کرمان؛

ریشه کنی بی سوادی تا پایان سال 96 در کرمان

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان از ریشه کن شدن بی سوادی در گروه سنی 10تا 49 سال تا پایان سال 96 خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از کرمان ؛ ناصر صباحی، بیشترین آمار بیسوادی این استان را مربوط به مناطق جنوب و شرق، دانست و گفت: این آمار به ویژه در جنوب در گروه سنی 10تا 49 سال بیشتر است.

وی از کسب رتبه ی سوم استان کرمان در زمینه ی جذب افراد بی سواد، در بین استانهای کشور طی پارسال خبر داد.

صباحی ، تدوین سند شتاب بخشی ریشه کنی بی سوادی در استان را در ریشه کنی بیسوادی گروه سنی 10تا 49سال مؤثر دانست و افزود: این سند به تأیید سازمان نهضت سوادآموزی و استانداری رسیده که هم اکنون در حال چاپ است.

وی با اعلام اینکه تلاش برای ریشه کنی بی سوادی در دولت یازدهم به نسبت بقیه دولت ها بیشتر بوده، خاطرنشان کرد: سال 93 مصوبه ای برای حمایت از سوادآموزی در دولت یازدهم تدوین شد که چند عامل تشویقی ازجمله: "پاداش مادی به مبلغ 135هزار تومان به تمامی افرادی که در دوره سوادآموزی شرکت کرده باشند و یا مبلغ 670 هزار تومان هزینه آموزشی به شرط قبولی به افرادیکه به صورت خودآموز امکان حضور در امتحانات پایان دوره را داشته باشند"، را داشت که این مصوبه به زودی اجرایی می شود.

صباحی، به طرح با سوادی اولیای دانش آموزان نیز اشاره و تصریح کرد: این طرح به منظور مبارزه با بی سوادی اجرا شد.

وی یادآور شد: در این راستا طی پارسال از بین 46هزار بی سواد، پس از پالایش، 22هزارنفر بی سواد مطلق زیر پوشش سواد قرار گرفتند.

صباحی با بیان اینکه طرح باسوادی گروه سنی 10تا 20 سال در اولویت کار نهضت سوادآموزیست، تصریح کرد: این طرح از سال 93 شروع شده است و پایان امسال به پایان می رسد.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان یادآور شد: تاکنون 2 هزار و76 بی سواد آموزش ناپذیر در سراسر استان شناسایی شده اند که این جمعیت زیر پوشش سواد قرار گرفته اند.

صباحی به آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 90 اشاره کرد و گفت: طی سال 90، 202 هزارو 356 نفر به صورت خوداظهاری، بی سوادی خود را اعلام کرده اند که پس از بررسی مشخص شد همه ی افراد بی سواد نیستند.

وی، نرخ سواد کشور در سال 55 را، 47.5 دانست و افزود: طی همین مدت، 52.2، درصد مردم ایران بیسواد بودند.

صباحی، نرخ سواد کرمانی ها در سال 55 را 41.8 درصد اعلام و خاطرنشان کرد: طی همین مدت 58.2 درصد مردم کرمان بی سواد بودند که نرخ سواد امروز به 96.5 درصد رسیده است.

وی از ایجاد محدودیت برای بی سوادان کرمانی طی سال 95 خبر داد و تصریح کرد: از این پس ارائه خدمات برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد، بهزیستی، اخذ یا تمدید گواهینامه رانندگی و جواز کسب افراد بی سواد منوط به گذراندن دوره سوادآموزیست.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: ریشه کنی ، بی سوادی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.