استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: توجه بيشتر به مصرف كودهای آلی، سبز و حيوانی به منظور افزايش حاصلخيزی و اصلاح ساختمان خاک راهکاری بنادین برای کاهش مصرف کودهای شیمیایی قلمداد می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ جابر پناهنده افزود: معرفی و ‌وارد كردن انواع كودهای مورد نياز كه تاكنون در چرخه تغذيه محصولات باغی كشور قرار نگرفته اند، بر حسب توصيه‌های آزمايشگاهی‌ و حد ‌بحرانی تعيين شده نیز کاهش مصرف کودهای شیمیایی را در پی دارد.

وی تصریح کرد: توسعه برنامه‌های آموزشی و ترويجی و تشويق كشاورزان به مصرف كودها بر اساس الگوها و فرمول های توصيه شده موجب کاهش مصرف کودهای شیمیایی می شود.

پناهنده ادامه داد: مصرف بهينه‌ كودهای شيميايی و اصلاح الگوی مصرف كود بر اساس نتايج آزمايش های خاک و آب از روش های کاهش مصرف کودهای شیمیایی است.

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: تطابق برنامه‌های تا‌مين كود با توصيه‌ها و نتايج آزمايشها و تحقيقات نیز در میزان مصرف کودهای شیمیایی تاثیرگذار است.

وی افزود: ايجاد تعادل بين مصرف فسفر و پتاس از راهکارای اساسی کاهش مصرف سموم شیمیایی است.

پناهنده تاکید کرد: کاهش مصرف کودهیای شیمیایی  در گرو تشويق، هدايت و حمايت از بخش‌های غيردولتی در زمينه تهيه، توليد و توزيع انواع كودهای مورد نياز كشاورزی است.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.