ادعای مضحک میدل ایست آی: مرگ دریاچه ارومیه/ ایران به زودی صحرایی خالی از سکنه می شود!

وب سایت "میدل ایست آی" مدعی شد ایران به یک صحرای خالی از سکنه تبدیل می شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب سایت "میدل ایست آی" در گزارشی به پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه بر محیط زیست ایران پرداخت.

در این گزارش -- که به گونه ای غرض ورزانه تنظیم شده -- آمده است: خشک شدن ششمین دریاچه نمک جهان، به فاجعه زیست محیطیِ بی سابقه ای تبدیل خواهد شد. روند خشک شدن دریاچه ارومیه سه دهه است که ادامه دارد. ارومیه نزدیک مرز ترکیه و بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد. زندگی ساکنان این منطقهِ آذری زبان به دریاچه ارومیه وابسته است. 

نگارنده این گزارش، بدون صحبت از تلاش های دولت ایران برای مقابله با کاهش آب دریاچه ارومیه مدعی شد: فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه تنها به نارضایتی ترک زبانان ایران منجر شده است.

وب سایت "میدل ایست آی" در ادامه ادعاهای خود افزود: در راستای توسعه و مدرن سازی ایران پس از انقلاب اسلامی 1979 (1358)، روسای جمهور پیشین ایران طرح های گسترده ای را ارائه دادند. از جمله این طرح ها، تامین منابع آبی مورد نیازِ بخش کشاورزی بوده است. دولت ایران به منظور تامین منابع آبی بخش کشاورزی، 70 سد بر روی رودخانه هایی ساخت که به دریاچه ارومیه می ریزند. علاوه بر این، حدود 24000 قنات نیز به طور غیر قانونی به وسیله روستاییان ساکن ِمنطقه شمال غربیِ کشور ساخته شد. هر دو اقدام به فرایند خشکسالی دریاچه ارومیه سرعت بیشتری بخشیدند. با خشک شدن دریاچه ارومیه، بازدید گردشگران و عبور کامیون های باری در این منطقه متوقف شد.

در این وب سایت آمده است: طبق گزارش یونسکو، از سال 1970 (1349)، 70 تا 80 درصد از سطح دریاچه ارومیه کاسته شده است. تا چندی پیش عمق دریاچه به 16 متر میرسید؛ اما اکنون فراتر از دو متر نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: هر چند از برنامه های دولتی می توان به عنوان عامل گسترش بیابان زایی نام برد، نقش توفان های شدیدی که باعث نابودی محصولات زراعی می شوند را نیز نمی توان نادیده گرفت. این گزارش مدعی شد: یک چرخه مخرب در حال ظهور است. اگر دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شود، 8 میلیارد تن نمک به سطح زمین می رسد. 

در این گزارش آمده است: عیسی کلانتری – وزیر پیشین کشاورزی – در سال 2013 (1392) در گفتگو با رسانه های ایرانی اظهار داشت: ایران به صحرایی بدون سکنه تبدیل می شود. اما تصور نکنید ایران فردا دچار چنین فاجعه ای می شود، این فاجعه در واقع اتفاق افتاده است. این گزارش ادامه می دهد: پیامدهای خشکسالی دریاچه ارومیه تنها به اثرات زیست محیطی منجر نمی شود، بلکه این موضوع می تواند به بیکاری کشاورزان منجر شود. 

در این گزارش آمده است: رئیس جمهور پیشین ایران در سال 2011 (1390)، غربی ها را عامل گسترش بیابان ها دانست و اظهار داشت: "کشورهای غربی برنامه ای را برای خشکسالی در کشور ما طراحی کردند. اروپایی ها تجهیزاتی را اختراع کردند که ابرها را در اروپا نگه می دارد و مانع از ورود آنها به خاورمیانه و ایران می شود. پس از آن، وعده انتقال 600 میلیون متر مکعب آب از سد ارس به سوی دریاچه ارومیه مطرح شد. 

حسن روحانی نیز در مبارزات انتخاباتی 2013  (1392)، دریاچه ارومیه را به عنوان یکی از اولویت های کاری دولت خود معرفی کرد. وی وعده داد 5 میلیارد دلار برای جلوگیری از روند خشکسالی دریاچه ارومیه هزینه کند. اما به ادعای نگارنده این گزارش، تا کنون هیچ یک از این وعده ها عملی نشده است. برخی بر این باورند که طرح حسن روحانی برای مبارزه با خشکسالی دریاچه ارومیه، دست کم بیست سال زمان میبرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
برای شما مضحکه اما برای ما سکنه آذربایجان، واقعیت و ویران کننده هست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
اصلا مضحک نیست خیلی تلخه اگه دیر بجنبیم اونوقت می فهمی حقیقت بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
خیلی هم مزحک نیست!
مزحک نحوه مدیریت است که کشور رو درگیر بحران‌های زیست محیطی کرده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
لطفا یه سری به دریاچه بزنید .من نمیگم این ادعا درسته ولی لااقل برای منطقه شمال غرب صدق میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
اصلا هم مزحک نیست ...
واقعیت همیشه تلخه..
آخرین اخبار