سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا با بيان اينکه بيشتر دستگاه‌هاي خودپرداز بانکي به آنتي اسکيمر مجهز شده اند، افزود: در خصوص دستگاههاي کارتخوان فروشگاهي(POS) آنتي اسکيمر نصب نشده و خود شهروندان بايد دقت نمايند تا در دام مجرمان سايربي گرفتار نشوند.

برداشت از حساب هاي بانکي به وسيله نصب اسکيمربه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه بيشتر مبادلات مالي شهروندان از طريق کارت‌هاي بانکي صورت مي گيرد و کمتر شاهد پرداخت بهاي کالا يا ارائه وجوه نقدي هستيم؛اما متاسفانه برخي شهروندان در استفاده از کارت‌هاي بانکي احتياط لازم را نداشته و به راحتي کارت و رمز خود را در اختيار فروشندگان قرار مي دهند،با توجه به وجود ابزارهاي سرقت اطلاعات کارت هاي بانکي، در اختيار قرار دادن کارت به همراه رمز آن مي تواند باعث برداشت غير مجاز از حساب بانکي شهروندان گردد. 

هر چند پليس فتا در اين خصوص هشدارها و اطلاع رساني هاي فراوان کرده است، اما باز شاهد هستيم  شهروندان در حفظ کارت بانکي و رمز آن کوتاهي مي کنند.
 
سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا با بيان اينکه انگيزه اکثر مجرمان مالي و اقتصادي است، گفت: اين امر دور از ذهن نبايد باشد که جرايم اقتصادي و مالي در فضاي مجازي مثل فضاي حقيقي بيشترين سهم را داشته باشد و مجرمان به دنبال پيدا کردن راهي براي بدست آوردن غير مجاز پول باشند. 
 
سرهنگ علي‌رضا آذردرخش تصريح کرد:  البته در کنار انگيزه مجرمانه، غفلت و بي احتياطي شهروندان در حفظ و نگهداري رمزهاي عبور و اطلاعات مهم کارت بانکي خود باعث شده سهم برداشتهاي غير مجاز از حسابهاي بانکي بالا باشد.
 
وي ادامه داد: زماني که شهروندان براي خريد به فروشگاهها مراجعه مي کنند و کارت و رمز خود را در اختيار فروشنده براي پرداخت بهاي کالاي خريداري شده مي دهند، برداشتهاي غير مجاز از حساب بانکي نبايد دور از دسترس مجرمان باشد.
 
سرهنگ آذردرخش با بيان اينکه سرقت اطلاعات بانکي افراد به شکل هاي مختلفي صورت مي گيرد گفت: يکي از اين شگردها نصب دستگاهي کوچک به نام اسکيمر بر روي دستگاه POS (کارت‌خوان) يا دستگاههاي خودپرداز بانکي است که شهروندان محترم بايد مراقب سرقت الکترونيکي، اطلاعات کارت بانکي خود از طريق قطعات سخت افزاري (اسکيمر) باشند.
 
سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ادامه داد: مجرمان با نصب ابزاري پيشرفته در محل ورودي کارت‌هاي بانکي که قادر است تمامي اطلاعات کارت بانکي را کپي کرده و اطلاعات کارت را بخواند و با بدست آوردن رمز عبور که معمولاً مشتريان در اختيار آنها قرار مي‌دهند، تمامي اطلاعات مورد نياز براي دسترسي به حساب افراد را به دست آورده و از اين طريق از حساب شهروندان برداشتهاي غير مجاز انجام مي‌دهند.
 
وي با بيان اينکه بيشتر دستگاه‌هاي خودپرداز بانکي به آنتي اسکيمر و آنتي فراد مجهز شده اند، افزود: اما در خصوص دستگاههاي کارتخوان فروشگاهي(POS) آنتي اسکيمر نصب نشده و خود شهروندان بايد دقت نمايند تا در دام مجرمان سايربي گرفتار نشوند.
 
آذردرخش راه برخورد با اسکيمرها را ساده خواند و گفت: شهروندان اولا در هنگام پرداخت بهاي کالاي خريداري شده خود کارت کشيده و رمزعبور را وارد نمايند و در صورتي که مشاهد کردند دستگاه کارت خوان مورد مشکوکي مثل چسب خورده و يا قطعات اضافي به آن نصب است از کشيدن کارت خودداري نمايند.
 
سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ادامه داد: اما متاسفانه شاهد هستيم که شهروندان اين موارد ساده را رعايت نمي کنند و به راحتي کارت را به همراه رمز بانکي در اختيار فروشنده قرار مي دهند.
 
وي تغيير رمز کارتهاي بانکي به صورت دوره اي را ضروري خواند و گفت: هر چقدر شهروندان در حفظ کارت بانکي و رمز آن دقت بيشتري داشتند به همان اندازه امنيت بيشتري خواهند داشت.
 
اين کارشناس با بيان اينکه جهت پرداخت وجه کالاي خريداري شده، خود، شخصاً به دستگاه POS مراجعه کرده و عمليات واريز پول را انجام دهيد، گفت: هنگام وارد کردن رمز عبور به دوربين هاي مدار بسته، اطراف و اطرافيان خود توجه داشته باشيم و دست خود را حائل قرار دهيم و پس از اتمام عمليات رسيد آن را به دقت بررسي و نزد خود نگه داريم.

همچنين در صورت ناموفق بودن تراکنش، رسيد مربوطه را دريافت و تا حصول اطمينان از کسر نشدن وجه نزد خود نگهداريد. ضمن اينکه در صورت فعال بودن sms بانک از کليه تراکنش هاي حساب بانکي خود مطلع خواهيد شد. 
 
سرهنگ آذردرخش در پايان گفت: هموطنان عزيز در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir در سامانه پاسخگويي به فوريت هاي سايبري بخش ثبت گزارش مردمي به ما اطلاع دهند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.