گزارش آتلانتیک:

گذارِ دشوار از توافق هسته‌ای ایران/ دیدار قریب‌الوقوع و ناخوشایند اوباما و نتانیاهو

به نوشته وب سایت آتلانتیک، نتانیاهو پس از پذیرش شکست در امضای توافق ایران، به زودی به آمریکا سفر می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آتلانتیک در گزارشی نوشت: نتانیاهو برای نخستین بار پس از شکست کمپین مبارزاتی‌اش در مقابله با توافق هسته‌ای ایران، دوشنبه آینده به واشینگتن سفر می‌کند. او قرار است در این سفر با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، دیدار کند.

بنابر این گزارش، هفته گذشته نتانیاهو، موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را به منظور فراهم کردن شرایط لازم برای ورود او به آمریکا، روانه این کشور کرد.

ملاقات دوشنبه آینده اوباما و نتانیاهو برای هیچ یک از دو طرف جذاب نخواهد بود؛ با این وجود، هر دو ناچارند به خاطر منافعشان وقایع اخیر را فراموش و تظاهر به اتحاد کنند. 

نتانیاهو ناچار است به دلیل وابستگی به آمریکا، این نقش را بازی کند. از طرف دیگر، اوباما نیز چاره‌ای جز مدارا با رژیم صهیونیستی در زمان باقی‌مانده تا انتخابات آمریکا ندارد. درگیری با رژیم صهیونیستی در این زمان حساس، به نفع هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات سال 2016 آمریکا، نیست. ضمن این که اوباما باید دست‌کم در ظاهر، در حالتی خوش از مقام خود کنار برود.

مسئولیت بهبود روابط تل‌آویو و واشینگتن به اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، سپرده شده است. او هفته گذشته نیز میزبان موشه یعلون در واشینگتن بود. 

اظهارات یعلون در سفر خود به واشینگتن، بیانگر پذیرش شکست رژیم صهیونیستی در مقابله با توافق هسته‌ای ایران بود. او اعلام کرد: این توافق انجام شده و نزاع‌ها به پایان رسیده و اکنون زمان چشم داشتن به آینده است.

این در حالی است که او سال گذشته و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کرده بود: تنها چیزی که می‌تواند ما را نجات دهد این است که جان کری جایزه نوبل را ببرد و در آرامش عرصه سیاست را ترک کند.

در پایان این گزارش آمده است: رابطه نتانیاهو و اوباما را باید به دو بخش تقسیم کرد: پیش از توافق هسته‌ای ایران و پس از آن. باید دید روابط این دو متحد در آینده به کدام سمت خواهد رفت و مانند گذشته خواهد شد یا خیر. در صورتی که اوباما و نتانیاهو در این ملاقات بخواهند بار دیگر بحث درباره توافق هسته‌ای ایران را آغاز کنند، باید منتظر دیداری طولانی و ناخوشایند باشیم. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار