هفته نامه لوپوئن نوشت: تمایل فرانسه برای مشارکت ایران در حل مسئله سوریه، خوشایند همگان نیست و پاریس را بر سر دوراهی قرار داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هفته نامه لوپوئن، تمایل پاریس به مشارکت ایران در حل بحران سوریه خوشایند همگان نیست.

این نشریه افزود: فرانسه ایران را به سوی دخالت در حل مناقشات سوریه سوق داد، اما همه از این اقدام خشنود نیستند. ما شاهد تحول در جنگ سوریه و شاید تغییر در توازن قدرت در خاورمیانه هستیم.

دومین نشست وین با حضور ایران در حقیقت راه را برای آشتی یکی از فعالان مهم باز کرد. پاریس که در اولین نشست حضور نداشت، خواستار حضور ایران در دومین دور از گفت و گو ها بود. چرا که بر عکس آمریکایی ها که از نبرد مذهبی بین ریاض و تهران به شکل گسترده ای استفاده ابزاری می کنند، فرانسه به حضور ایران در این نشست نگاه خوبی دارد.

منافع آمریکا در گفت و گو بین ایران و عربستان سعودی و یا بدتر از آن تفاهم بین دو کشور قرار ندارد. در خاورمیانه نیز مانند هر کجای دیگر جهان، کاهش کانون درگیری های خونین در اولویت قرار ندارد. چرا که قاعده تفرقه بینداز و حکومت کن همچنان به عنوان فاکتوری برای سلطه کامل و به وی‍ژه کنترل اقتصادی قلب منابع انرژی جهان تلقی می شود.

منافع نفتی و گازی پیش زمینه تمامی محاسبات است و عربستان سعودی از زمان به قدرت رسیدن سلمان و پسرش همچنان شاهد شاهزادگان است و در آستانه یک بی ثباتی داخلی گسترده قرار دارد. در چنین شرایطی ورود مجدد ایران تولید کننده بزرگ نفت و گاز در مسایل بین المللی به طور قطع خوشایند واشنگتن نیست.

انقلاب تولید نفت از منابع شیستی و کاهش هزینه تولید تولید نفت از این منابع به آمریکا اجازه داده است تا بتواند کاهش بهای نفت را تحمل کند و از نظر انرژی مستقل شود. از این رو آمریکا می تواند از تحریم مسکو و تهران برای ایجاد بی ثباتی سیاسی بهره برداری، همگرایی سیاسی دو کشور را تحت تاثیر قرار داده و نفوذ مشترک شان در سوریه و منطقه را تضعیف کند.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار