ما تلاش می‌کنیم بدون چشمداشت به جایزه، تنها برای دیده‌‌شدن در جشنواره‌های خارجی حضور پیدا کنیم.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه هنر پویا‌نمایی، یکی از شاخه‌های مهم درسینماست که جذابیت‌های فراوانی در این حوزه وجود دارد.

امروزه در ایران، جوانان زیادی در این بخش، حضور پیدا کرده‌اند و با تلاش فراوان، آثار موفقی را تولید می‌کنند.

محمد همدانی، یکی از کارگردان‌های جوان این عرصه است که به تازگی با همکاری فعالان این حوزه، انیمیشن «بازگشت» را ساخته‌اند و قرار است که این پویانمایی در جشنواره فیلم فجر امسال، حضور داشته باشد.

این کارگردان، در رشته علوم انسانی، فارغ‌‌التحصیل رشته فرهنگ و ارتباطات، گرایش سیاست‌گذاری فرهنگی از دانشگاه امام صادق است، همدانی که 29 سال سن دارد، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد ساخت انیمیشن «بازگشت» گفت: این پروژه در حدود دو سال ساخته شد و تلاش کردیم که در این پروژه، از بهترین تکنیک‌ها در تولید این پویانمایی استفاده شود.

در «بازگشت» فارغ از گروه دوبله و صدا و موسیقی، حدود 60 نفر به طور مستقیم، فعالیت داشتند و برآورد اولیه هزینه در این پروژه  500 میلیون تومان بوده است.

همدانی در ادامه، در مورد انیمیشن گفت: این پویانمایی قرار است در جشنواره‌های خارجی نیز دیده شود و ما در این عرصه نیز حضور داشته باشیم، اما توقع گرفتن جایزه از جشنواره را نداریم. این بحث مثل آن است که ما برای اولین بار به جام جهانی فوتبال برویم و انتظار قهرمانی داشته باشیم، در واقع اولین گام‌ها، لزوماً بهترین گام‌ها نیست. درکشور ما، باید از این دست انیمیشن‌ها ساخته شود تا کار روز به روز بهتر شود و بتوانیم مخاطب را از خود راضی کنیم.

کارگردان «نه و بیست دقیقه در بوشهر» در مورد مهمترین زیرساخت انیمیشن بیان کرد: مهمترین زیرساخت پویانمایی، موضوع منابع انسانی است. در تمام دنیا، وقتی پروژه‌ای ساخته می‌شود، قسمتی از نیروی انسانی آن، بخش متخصص و کارشناسان آن پروژه است که ما در این بخش، نیروی متخصص، کم نداریم و قسمتی از این نیروی انسانی، بدنه آن پروژه است که ما در این بخش، مشکل و کمبود داریم، ما باید کار کردن به صورت گروهی را یاد بگیریم.

همدانی، مشکل دیگر پویانمایی در کشور را، دور بودن فضای دانشگاه با صنعت دانست و خاطرنشان کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا فضای نظری و آکادمیک، به فضای تولید نزدیک شود. در دانشگاه‌ها افراد زیادی هستند که تا به حال، تولید حرفه‌ای نداشته‌اند و باید مدت زیادی بگذرد تا با واقعیت تولید آشنا شوند، ولی در کشورهای پیشگام در این عرصه، اتصال بین دانشگاه و صنعت وجود دارد.

همدانی در قسمت دیگری از صحبت‌هایش، در مورد بخش سخت‌افزاری در تولید فیلم‌های پویانمایی خاطرنشان کرد: سازمان اوج در این پروژه به ما، کمک‌های فراوانی کرد و رندرفارم که یکی از مهمترین سخت‌افزارهای ساخت انیمیشن است و حدود صد گره دارد، در اختیار ما قرار داد، اما در کشورهای توسعه یافته، برای یکی از پروژه‌های بزرگ انیمیشن، حدود 5 هزار و 500 گره در اختیار تیم سازنده آن پروژه بود که همین موضوع تفاوت ما و آن کشورها را به طور کامل نشان می‌دهد.

وی در مورد اهمیت آموزش و پرورش و مدارس در کشف استعدادها در این زمینه بیان کرد: یکی از مسائل مهم، بحث استعدادیابی در این زمینه توسط آموزش و پرورش است. متأسفانه در ذهن فرزندان این کشور فرو کرده‌اند که اگر مهندس یا دکتر شوی، فرد موفقی هستی، در حالی که ما در حوزه علوم انسانی، مشکلات فراوانی داریم و به این بخش توجهی نمی‌شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.