واحد تحقیقات شبکه خبری الجزیره اسناد و مدارکی را از میانمار و جاهای دیگر به دست آورده که تصویری را از سرکوب مردم روهینجا در این کشور افشا می‌کند و از کارهای مخفی دولت میانمار پرده برداشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس گزارش دانشگاه حقوق ییل و محققان در ابتکار عمل بین‌المللی جنایت دولتی در دانشگاه کویین مری لندن، این اسناد به اضافه فایل‌هایی که توسط گروه مدافع حقوق بشر "تحکیم حقوق" تهیه شده، اسناد و مدارک مستحکمی را در خصوص نسل کشی مردم روهینجا به دست دولت میانمار نشان می‌دهد.

این اسناد از طریق "Document Cloud" در فرمت اصلی و با ترجمه‌های انگلیسی منتشر شده‌اند. ما تصمیم گرفته‌ایم تا به منظور حفاظت از هویت افراد به خاطر امنیتشان برخی از این اسناد را ویرایش کنیم.

شبکه خبری الجزیره بارها از دفتر ریاست جمهوری میانمار و سخنگویان دولت این کشور درخواست کرده تا در این باره اظهارنظر کنند اما هنوز هیچ گونه پاسخی دریافت نکرده است.

رفتار با مردم روهینجا سند دفتر کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل

این سند که به دست واحد تحقیقات شبکه خبری الجزیره رسیده اسناد و مدارک معتبری را فراهم می‌کند که نشان می‌دهد خشونت‌های سال 2012 میلادی توسط پلیس و سرویس‌های امنیتی از پیش برنامه ریزی شده بودند. این سند همچنین حاکی از آن است که پس از این ناآرامی‌ها به زنان تجاوز شده و شکنجه‌های کیفری صورت گرفته است.

برکناری پزشکان بدون مرز

این نامه یکی از درخواست‌های ریاست جمهوری را برای برکناری پزشکان بدون مرز از عملیات‌ها در شمال استان راخین ثبت می‌کند. سازمان پزشکان بدون مرز به خاطر گزارش ارسال شده به وزارت بهداشت استان راخین در خصوص کشتار بیش از 50 تن از مردم روهینجا در روستای "دو چای آردان" از این عملیات کنار گذاشته شد. این نامه که در اختیار وزیر کشور میانمار قرار دارد، نشان می‌دهد که عالی رتبه ترین مقامات در نای‌پی‌داو مسئول این تصمیم بودند.

دستور سفر

یکی از نمونه‌های محدودیت‌های اعمال شده بر مسلمانان سفر کردن در جاده‌ای بین "تانگوپ" و"پانگون" است. به گفته پنی اسمیت از ابتکار عمل "جنایت دولتی" در دانشگاه لندن این مدرکی از سیاست آپارتاید است.

کتاب راهنمای آموزشی ناساکا

این کتاب راهنمای آموزشی بین سال‌های 1993 تا 2008 میلادی برای نیروی امنیتی مرزی یا "ناساکا" استفاده می‌شد و نخستین سند کتبی در خصوص سیاست‌های تبعیض نژادی علیه مردم روهینجا محسوب می‌شود و توسط گروه مدافع حقوق بشر "تحکیم حقوق" در سال 2013 میلادی منتشر شد.

مطلب منتشر شده در فیس بوک سخنگوی ریاست جمهوری میانمار

این یک مطلب منتشر شده در صفحه فیس بوک است که توسط همو زاو، سخنگوی ریاست جمهوری میانمار همزمان با تشدید ناآرامی‌ها در استان راخین نوشته شد. رویدادهای توصیف شده به وقوع نپیوسته‌اند اما این مطلب برای ایجاد ترس گسترده و فراگیر نسبت به بروز یک حمله کافی بود.

درخواست ناسیونالیست‌های راخین به پارلمان میانمار (اصل نیست)

ناسیونالیست‌های استان راخین درخواست‌های خود را برای رشد و توسعه این استان به پارلمان میانمار ارائه می‌دهند. به زبان ساده مردم روهینجا به عنوان مهاجران غیرقانونی تلقی شده‌اند. این سند توسط شومن، رئیس پارلمان میانمار مشاهده و تایید شد.این سند نیز توسط گروه "تحکیم حقوق" تهیه شده است.

قطعنامه‌ها در نشست حزب "توسعه ناسیونالیست‌های راخین" که پیش از ناآرامی‌های اکتبر 2012 برگزار شد

این قطعنامه‌ها شامل درخواست‌ها برای کنترل نرخ زاد و ولد مردم روهینجا و مخالفت با تمام رسانه‌هایی است که از واژه "روهینجا" استفاده می‌کنند. بسیاری از این اعتراضات حمایت دولت مرکزی را به همراه داشته است.

برنامه اقدام راخین

سند محرمانه به دست آمده توسط گروه "تحکیم حقوق" به برنامه‌های استان راخین برای رسیدگی و مدیریت جمعیت مردم روهینجا می‌پردازد. در حالی که این سند هنوز در مرحله پیش نویس است اما طرح‌های پیشنهادی شامل افزایش تلاش‌ها برای نظارت و منزوی کردن جمعیت مردم روهینجا است.

یکی از اسناد محرمانه میانمار که در اوج قیام 1988 میلادی منتشر شد، حاضر شدن اطلاعات نظامی را برای افراط کردن در فعالیت‌هایی که عموم را گیج می‌کند، نشان می‌دهد.

کابل آمریکایی ویکی لیکس

این کابل محرمانه اسناد دولتی را فراهم می‌کند که در سال 2005 میلادی شکاف‌هایی را بین مسلمانان و بوداییان ایجاد کرده است. این سند را می‌توانید در وب سایت ویکی لیکس مشاهده کنید.

یادداشت ارائه شده به ریش سفیدان مسجد "تبلیغی جماعت"

این یادداشت که به صورت اختصاصی به دست واحد تحقیقات شبکه خبری الجزیره رسیده حاکی از آن است که مسلمانان از مسجد "تبلیغی جماعت" در یانگون قصد دارند آشوب و تجاوز به راه انداخته و سپس تقصیرها را گردن بوداییان بیندازند. سر وزیر دولت این یادداشت را امضا کرده و آن را به مدیران شهرستان یانگون ارسال کرده است. اما هیچ شورشی رخ نداد وما این سند را به دست ریش سفیدان این مسجد رساندیم.

منبع: ایسنا
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار