متن بیانیه مشترک چهارمین نشست همکاری های راهبردی آمریکا و قزاقستان

وزارت امور خارجه آمریکا متن بیانیه مشترک چهارمین نشست همکاری های راهبردی آمریکا و قزاقستان را منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه وزارت خارجه آمریکا، در این بیانیه آمده است: «روز دوم نوامبر سال 2015 ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سفری رسمی به قزاقستان رفت. در این سفر، کری با ارلان ادریسوف همتای قزاقستانی خود چهارمین نشست مشترک همکاری های راهبردی آمریکا و قزاقستان را برگزار کرد. جان کری در این نشست بر حمایت کامل آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی قزاقستان تاکید کرد و پانصد و پنجاهمین سالگرد تشکیل خانات قزاقستان را تبریک گفت.»

این بیانیه می افزاید: «آمریکا و قزاقستان بر حمایت خود از فرآیند مینسک به عنوان تنها ابزار موجود برای حل و فصل مناقشه و بازگرداندن صلح و آرامش به شرق اوکراین تاکید کردند. آمریکا تعهد قزاقستان را مبنی بر گسترش همکاری اقتصادی با اوکراین ستود و از نقش راهبری این کشور در حمایت از امنیت و توسعه در افغانستان و پیشبرد انسجام اقتصادی منطقه ای در آسیای مرکزی استقبال کرد. هر دو طرف نسبت به کمک به ثبات و توسعه گروه 5+1C در آسیای مرکزی ابراز خوش بینی کردند. همچنین ، هر دو طرف متعهد شدند همکاری شان را برای مقابله با خطر داعش، تروریسم و افراطی گرایی خشونت آمیز گسترش دهند . آمریکا از قزاقستان به خاطر میزبانی نشست منطقه ای برای مقابله با افراطی گرایی خشونت آمیز در ماه ژوئن سال 2015 قدردانی کرد.»

در این بیانیه همچنین آمده است: « هر دو طرف ضمن بازبینی همکاری نزدیک در زمینه حفظ صلح ، همکاری بیشتر را در شناسایی زمینه هایی که می توان نیروهای حافظ صلح قزاقستان را در قالب ماموریت های سازمان ملل بکار گرفت بررسی کردند. کری و ادریسوف همچنین با توجه به اهمیت معاهده دوجانبه یاری رسانی قانونی که در فوریه 2015 امضا شد ، تاکید کردند به تعامل دوطرفه برای گسترش همکاری در زمینه اجرای قانون ادامه خواهند داد.»

در بیانیه مشترک نشست همکاری های راهبردی ضمن تاکید بر تعهد متقابل آمریکا و قزاقستان بر جلوگیری از گسترش سلا ح های کشتار جمعی ، دولت آمریکا امضای توافق نامه ایجاد بانک اورانیوم کمتر غنی شده را با آژانس بین المللی انرژی اتمی در قزاقستان تبریک گفت.

بیانیه مشترک افزود: « آمریکا از حمایت از طرح قزاقستان برای کلنگ زنی مرکز آموزش امنیت هسته ای منطقه ای در این کشور در ابتدای سال 2016 خرسند می شود. جان کری همچنین از دولت قزاقستان به علت تلاش برای تقویت عدم اشاعه و امنیت منطقه ای قدردانی کرد. از جمله این تلاش ها می توان به میزبانی قزاقستان از دو دور گفتگوهای گروه 5+1 (بر سر برنامه هسته ای ایران) که به نتیجه گیری موفقیت آمیز و برنامه جامع اقدام مشترک ختم شد اشاره کرد.»

وزارت خارجه دولت آمریکا تکمیل فرآیند عضویت قزاقستان را در سازمان تجارت جهانی تبریک گفت و این کشور را تشویق کرد از برنامه کشوری سازمان توسعه و همکاری اروپا برای ایجاد اصلاحات مورد نیاز بهره بگیرد. واشنگتن همچنین سرمایه گذاری قزاقستان را در بهبود وضعیت ارتباط منطقه ای ستود. هر دو طرف اهمیت نوآوری را در بخش خصوصی به رسمیت شناخته و تاکید کردند فرصت های توسعه کارآفرینی را دنبال خواهند کرد. آنان همچنین بر امضای توافق نامه ای درباره اعمال قانون پایبندی به مالیات بر حساب خارجی تاکید کردند.

قزاقستان و آمریکا بر مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی نیز تاکید کردند و متعهد شدند انتشار گازهای گلخانه ای ، موضوع بیست و یکمین نشست کشورهای عضو در پاریس، را کاهش دهند. هر دو کشور بر اهمیت امنیت انرژی تاکید کردند و آمریکا از اکسپو 2017 و تمرکز آن بر انرژی سبز استقبال کرد. آمریکا همچنین از قزاقستان به خاطر میزبانی مرکز بین المللی علم و فن آوری قدردانی کرد.

آمریکا و قزاقستان بر اهمیت توسعه دموکراتیک و احترام به حقوق بشر از جمله تلاش برای تقویت موسسه هایی همچون رسانه های مستقل و دولت محلی تاکید کردند. هر دو طرف اهمیت جامعه مدنی پویا و فراگیر را رسمیت شناختند و آمریکا طرح اصلاحات در قزاقستان را که « یکصد گام» نام گذاری شده ستود و از تعهد این کشور برای تضمین اصلاحاتی که به تقویت جامعه مدنی ، حاکمیت قانون و آزادی بیان منجر می شود استقبال کرد.

قزاقستان و آمریکا بر تعهدشان مبنی بر تحکیم روابط آموزشی و حرفه ای تاکید کردند. دولت آمریکا در نظر دارد فرصت های بیشتری را در اختیار اتباع قزاقستان قرار دهد تا در آمریکا درس بخوانند و آموزش ببینند. این همکاری می تواند تقویت ارتباط بین دانشگاه های آمریکا و قزاقستان و افزایش آموزش به زبان انگلیسی باشد.

هر دو طرف توافق کردند نشست همکاری های راهبردی را در سال 2016 برگزار کنند و تعامل همه جانبه ای را در سطوح بالا ادامه دهند.»


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار