**آلایندهها خارج از محدوده تردد کنند
شهیدزاده قائم مقام مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا میگوید:این طرح در شهرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و مشاور اروپایی خاص تهران ابعاد اجرای طرح را مورد بررسی قرار داده که ما مطالعات آنها را بومی سازی کردیم و طرح موفقی برای تهران خواهد بود.
او طبقه بندی خودروها را علی رغم تبلیغ رسانهها که تردد پولدارها را مجاز میداند رد میکند و میگوید مردم با پول اندکی میتوانند مولفههای خودرو خود را در این طرح قرار دهند و تنها 10 درصد در طبقه بندی زرد قرار میگیرد اما از سوی دیگر پلیس میگوید این 10 درصد 45 درصد آلایندگی را به خود اختصاص داده و اگر این طرح در خار ج از ایران موفق بوده دلیلی برای موفقیت همه جانبه آن در تهران وجود ندارد چرا که هر طرحی نیاز به پیوست اجتماعی دارد و این اظهارات که خودروهای آلاینده در محدوده تردد نکنند چندان مناسب و شایسته نیست.
اما و اگرهای طرح دیگر اما و اگرهای ظاهری نیست بلکه منطق نیز در برابر آن بی پاسخ مانده و این امر لزوم توجه بیشتر را می طلبد و باید مسئولان در اطلاع رسانی طرحهای بدون زیر ساخت دقیق تر شوند.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
درمان این مشکل با تغییر رنگها و یکه تازی مدل بالاها امکان ندارد مشکل در بحران بیکاری و شرایط نا بهنجار اقتصادی است که هزاران بازنشسته و تحصیلکرده و کارگر اخراجی کارخانه ها را برای امرار معاش با موتور و اتومبیل فرسوده روانه خیابان کردهاست