العربیه گزارش داد: کمبود آب مدت‌ها است که به یکی از مشکلات اصلی کشورهای خاورمیانه از جمله ایران تبدیل شده است و این در حالی است که نرخ تولد بالا، افزایش مصرف و نحوه مدیریت ناصحیح بر این مشکلات بیش از پیش دامن زده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری العربیه، دریاچه ارومیه که زمانی بزرگترین دریاچه خاورمیانه بود، اکنون تقریبا خشک شده است. 

بر اساس این گزارش، مهم‌ترین تهدید پیش روی ایران از نظر کارشناسان مسئله کاهش منابع آبی است که باعث شده چندین شهر این کشور دچار مشکل خشکسالی شوند. اما دلیل اصلی این مسئله نه مصرف بالا بلکه نحوه استفاده از آب در صنعت کشاورزی ایران است. 

اما راه‌حل این مشکل در چیست؟ رئیس‌جمهور ایران طرح خود را در این زمینه ارائه کرده است، اما از نظر کارشناسان این طرح بسیار هزینه‌بر خواهد بود. اما در عین حال سازمان ملل برای کمک در این زمینه به ایران، اعلام آمادگی کرده است و برنامه‌ای را برای آموزش به کشاورزان در نزدیکی دریاچه ارومیه تدارک دیده است که بر اساس آن کشاورزان درباره نحوه تولید کود، تغییر آن به کودهای آلی با شرکت در کلاس‌های هفتگی آموزش دیده‌اند و به آنان درباره مدیریت آب که منجربه کاهش35 درصدی در مصرف می‌شود، توضیح داده شده است.

این شیوه‌ها همچنین به کشاورزان نحوه کاهش هزینه‌ها و افزایش محصولات را نیز آموزش داده است که این مسئله درباره محصولاتی چون پیاز، گوجه فرنگی، ذرت، کدو، گندم و چغندر صدق می‌کند. البته به گفته کارشناسان برخی کشاورزان این مسئله را نمی‌پذیرفتنند که تغییر در روش بتواند کمک چندانی به مسئله بحران آب بکند، اما آزمایش این مسئله به آنان قبولاند که این روش موثر است و می‌تواند به سود کشاورزی ایران باشد. 

در بخش پایانی این گزارش آمده است: سازمان ملل برنامه‌های خود را در 41 روستای دیگر و در میان بیش از 13 هزار کشاورز نیز اجرا کرده است و از سوی دیگر دولت ژاپن نیز برای نجات دریاچه ارومیه مبلغ یک میلیون دلار کمک مالی اختصاص داده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار