رییس اورژانس کشور از برگزاری اولین و بزرگترین مانور غیر نظامی کشور در 21 و 22 آبان ماه سال جاری در جیرفت خبر داد

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب دا؛ دکتر امین صابری نیا با حضور در غرفه وب دا در نمایشگاه مطبوعات، با اعلام این خبر افزود: بیش از یک هزار و 20 نفر از پرسنل بهداشتی، درمانی وزارت بهداشت و دیگر ارگان های درگیر با حوادث و بلایای طبیعی مانند سازمان هلال احمر، بهزیستی، نیروهای نظامی و انتظامی و استانداری کرمان در این مانور حضور خواهند یافت.

وی با بیان اینکه این مانور کاملا عملیاتی است افزود: اولین گروه از مانور از 85 کیلومتری جیرفت به محل حادثه اعزام خواهند شد تا میزان هم افزایی و چگونگی همکاری های بین بخشی را ارزیابی کنیم.

دکتر صابری نیا افزود: فرضیه و سناریو این مانور در روز اول زلزله 6.4 ریشتری است که در آن 13 هزار مصدوم فرضی و 6 هزار و 50 مورد فوتی وجود خواهد داشت که نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی دارند در روز دوم نیز اپیدمی های موجود که شاید در روز اول به آن توجهی نشده باشد بررسی می شود.

وی ادامه داد: این مانور به عنوان اولیه تجربه ما در ارائه خدمات حوادث و بلایای طبیعی محسوب می شود که هدف آن بررسی نقاط ضعف و قوت و همچنین تأمین منابع و زیرساخت ها می باشد.

رییس اورژانس کشور به آمادگی کامل وزارت بهداشت در ایام اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این ایام آمادگی مناسبی جهت مقابله با حوادث احتمالی را دارند و وزارت بهداشت نیز در قالب تیم های مختلف آماده خدمات رسانی به زائرین حسینی می باشد.

وی رویکرد وزارت بهداشت در ایام اربعین را تأمین امنیت سلامت در درون مرزهای کشور عنوان کرد و گفت: در این زمینه ظرفیت اورژانس های پیش بیمارستانی در مرزها با افزایش 100 درصدی و پایگاه های مراقبت های بهداشتی نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت به گونه ای که حدود 20 پایگاه مراقبت های بهداشتی در مرزها در ایام اربعین فعال می باشند همچنین ظرفیت بیمارستان های نقاط مرزی با عراق و نیروهای انسانی مورد نیاز را مورد توجه داریم تا زائرین عزیز با مشکل مواجه نشوند.

دکتر صابری نیا به اقدامات موثر بهداشتی برای زائرین اشاره کرد و گفت: آموزش های لازم به این عزیزان در حین سفر در خصوص چگونگی بهداشتی عمل کردن و یا پیشگیری از مصرف مواد غیر بهداشتی به آنها ارائه خواهد شد.

وی افزود: در سامانه ثبت نام عتبات عالیات نیز بخشی قرار داشت که زائرینی که دارای بیماری زمینه ای خاص بودند در هنگام ثبت نام آن قسمت را پر می کردند و از این طریق به ما اعلام شد تا این افراد را با مراقبت های ویژه مورد توجه قرار دهیم.

دکتر صابری نیا همچنین به استقرار یک پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی در فاصله هر 5 تا 10 کیلومتر در نقاط مرزی با عراق در ایام اربعین اشاره کرد و از آمادگی کامل 2 بالگرد اورژانس اهواز و کرمانشاه به منظور حوادث احتمالی و ارائه خدمات به مردم خبر داد.

رییس اورژانس کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه تا کنون بررسی های توسعه ای اورژانس های پیش بیمارستانی در بیمارستان های کشور انجام شده است، افزود:  خوشبختانه کارهای اولیه جهت تأمین منابع مورد نیاز انجام شده و امیدواریم به سرعت به مرحله اجرایی برسد ضمن اینکه تا کنون 30 درصد اورژانس های پیش بیمارستانی هدف ما برای توسعه اقدام کرده اند.

 دکتر صابری نیا در پایان یادآور شد: امیدواریم همان گونه که هتلینگ در خدمات بستری بیمارستان ها به خوبی اجرا شد بتوانیم هتلینگ و بهسازی اورژانس ها را نیز با همان موفقیت ارتقا دهیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.