عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که پس از بسته شدن PMD سانتریفیوژها زیر نظر بازرسان آژانس جمع آوری می‌شود، گفت: این کار نیاز به مقدماتی دارد و نمی‌توان یک روزه این جابجایی را انجام داد و می‌توان اکنون و قبل از اعلام نظر آژانس صرفاً مقدمات این کار را انجام داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی منصوری آرانی در مورد زمان و نحوه چگونگی جمع آوری سانتریفیوژها طبق برجام اظهار داشت: بسته شدن پی.ام.دی و اعلام نظر آژانس در این مورد یکی از موضوعات مهمی است که باید هر چه زودتر اعلام شود و بدون مشخص شدن این موضوع ورود به بحث‌های دیگر مناسب نیست.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از بسته شدن PMD جمع آوری سانتریفوژها آغاز خواهد شد و البته این کار نیاز به مقدماتی دارد. مقدمات از نظر آقای صالحی این است که کارمان را آغاز کرده‌ایم تا زمانی که گزارش آژانس اعلام می‌شود به صورت عملیاتی و بر اساس برنامه سانتریفیوژها را جمع آوری کنیم. اما این موضوع به معنای جمع آوری سانتریفیوژها در حال حاضر نیست و صرفاً اقدامات مربوط به این کار شروع شده است.

وی افزود: اظهارات آقای عراقچی مبنی بر این که سانتریفیوژی جمع آوری نشده است نیز درست است. بنابراین اظهارات مقامات مسئول در یک راستاست.

منصوری آرانی با اشاره به این که طبق برجام از 19 هزار سانتریفیوژ موجود قرار است 5060 سانتریفیوژ در نطنز و 1050 در فردو باقی بماند، ادامه داد: سانتریفیوژهای باقی مانده از سالن A به سالنB که حکم انبار را دارد منتقل می‌شود که قطعاً این کار نیاز به مقدماتی دارد و نمی‌توان یک روزه این جابجایی را انجام داد و می‌توان اکنون و قبل از اعلام نظر آژانس صرفاً مقدمات این کار را انجام داد.

این نماینده مجلس نهم گفت: جمع آوری سانتریفیوژها زیر نظر بازرسان آژانس صورت خواهد گرفت و پس از آن انبار توسط بازرسان پلمپ می‌شود.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همیشه به تعهداتش عمل کرده و ادامه خواهد داد و اگر بدعهدی نیز صورت گرفته از سوی طرف مقابل انجام شده است.

طی چند روز گذشته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر از جمع آوری شماری از سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای نطنز داده و گفته بود ایران اجرای توافق هسته‌ای را با جمع آوری تعدادی از سانتریفیوژهای خود در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است. اما عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه با اشاره به آغاز اجرای اقدامات ایران طبق برجام گفت: هنوز هیچ سانتریفیوژی جمع آوری نشده است و سازمان انرژی اتمی در حال فراهم کردن مقدمات کار است. ممکن است در چند روز آینده جمع آوری سانتریفیوژها آغاز شود.

در اظهارنظری دیگری در این رابطه بهروز کمالوندی سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی برچیده شدن سانتریفیوژها را تکذیب کرد و گفت: بخشی از سازوکارها را شروع کرده ایم تا هنگام اقدام فرصت و زمان بیشتری داشته باشیم ولی هنوز هیچ سانتریفیوژی برچیده نشده است در واقع اقداماتی که انجام شده برای کوتاه کردن زمان بوده و تمامی این کارها برگشت‌پذیر است.

پس از این اظهارات مختلف درباره جمع آوری سانتریفیوژها، 20 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی تذکری به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار توقف دستور جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شدند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.