دفن زباله در جنگل حکم جلب شهرداران را صادر کرد

80 درصد شهرداران شهرهای غربی مازندران با رعایت نکردن حداقل دفن‌های بهداشتی زباله‌ها، تلنبار کردن در جنگل و بی توجهی به اخطاریه‌های محیط زیست بازداشت می‌شوند.

آماده فردا//دفن زباله در جنگل حکم جلب شهرداران را صادر کردبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زباله‌های تلنبار شده در جنگل‌ها و سواحل مازندران و بی توجهی به اخطاریه‌های اداره کل محیط زیست مازندران صدور حکم بازداشت 80 درصد از شهردارن شهرهای غربی استان را رقم زده است.

*شهرداران مازندران بازداشت می‌شوند

روزانه 200 تا 300 تن زباله از سوی شهرهای غرب مازندران در جنگل‌های دو هزار مازندران دپو می‌شوند.

محمد پور مدیر کل محیط زیست استان مازندران در این خصوص گفت: از آن جایی که ساماندهی زباله‌های شهر طبق قانون بر عهده شهرداری، دهیاری و بخشداری است و  سازمان‌ حفاظت محیط زیست وظیفه نظارتی دارد، وقتی حداقل دفن زباله‌ها از سوی این دستگاه در سطح شهر رعایت نمی‌شود و از سوی دیگر به تذکرات و اخطاریه‌های محیط زیست توجه نمی‌شود ما راهی جز شکایت و پیگیری قضایی نداریم.

محمد پور با اشاره به بازداشت شهرداران مختلف بیان داشت: بطور قطع نمی‌توانم بگویم، اما برای برخی شهردارهای استان مازندران حکم جلب گرفته‌ایم.

*دلیل کم کاری شهرداری

وقتی در پی دلیل حل نشدن مشکل زباله در استان‌های شمالی می‌رویم از زبان مسئولان جز این را نمی‌شنویم که ما مشکل اعتبارات داریم.

شهرداری‌های شهرهای شمالی همواره در مقابل انتقادهایی که به عملکرد آنها برای دپوی زباله‌ها در اراضی جنگل و نوار ساحلی می‌شود اعلام می‌کند که "می‌خواهیم مشکل زباله را حل کنیم پول نداریم" و با دفن یا انباشت زباله در جنگل‌ها مخالفیم ولی چاره ای وجود ندارد اگر زباله‌ها را در این مکان‌ها دفن نکنیم مکان دیگری برای آنها نیست."

* بلاتکلیفی احداث کارخانه کمپوست 

راه حل اصولی رفع معضل زباله، تفکیک آن از مبدا و ساخت کارخانه کمپوست است. کارخانه‌ای که قول راه اندازی آن را در اولویت قرار داده بودند ظاهرا از اولویت خارج شده است اما چرا؟

شعبان سروری فرماندار رامسر در این باره معتقد است: زمان احداث کارخانه کمپوست و دستگاه زباله سوز مشخص نیست و هر وقت پول داشته باشیم این کار را می‌کنیم بازیافت زباله باید توجه اقتصادی داشته باشد و ما به 20 میلیاردی تومان اعتبار نیازمندیم در حالی که درآمد یکسال ما 15 میلیارد تومان است.

سروری در عدم تامین اعتبارات قید شده در تفاهم نامه‌ها اظهارداشت:  اعتباراتی که در تفاهم نامه‌ای که با استان‌های شمالی منعقد شده بود هنوز تامین نشده و تامین نشدن آن کاری بریاد رفته است و  نمی تواند مشکل زباله را حل کند.

*زباله‌های تلنبار شده و تهدیدات آن

مناطق جنگلی، مرتعی و سواحل استان‌های شمالی کشور ما روزانه با انباشته شدن صدها تن زباله‌های قبلی موجود در دامن خود بی صدا در حال لطمه خوردن و از دست دادن طبیعت زیبای خود هستند.

 محمد پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در این باره گفت: زباله‌های شهری به جای دفن، دپو شده و شیرابه‌های آنها با جریان پیدا کردن در منطقه وارد آبهای سطحی می‌شوند و با نفوذ در خاک، آبهای زیر زمینی را آلوده می‌کنند چرا که زباله‌های انباشته شده نه دفن و نه در مکان‌هایی انباشت می‌شوند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند.

فخاری کارشناس مسئول آلودگی آب و خاک محیط زیست استان مازندران افزود: آب‌های سطحی و زیر زمینی مازندران به دلیل دفن غیر بهداشتی زباله‌ها و نفوذ شیرابه‌ تبدیل به آب‌های آلوده شده و هشدار در این خصوص نیز به مسئولان امر داده شده است چرا که رها شدن زباله‌ها حتی دور از مناطق شهری و روستایی همچنان باعث نفوذ شرابه‌ها در آب‌های سطحی و زیر زمینی و آلوده شدن آب شده است.

 *شهرداری باید حداقل انتظارات را برآورده کند

 چون شهرداری حتی حداقل انتظارات ضوابط محیط زیست را رعایت نکرده و به هشدارها و نگرانی آلوده شدن آب‌ها اهمیت نداده هم اکنون از آنها شکایت شده است .

فخاری کارشناس مسئول آلودگی آب و خاک محیط زیست استان مازندران در این باره معتقد است: شهرداری‌ها باید شیرابه‌ زباله‌های دفن شده را کنترل کرده و تصفیه کنند و این حداقل انتظار ماست، ما به دلیل مشکلات اعتباری شهرداری‌ها از آنها توقع راه اندازی کارخانه‌های کمپوست با هزینه چند میلیاردی را نداریم، اما وقتی تصفیه شیرابه‌ها و با یک یا دو میلیون تومان هم انجام می‌شود انتظار داریم شهرداری‌ها با کنترل شیرابه‌ها مانع پیشروی آلودگی آبها شوند و بی توجهی در این خصوص قابل قبول نیست.

 *خواب آیین نامه مدیریت پسماند

 بر اساس ماده‌ها آیین نامه مدیریت پسماند، پسماندهای مازندران بایستی تا پایان سال 82 تفکیک شده و جمع آوری می‌شد ولی تاکنون این اتفاق نیافتاده و هر روز به حجم پسماندهای رها شده در جنگل‌ها ، مراتع و سواحل استان افزوده می‌شود.

 روزانه حدود 2 هزار و 160 تن زباله بدون رعایت کردن اصول بهداشتی دفن می‌شوند. محمد پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در این باره گفت: روزانه‌ 200 تا 300 تن زباله در شهرهای غرب مازندران و در جنگل‌های این استان دپو می‌شود.

 شعبان سروری فرماندار رامسر افزود: روزانه 100 تن زباله در مناطق جنگلی اشکده چال دپو می‌شود.

 *بلاتکلیفی زباله‌های قدیمی

 مشکل دفن و دپو زباله‌ها در جنگل‌های شمال یک چهارم قرن سابقه دارد و با گذشت این همه زمان و قدمت بسیار زباله‌های قدیمی مطمئنا امکان امحا و بهره برداری از آنها وجود نخواهد داشت.

 فخاری کارشناس مسئول آلودگی آب و خاک محیط زیست استان مازندران در این باره معتقد است: فعلا برنامه‌ای برای زباله‌های قدیمی که سالها در جنگل‌ها رها شده اند وجود ندارد و اگر برنامه ای وجود داشته باشد برای زباله‌های جدید است تا به زباله‌های قدیمی اضافه نشود و این اتفاق هم زیر سایه اجرایی شدن طرح جامع مدیریت پسماند در استان عملی خواهد شد.

 فخاری با اشاره به زباله‌های قدیمی، گفت: با راه اندازی کارخانه‌های زباله سوز شاید بتوان زباله‌های قدیمی را امحا کرد چرا که به دلیل سال ها انباشت، این زباله ها امکان بهره برداری را ندارند و تنها با سوزاندن می‌توان آنها را از بین برد.

* تسریع در احداث کارخانه کمپوت

 حالا که صدای کارشناسان بهداشت و فعالان محیط زیست در خصوص هشدار  به آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی استان مازندران واضح و آشکار شنیده می‌شود بایستی راه حل علمی معضل زباله این استان را که احداث کارخانه کمپوست و تفکیک زباله از مبدا محسوب می‌شود را هر چه سریعتر قبل از وقوع فاجعه انسانی و تهدید سلامت مردم این استان تسریع بخشید.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار