بورس در هفته گذشته؛

توقف 35 نماد خودرویی بازار سرمایه را سکته داد/ تالار شیشه‌ای تحت تاثیر گزارشات شش‌ماهه قرار گرفت

عملکرد ضعیف غول‌های خودروسازی در هفته گذشته تأثیر منفی بر شاخص کل تالار شیشه‌ای گذاشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار سرمایه طی هفته گذشته روند رو به رشدی را تجربه نکرد به طوری که ابتدای معاملاتش با افت شاخص 382 واحدی شروع شد موضوعی که به زعم کارشناسان بی‎ارتباط با گزارش‌های شش ماهه اعلام شده از سوی شرکت‎ها نبوده است.
 
بر  اساس این گزارش، سرمایه‎گذاران از عملکرد شش ماهه شرکت‎های بورسی ناراضی بودند و خبرهای امیدوارکننده‎ای در گروه خودرو برای سهامداران نداشته است و کاهش چشمگیر حجم داد و ستدها در این هفته از این موضوع نشأت گرفته است.
 
روند نزولی تالار شیشه‌ای با بسته شدن بیش از 35 نماد خودروسازی و قطعه‎سازان و گروه فولاد بر ادامه سکته بازار سرمایه دامن زد به طوری که کارشناسان بورس گزارشات ضعیف دو شرکت خودروسازی به دلیل تعدیل منفی بیشتر از 20 درصد متوقف شد.

گفتنی است اعلام تعدیل منفی سنگین 90 درصدی شرکت الکتریک خودروی شرق و تعدیل منفی 74 درصدی ایران خودرو به دلیل افزایش هزینه‎های مالی و گزارشات ضعیف شش ماهه موجب اثرگذاری منفی بر روی روند بازار در اواسط هفته شد.
 
عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه بازار تحت تأثیر گزارشات شش ماهه قرار گرفت افزود: بسیاری از شرکت‎ها در تابستان جاری که در شرایط رکود به سر می‎برد، اعلام گزارشات و تأثیر منفی آن بر بازار سرمایه قابل پیش‎بینی بود.
 
وی با اشاره به اینکه بازگشایی نماد خودرو و در کنار آن نماد فولاد مدیریت شده بود، گفت: بازگشایی نماد خودرو با بازگشایی نماد فولاد همراه شد تا تأثیر مثبت نماد فولاد اثر منفی نماد خودرو بر شاخص را نامحسوس‌تر جلوه دهد.
 
ثابت در خصوص پیش‌بینی بازار سرمایه در هفته آتی گفت: انتظار روند صعودی و نزولی در بازار سرمایه را نداریم و بر اساس شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود که بازار روند باثباتی را داشته باشد البته نباید فراموش کنیم که بازار  تحت تأثیر شرایط اقتصادی نیز قرار دارد.
 
وی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی، آزادی منابع بلوکه شده بر اثر رفع تحریم‎ها در بهبودی روند بازار می‎تواند موثر باشد اما پیش‎بینی می‎شود که بازار در پاییز با نوسانات کمی همراه باشد و باید منتظر گزارش‎های 9 ماهه شرکت‎ها بود.
 
ثابت در پایان افزود: نباید تا پایان سال انتظار اتفاقات خاصی را داشت ولی درباره اجرای بسته رونق اقتصاد و تأثیر آن بر بازار سرمایه نیز گفت: سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت شتابی و مثبت را به دنبال خواهد داشت.
 
طبق این گزارش بهترین عملکرد در این هفته مربوط به بانک‎ها و گروه فلزات بود که نسبت به سایر گروه‌ها شرایط امیدوارکننده‌ای دارند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار