رحمانی فضلی با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های مهم شورا‌ها ظرفیت سازی در جهت مسئولیت پذیری است، گفت: شورا‌ها جایگاه معناداری در اقتصاد مقاومتی تعریف کنند.

اصلاح قانون شورا‌ها در دست بررسی است
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پیش از ظهر امروز یکشنبه طی سخنانی در اولین همایش بانوان عضو شوراهای اسلامی شهر و روستاهای سراسر کشور در قم با بیان اینکه باید اقتصاد مقاومتی بر محوریت مردم باشد و رشد اقتصادی با مردم مداری پیش رود گفت: شورا‌ها باید جایگاه معناداری در اقتصاد مقاومتی تعریف کنند. 
 
رحمانی فضلی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری گفت: باید همه مسائل در این زمینه بر حول محور مردم باشد و نهادی که بیشترین تعامل را با مردم دارد شورا‌ها هستند. 
 
وزیر کشور افزود: شورا‌ها باید بتوانند روی پای خود باشند که با توجه به رفع تحریم‌ها و هدایت‌های رهبرمعظم انقلاب و حرکت دولت بسترهای لازم فراهم شده است. 
 
وزیر کشور با تاکید بر اینکه شورا‌ها باید در تصمیمات خود منافع مردم را در نظر بگیرند گفت: اگر از منظر توحیدی به وظایف شورا‌ها نگاه کنیم‌‌ همان گونه که به معاد اعتقاد داریم باید پاسخگوی تصمیمات خود در محضر الهی باشیم از این رو با در نظر گرفتن مصلحت مردم به حق الناس توجه داشته باشیم که قابل توبه نیز نخواهد بود. 
 
رحمانی فضلی اظهار داشت: شورا‌ها باید با هدف اولیه خود که مشارکت در اداره کشور می‌باشد همگام شوند و جایگاه خود را در این مشارکت مشخص نمایند و با تقویت محدوده و کیفیت مشارکت‌ها به سمت مدیریت یکپارچه شهری و روستایی حرکت کنند. 
 
وزیر کشور بیان داشت: یکی از قابلیت‌های مهم شورا‌ها ظرفیت سازی در جهت مسئولیت پذیری است بدان معنا که شورا‌ها پیوند عمیقی با مردم داشته باشند و از ظرفیت‌های مهم مردمی در جهت انجام وظایف خود بهره بگیرند در این عرصه شورا‌ها به تنهایی ظرفیتی ندارند مگر اینکه حلقه بلاواسطه حاکمیت با مردم باشند و از قدرت مردم در انجام وظایف خود استفاده نمایند. 
 
رحمانی فضلی پویایی را از مشخصات مهم شورا‌ها دانست و افزود: در انجام وظایف شورا‌ها، پویایی و نوآوری و ابتکار حرف نخست را می‌زند بدون این مقوله نمی‌توان منابع ملی را مدیریت کرد و بی‌شک نمی‌توان به پویایی دست یافت مگر اینکه اندیشه علمی و تجربه قوی داشته باشیم. 
 
وی ادامه داد: در امور مردم باید با نگاه کار‌شناسی و اولویت بندی قدم برداشت در این باره به یک اتاق فکر که خروجی آن فکر و اندیشه بر مبنای نوآوری و پویایی باشد نیاز داریم همچنین لازم است در فعالیت‌های خود به یک پشتوانه و مرجع علمی وصل باشیم و با علم و تجربه در کنار هم توان خود را ارتقاء بخشیم زیرا علم به تنهایی در حوزه اجرایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. 
 
وزیر کشور با اشاره به اینکه آشنایی شورا‌ها با قوانین موجب کارآمدی بیشتر آن‌ها می‌شود تصریح کرد: شورا‌ها باید آموزش‌های لازم را فرا بگیرند و با قوانین شورا آشنا باشند، زیرا هر یک از اعضای شورا دارای شغلی بوده‌اند و وقتی وارد شورا می‌شوند از بسیاری از قوانین شورا‌ها مطلع نمی‌باشند در این باره آموزش نقش مهمی در بهره وری بالا و تحقق وظایف شورا دارد در واقع آموزش می‌تواند مدیریت را تقویت نماید. 
 
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: مشورت پذیری نیز از ویژگی‌های مهم شورا‌ها می‌باشد در این باره باید با همفکری و استفاده از مشاوره‌های تخصصی و کار‌شناسی شده در جهت انجام وظایف خود تلاش کرد، در این زمینه دو امر مهم توازن و تعادل نقش مهمی در موفقیت دارد، من بار‌ها از نابرابری‌ها و شکاف‌ها و ضعف اختیارات در مناطق سخن گفته‌ام اگر ما در بودجه و برنامه ریزی‌ها متکی به امکانات و منابع خود نباشیم نمی‌توانیم موفق باشیم. 
 
وزیر کشور خاطرنشان کرد: حضور بیش از ۱۱۷ هزار نفر در شورا یک لشکر عظیمی است که باید در یک فضای تعاملی با یکدیگر در ارتباط باشند در این باره طبق آمار ۷ هزار و ۳۷۰ نفر در شوراهای اسلامی شهر و ۱۰۹ هزار نفر در شوراهای روستا‌ها هستند. 
 
وزیر کشور با اشاره به اهمیت جایگاه شوراهای روستایی در توسعه گفت: اگر یک نگاه سیستمی به روستا‌ها داشته باشیم باید اول اولویت‌ها را در روستا‌ها بسنجیم و مشکلات آن‌ها را در نظر بگیریم زیرا مهاجرت آثاری همچون حاشیه نشینی و بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی و افزایش مصرف در شهر‌ها و بلااستفاده ماندن امکانات و منابع در روستا‌ها را در پی دارد. 
 
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در دولت کمیسیون مربوط به کلانشهر‌ها را راه‌اندازی کردیم و این یک حرکت ساختاری بود و در درون دولت نهادینه شد، بیان کرد: اصلاح قانون شورا‌ها در دست بررسی است و تلاش کردیم که مشکلات را برطرف کنیم و در این عرصه از تجربیات استفاده کردیم. 
وی افزود: لایحه دهیاری‌ها نیز در دولت در دست بررسی است و امیدواریم بتوانیم یک لایحه کامل به دولت و مجلس ببریم. 
 
رحمانی‌فضلی با اشاره به تدوین قانون مدیریت یکپارچه شهری گفت: در این زمینه مطالعات انجام شده و به عنوان لایحه به دولت تقدیم کرده‌ایم. 
 
وی با ابراز خرسندی از حضور بانوان در شورا‌ها عنوان کرد: حضور بانوان در دوره چهارم نسبت به قبل صد در صد افزایش یافته است و به دو هزار و ۹۸۸ نفر رسیده که نشان از علاقه بانوان به فعالیت‌های اجتماعی و از همه مهم‌تر باور پذیری حضور بانوان در عرصه می‌باشد. 
 
وزیر کشور گفت: قوانین در کشور هیچ مانعی برای فعالیت و توانمندی بانوان ندارد و این بانوان هستند که باید تلاش جدی داشته باشند و در این عرصه تلاش کنند. 
 
انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار