بهره‌گیری از تجربیات تونل نیایش موجب سرعت‌دهی در پیشرفت پنجمین تونل ترافیکی پایتخت شده است.

پیشرفت 95 درصدی از یک پروژه زیرزمینیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پروژه ساخت امتداد بزرگراه شهید حکیم( تونل شهدای غزه) به عنوان پنجمین تونل ترافیکی پایتخت با تکیه و بهره‌گیری از تجربیات تونل نیایش و درس آموخته‌های معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران از اجرای پروژه‌های تونلی پیشین به دست آمده است.

تونل شهدای حکیم که براساس مصوبه شورای اسلامی تهران به عنوان شهدای غزه نامگذاری شد در سال 93 شروع به کار کرد که با اتمام عملیات حفاری و بتن‌ریزی، مرحله هوشمند‌سازی تونل و مرحله عایق‌بندی آن در برابر نفوذ آب‌های زیرزمینی و همچنین حفظ 10 هزار اصله درخت در مسیر احداث تونل از برنامه‌های اجرایی در راستای احداث این پروژه مهم عمران شهری قرار گرفت.

تونل شهدای غزه و دسترسی‌های مربوط آن به طول 3 هزار‌ و‌ 256 متر حفاری و بتن‌ریزی شده است که با اجرای همزمان و موازی عملیات حفاری و لاینینگ آن، عملیات الکتریکال و مکانیکال تونل شامل نصب دوربین ترافیکی و ثبت تخلفات، سنسورهای اطفای حریق، مخابرات و آلودگی آن نیز انجام شد.

تونل شهدای غزه در بخش غربی بزرگراه حکیم و در ضلع‌شمالی پارک جنگلی چیتگر ساخته شده که هدف اصلی از ساخت این تونل در مسیر بزرگراه حکیم درختان در محدوده عبور از پارک چیتگر و همچنین تکمیل و توسعه شبکه بزرگراهی شرقی- غربی تهران و اتصال آن به مسیرهای دسترسی به کل شهر کرج است.

این تونل به صورت دوقلو ساخته شده که طول دو تونل حدود دوهزار‌ و‌ 169 متر با عرض دهانه داخلی 18 متر و ارتفاع 6،12 متر است.

* حفظ محیط زیست یا اجرای تونل

در ابتدای پروژه قرار بر این بود که اتوبان شهید حکیم از روی دریاچه چیتگر عبور کند که به دلیل مشکلات زیست‌محیطی و سایر مشکلات مرتبط با بزرگراه‌ها، مکان عبور این اتوبان به جنوب دریاچه شهدای خلیج‌فارس در نظر گرفته شد که با توجه به اینکه عبور اتوبان تاثیرات منفی بسیار زیادی را بر جنگل دارد، تصمیم‌گرفته شد که این اتوبان  از زیر زمین و از طریق تونل به مسیر خود ادامه دهد.

با صرفه‌اقتصادی هزینه این تونل برای حفظ درختان چیتگر  نمی‌توان رقمی قائل شد چرا که تاثیر مستقیم در اکسیژن و محیط زیست دارند و از بین‌بردن آن‌ها تبعات مستقیم زیست‌محیطی در برخواهد داشت.

رئیس شورای شهر تهران در مورد آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های تونلی جدید در دوره فعلی مدیریت شهری می‌گوید: طراحی تونل‌هایی در مسیر بزرگراه شهید شوشتری به منظور حفظ پهنه‌ی طبیعی جنگل سرخه‌حصار و عبور از عوارضی همچون کوه و تپه‌های موجود در مسیر بزرگراه شهید شوشتری ایجاب می‌کند تا بخش‌هایی از مسیر این پروژه نیز به صورت تونلی احداث شود.

 امید است که 5 درصد از ادامه تونل شهدای غزه که مربوط به نصب تجهیزات تاسیساتی و هوشمند‌سازی است تا دهه فجر به پایان برسد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار