فیلم‌های 100 ثانیه‌ای باید عرصه‌ای جدی برای نمایش تجربه‌ها باشد و نه عرصه‌ای برای تجربه كردن‌های جدید.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ داریوش یاری كارگردان مستند «كربلا جغرافیای یک تاریخ» و عضو هیئت انتخاب فیلم كوتاه تهران درخصوص اینكه چه فیلم‌هایی قابلیت طرح طی 100 ثانیه را دارند، گفت: موضوع‌ها و ایده‌های مختلفی در فضای فیلم‌های كوتاه و 100 ثانیه‌ای قابلیت طرح دارد اما مهم این است كه روی محور موضوعی خاص نچرخد یا به عبارتی موضوعی نباشد. در زمان‌های كوتاه 100 ثانیه‌ای موضوعات قابل ارائه متنوع هستند اما مهم زاویه دیدی است كه كارگردان می‌خواهد طی 100 ثانیه آن را بیان كند.

یاری افزود: این 100 ثانیه باید برآمده از لحن و فرم فیلمسازی كارگردان باشد و نه بخشی از اجبار جشنواره برای ساخت فیلم در این مدت زمان. اگر این طور رفتار كنیم، احتیاجی به این تقسیم بندی نیست كه نمی‌توانیم در قالب‌های دینی، اجتماعی و تجربی فیلم‌های 100 ثانیه‌ای داشته باشیم. زاویه دید كارگردان در فیلم‌های 100 ثانیه‌ای و چگونگی بیان آن اهمیت دارند.

این كارگردان با تأكید بر تأثیر فیلم‌های 100 ثانیه‌ای روی مخاطب گفت: اگر باور كنید كه خیلی اوقات پاورقی‌های روزنامه‌های جهان تأثیر بیشتری نسبت به متون 100 صفحه‌ای دارد و حتی تأثیر میان برنامه‌ها در شبكه‌های داخلی و خارجی تأثیرگذارتر است، می‌توانیم به این باور برسیم كه می‌توانیم با همین فیلم‌های كوتاه روی مخاطب تأثیر بگذاریم.

یاری با اشاره به خصوصیات جهان امروز توضیح داد: در جهان سراسر شتابی كه ما در آن زندگی می‌كنیم، كوتاهی مضمون‌ها و موضوعات خیلی اهمیت دارد و تماشاگر با زیاده‌گویی‌های ما كنار نمی‌آید و آن را دوست ندارد. در این فضا جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای می‌توانند زبان ما را گسترش دهند و شرایطی را به وجود بیاورند كه در جهان فیلم‌سازی خود بتوانیم قالبی مثل دوبیتی شعر نیز داشته باشیم.

وی با بیان اینكه نباید اشتباه كنیم كه فیلم‌های 100 ثانیه‌ای به علت كوتاه‌بودن، جولانگاهی برای تجربه فیلم‌سازان است، افزود: همین‌جاست كه تعریف فیلم‌های 100 ثانیه‌ای دچار نقصان می‌شود. اتفاقا جشنواره‌هایی مثل فیلم‌های 100 ثانیه‌ای باید عرصه‌ای برای عرضه تجربیات فیلم‌سازان ماهر در كمترین زمان باشد.

یاری در پایان گفت: هیچ فیلمی پیدا نمی‌شود كه در آن با زمان و مكان بازی نشده باشد و در فیلم‌های بلند به كارگردان این اجازه داده می‌شود كه با زمان و مكان بازی كند و این چندان سخت نیست. در نتیجه فیلم‌های 100 ثانیه‌ای باید عرصه‌ای جدی برای نمایش تجربه‌ها باشد و نه عرصه‌ای برای تجربه‌كردن‌های جدید. فیلم‌سازان می‌توانند فیلم‌های سینمایی خود را بسازند و هر وقت به این نتیجه رسیدند كه می‌توانند طی 20 دقیقه یا 100 ثانیه فیلم خود را ارائه كنند، می‌توانند وارد میدان شوند. فیلم كوتاه به تدریج درحال رسیدن به تعریف تخصصی خود در جامعه امروز است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار