گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور موافقان و مخالفان نمایشگاه مطبوعات صحبت های جالبی را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  شب گذشته به بهانه برگزاری نمایشگاه مطبوعات مهمان گفتگوی ویژه خبری بود. وی در باتدا ضمن تشکر از سازمان صداوسیما برای پوشش خبری بیست و یکیمین نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اهداف برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: اصلی‌ترین هدف مطبوعات و رسانه تعامل با مخاطب است. در واقع 358 روز رسانه ها به انعکاس خبرها و اخبار مختلف می پردازند و حال 7 روز فرصت است تا بازخوردها و تشویق‌های مردم و مسئولان را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: البته مخاطب عام هم به نمایشگاه می‌آیند و مجله و نویسنده مورد علاقه خود را پیدا می‌کنند. همچنین با توجه به اینکه نمایشگاه امسال بر مبنای خانواده است سعی کریدم تا با ارائه بخش‌هایی با مخاطب ارتباط برقرار کند.

انتظامی در خصوص حذف جشنواره مطبوعات بیان کرد: جشنواره مطبوعات بیشتر جنبه رقابتی بین روزنامه نگاران داشت ما با جلسات عمده‌ای که با سردبیران داشتیم به نحوه عملکرد آن ایراداتی بود. در نمایشگاه امسال نفس رقابت در ارتباط‌گیری با فرهنگ مخاطب است و روز آخر نمایشگاه هم طبق تفاهمی که با فرهنگستان طبان و ادب فارسی داشتیم بهترین روزنامه و نشریه که به زبان فارسی توجه داشتند، انتخاب می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر برگزار نکردن نمایشگاه مطبوعات در سال 92 افزود: در سال 93 تغییراتی را ایجچاد کردیم و به سمت کمال رفتیم. در وقاع کار مردم را با خود مردم جلو بردیم به طوری که سیاست گذاری اجرای نمایشگاه به عهده نهادهای صنفی قرار گرفت و کار را به صنوف واگذار کردیم.

انتظامی واگذاری نمایشگاه به صنوف را منجر به تهیه بولتن روزانه توسط خود رزونامه ها خواند اما مجری برنامه عنوان کرد با واگذاری نمایشگاه به صنوف چه تغییرات چشمگیری ایجاد شد و معاون مطبوعاتی در پاسخ گفت: انتخاب نمونه بهتر همیشه مورد گله مندی رسانه ها بود که آن را به عهده صنوف گذاشتیم.

معاون مطبوعاتی در پاسخ به حضور نداشتن برخی رسانه اظهار داشت: نمایشگاه مطبوعات گردهمایی خودشان است و اگر کسی اعلام کند که حضور نمی‌یابد یعنی در خانواده خود حضور ندارد. دولت هم به عنوان بخش اجرایی نقش سرایدار خانه را ایفا می‌کند. چنانچه به سرایدار انتقاد داریم آیا باید وارد خانه‌مان نشویم.

وی تصریح کرد: رویکرد عمومی دولت عقب‌نشینی به نفع بخش خصوصی و صنوف است چرا که تاکنون دولت فربه شده و قابل واگذاری به صنوف است. دولت نباید رقیب بخش خصوصی شود و تمام نشریاتی که متعلق به دولت یا سازمان عمومی هستند به آنها یارانه تعلق می‌گیرد.

گنجی در پاسخ به انتظامی گفت: در حذف یارانه‌ها بررسی شده و با ما را اقناع نکردند.

انتظامی در خصوص استحقاق شعار امسال نمایشگاه امسال افزود: در تلاشیم تا شعار جا بیفتد سال گذشته شعار نمایشگاه آزادی مسئولانه و امسال نقد منصفانه را هم اضافه کردیم که دو موضوع مهم هستند یعنی رسانه نقد کند و مسئولان هم موظف به پاسخگویی هستند البته توجه به قانون انتشار و دسترسی آزاد از دیگر موضوعات مهم مطبوعات است.

در ادامه مصطفی کواکبیان رو خط گفتگوی ویژه خبری آمد و درباره نحوه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه عنوان کرد: واقعیت آن است که حجم بسیاری از خبرگزاری‌ها در نمایشگاه امسال حضور پیدا کردند و طبق برنامه‌های وزارت ارشاد تدارک کارها به دست خود مطبوعات سپرده شد تا از جنبه حکومتی خارج شود. این موضوعات جزو ویژگی‌های نمایشگاه امسال بود البته هیچ وقت انتظارات به طور کامل برطرف نمی‌شود ولی نسبت به گذشته بهتر بود.

بعد از صحبت‌های کواکبیان عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در خصوص انتقادات و حضور نداشتن برخی رسانه‌ها در نمایشگاه عنوان کرد: واقعیت آن است که ما نسبت به سیستم حاکمیتی وزارت ارشاد انتقاد داریم و مرتب هم پیگیری کردیم اما نتیجه نگرفتیم البته نیامدن برخی رسانه با انتقادات مشابه نبوده ما به دلیل تبعیض در بخش حمایتی نیامدیم و احساس می‌کنیم تصمیمات فراتر از حوزه معاونت است. در واقع به این موضوعات معترضیم و با این حرکت صنفی خواستیم موضوعات مورد توجه مسئولان بزرگتر قرار بگیرد.

کواکبیان در خصوص حضور نداشتن برخی رسانه‌ها گفت: این دوستانی که به نمایشگاه نیامدن نه اصولگرا هستند و نه دغدغه صنفی دارند. اگر روزنامه اصلاح طلب سال‌ها قبل این کار را می‌کرد در جا توقیف می‌شد شما در این نظام هستید و از بیت‌المال استفاده می‌کنید.

وی ادامه داد: طبق فرمایش رئیس جمهور توقیف باید آخرین امر باشد حتی به رئیس انرژی اتمی واژه بی غیرتی نسبت دادند و بعد مدعی هستند جلوی آزادی بیان را گرفته اند. اینکه از بیت المال پول می گیرند نباید مردم را مایوس کنند.

گنجی نیز در خصوص تحریم رسانه ها عنوان کرد: نسبت دادن نیامدن رسانه ها به نمایشگاه با مساله برجام شوخی بزرگی است چراکه وزارت خارجه نیز از من بابت اخبرا مربوط به برجام تشکر کردند.

انتظامی در خصوص عملکرد دولت در مطبوعات اظهار داشت: من در ایام انتخابات سخنگوی دکتر ولایتی بودم اما دولت یازدهم معاون مطبوعاتی را از میان خود مطبوعات انختاب کرد. صحبت هایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه دولت به بهانه انتقاد یارانه ها را قطع میکند اما ما اجازه نداریم این کار را بکنیم. حتی بعد از تایید برجام برخی از نشریات عنوان قرارداد ننگین استفاده کردند اما باز هم یرانه را به این بهانه قطع نکردیم.

مراد عنادی مدیر مسئول روزنامه جام جم نیز بیان کرد: خیلی بهتر بود که نمایشگاه باحضور همه رسانه‌ها برگزار می‌شد. باید برای کمک‌های صنفی تدابیری را در نظر می گرفتند که به صورت پلکانی اتفاق می‌افتاد نه اینکه یک دفعه ما شاهد این اتفاق باشیم.

وی در خصوص جایگاه نقد در مطبوعات عنوان کرد: نقد منصافنه و سازنده یکی از ویژگی های مهم مطبوعات است و همه رسانه ها باید در فضایی عادلانه و فارغ از بحث سیاسی نقد کنند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار