داستان تبلیغ کالای خارجی هنوز تمامی ندارد و حمایت از تولید ملی فقط در حرف‌ها خلاصه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، تبلیغ کالای خارجی که به صورت گسترده در سطح شهر به چشم می خورد، دغدغه امروز تولیدکنندگان شده است.

در این بین افزایش تبلیغات محصولات وارداتی بر روی بیلبوردهای کلانشهرها خود دلیلی مستدل بر این امر است که کالاهای خارجی ایران بعنوان بازار جدیدی است در دوران پس‌التحریم می بینند. اما دوران پس التحریم طبق گفته کارشناسان امر قرار نیست صرفا دروازی واردات باشد.

بر اساس این گزارش در طی سالهای اخیر حمایت از تولید یکی از ارکان اصلی اقتصادی کشور بوده به طوری که تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه داخلی و مسئولان شورای شهر در این راستا مصوبه ی ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی را تصویب کردند که این مصوبه مورد استقبال مسئولان شهرداری نیز قرار گرفت.

در همین راستا سال 91 به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی نام گرفت.

در آن سالها قرار بود که در راستای حمایت از تولید داخل تبلغیات کالای خارجی کم شود اما نه در آن سالها و نه در این سالها رعایت نشد، آنطور که باید و شاید این امر مورد توجه قرار نگرفته است.

اما این روزها تبلیغات خارجی نه تنها تولید کننده بلکه خریداران را نیز آزار می دهد بر اساس گزارشات میدانی خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران از این تبلیغات ناراضی بودند و آن را نوعی می دانستند البته عده آی هم کیفیت کالای تولید داخل را مناسب نمی دانستند . به همین خاطر تمایل به خرید کالای خارجی داشتند . در مصاحبه ای که تعدادی از این خزیدارها داشتیم، محمد علی 25 ساله گفت: در مواردی که کالای ایرانی از لحاظ کیفیتی قابل رقابت با محصول خارجی باشد از جمله محصولات بهداشتی قطعا کالای ایرانی خریداری می کنم.

اما چند قدم آن سوتر حسین 30 ساله که قصد خرید کالای صوتی داشت نیز از تمایل‌اش برای خرید کالای ایرانی گفت و اینکه بیشتر به دنبال کالای با کیفیت است. 

تبلیغات کالای خارجی در سطح شهر را عامل ترغیب او به خرید گوشی های خارجی عنوان کرد اما ماجرای تبلیغات از یک سو و تجمل گرایی از سوی دیگر رکود را به دنبال می آورد.

در این خصوص امیر علی 40 ساله که تولید کننده پوشاک است از دغدغه‌های کار تولیدی برایمان گفت و این که افزایش تبلیغات کالاهای خارجی یکی از دلایلی است که بازار داخلی را با رکود مواجه کرده و اینکه این مساله تعدیل نیرو واحدهای تولیدی را نیز به دنبال داشته است.

سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: هر تبلیغی که در سطح شهر مشاهده می شود برای ارتقای جایگاه کالای مورد نظر نقش آفرینی می کند.

وی ادامه داد: هدف دیگر تبلیغ، به دست آوردن مشتری است و زمانی که یک کالای خارجی یا ایرانی در سطح شهر تبلیغ می شود قطعا با هدف رقابت با کالای مشابه خود وارد صحنه شده است.

این کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این که آیا تبلیغ کالای خارجی در سطح شهر مغایر اقتصاد مقاومتی است یا خیر اظهار داشت: تبلیغ هر کالایی که در داخل تولید و حقوق مصرف کننده را رعایت کرده و همچنین از نظر کیفیت قابل رقابت با کالاهای مشابه باشد قطعا اقتصاد مقاومتی مغایر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، اگر چه نمی توان منکر کیفیت تا حدودی مطلوب کالاهای خارجی شد  اما انکه قرار باشد به صورت جامع و مانع به تبلیغ این کالاها بدون توجه به تولید مشابه داخلی پرداخت، قطعا راه مناسبی برای توسعه نخواهد بود.

تولید داخل امروز از طرفی با رکود و از طرفی دیگر با عدم حمایت کافی از سوی متولیان امر مواجه شده است از این رو لازم است برنامه های عملی و نه شعاری در راستای بهبود کیفیت و البته جذب تقاضا برای تولیدات داخلی در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به اینکه عصر دولت یازدهم تا 2 سال آینده به پایان می رسد، آنچه که با اهمیت جلوه می کند این است که در صورت ارتقای جایگاه تولید در اقتصاد کشور، این دولت می تواند کارنامه ای در خور توجه از خود باقی گذارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار