مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در صورت فراهم شدن شرایط، ظرفیت صادرات 10 میلیون دلار گلیم را در سال دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ محمود باقری افزود: در این استان بر پایه برآوردها سالانه 620 هزار مترمربع گلیم تولید می شود .

وی اظهار کرد: براساس برآوردها بیش از 20 هزار نفر در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بافندگی گلیم، جاجیم و گبه فعالیت می کنند که شش هزار نفر از آنان در سامانه ویژه اداره کل میراث فرهنگی استان نام نویسی کرده اند.

باقری بیان کرد: بافندگان زیرپوشش این اداره کل سالانه 288 هزار متر مربع گلیم، جاجیم و گبه و هنرمندان زیر پوشش نهادهای دیگر 328 هزار مترمربع تولید می کنند.

وی عنوان کرد: در صورت فراهم شدن شرایط، پیش بینی صادرات 16 میلیون دلاری در سال 1399 برای این استان واقع بینانه است.

باقری گفت: امکان صادرات 41درصد تولیدات هنرمندان صنایع دستی این استان وجود دارد که از این محل می توان سالانه 10 میلیون دلار ارز آوری داشت.

وی مهمترین مشکل صنایع دستی استان را نابسامان بودن جامعه هنرمندان صنایع دستی، نبودن بازارچه دائمی فروش محصولات در استان، بی توجهی به خرید تضمینی از سوی دولت در این بخش و فعالیت زیاد واسطه ها دانست.

باقری عنوان کرد: سود اصلی از زحمت هنرمندان استان به واسطه ها تعلق می گیرد که در توزیع مواد اولیه و خرید آن فعال هستند.

وی گفت: بیش از 95 درصد بافندگان استان گلیم تولید می کنند و بیش از 95 درصد آنان زنان هستند.

در سال 93 بیش از 12 میلیون دلار کالا از کهگیلویه و بویراحمد و از طریق گمرک این استان و سایر استان های کشور به خارج از کشور صادر شد و این میزان از ابتدای امسال تاکنون حدود شش میلیون دلار بوده است.

مسئولان کهگیلویه وبویراحمد بیش از 90 درصد صادرات استان را محصولات و فراوردهای صنعتی و معدنی اعلام می کنند.

انتهای پیام /س
برچسب ها: ظرفیت ، صادرات ، گلیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.