رهاکردن رژیم‌های لاغری علمی و غیر علمی دلایل مختلفی دارد که آسیب‌های جدی را نیز می‌تواند برای بدن ایجاد کنند.

دکتر شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: علت‌های مختلفی برای اینکه رژیم‌ها نصفه نیمه رها می‌شوند، وجود دارد که یکی از این علت‌ها استفاده از رژیم‌های غیر علمی، سخت، عجولانه و غیر واقع‌بینانه است که باعث می‌شود کمبود بسیاری از ویتامین‌ها و ریزمغذی‌هاو املاح ناخودآگاه فرد را مجبور کند که رژیم خود را ترک کند.

وی ادامه داد: کاهش انگیزه و ضعف اراده خود فرد مشکلی است که در پایبند ‌نماندن افراد در رژیم‌های حتی منطقی و درست وجود دارد و منجر به رها‌ کردن رژیم می‌شوند.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: در برنامه رژیمی بحثی به نام پیگیری داریم یعنی عدم مراجعه مکرر در کسانی که تحت نظر هستند، نقش مهمی در کاهش انگیزه فرد دارد، همچنین سختی در رژیم‌های غیر اصولی از دیگر ‌مواردی است که باعث می‌شود فرد تمایلی به ادامه نداشته باشد.

وی در خصوص سندروم رژیم مزمن تصریح کرد: این سندروم یک چرخه معیوب است به فرض فرد در دوره‌ای شروع به کم کردن کالری و لاغر شدن می‌کند اما آن را رها می‌کند و سپس حتی کمی بیشتر از وزن کم شده دوباره برمی‌گردد که این وضعیت لطمه‌های بسیاری را به بدن وارد می‌کند، از جمله متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد که پس از مدتی این کاهش سوخت‌و ساز نه تنها وزن را کم نمی‌کند بلکه می‌تواند وزن را هم زیاد کند.

دکتر ‌اولیایی عنوان کرد: ‌از عوارض افت متابولیسم از دست رفتن عضلات و ساخته شدن چربی‌های بیشتر است چراکه پس از رها شدن  رژیم بدن حداکثر استفاده از مواد غذایی مصرفی می‌کند. البته رها کردن رژیم مشکلاتی از قبیل کاهش انگیزه و ابتلا به افسردگی، ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق و در موارد پیشرفته افزایش احتمال سرطان را به همراه دارد.

وی خاطر نشان کرد: توصیه بر این است در صورت شروع رژیم تا رسیدن به وزن مطلوب رژیم را ادامه دهید و در صورت نیاز به توقف با پزشک مشورت کنید.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/


برچسب ها: رژیم لاغری ، تغذیه ، چاقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار