بازدید دهیاران از آلودگی‌های تالاب انزلی ‌

20 نفر از دهیاران ‌از آلودگی‌های تالاب انزلی بازدید کردند.

بازدید دهیاران از آلودگی‌های تالاب انزلی ‌به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تالاب انزلی از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه و کشور است. این تالاب محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مأمن پرندگان بومی و مهاجر است. در اطراف تالاب روستاهای زیبایی وجود دارد.

‌تالاب انزلی با وسعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع حکم تصفیه خانه را برای رودخانه‌هایی دارد که به دریای خزر می‌ریزد. این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده ۵۰ گونه ماهی صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم نظیری دارد، اما با وجود این همه آلودگی‌هایی که وارد تالاب می‌شود، این روزها این اکوسیستم ارزشمند به وضعیت اسفباری رسیده است و این سوال پیش می‌آید که آیا تالاب می‌میرد؟

‌آیا این همه زیبایی زیر هزاران خروار لجن مدفون شود. مشکل مهم مرداب آلودگی روز افزون آب آن است، چرا که تقریباً فاضلاب تمام خانه‌های مسکونی و اغلب کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی واقع در اطراف مرداب به درون آن‌ یا به داخل رودخانه‌هایی که به مرداب می‌ریزند، سرازیر می‌شوند.

‌وضعیت چنان نگران کننده است که نه تنها چندین سال است که نام تالاب انزلی در سیاهه‌ سرخ تالاب‌های در خطر نابودی قرار گرفته است، بلکه بیم آن می‌رود که این تالاب به زودی از سیاهه 10 تالاب ممتاز کنوانسیون جهانی رامسر هم خارج شود.

‌برای نجات این تالاب باید همه حساس باشند و به خصوص اقشاری که می‌توانند برای نجات تالاب انزلی از این وضعیت اسفبار همتی مضاعف داشته باشند.

دهیاران روستاهای اطراف تالاب از جمله افرادی هستند که در کاهش ورود زباله‌ها به تالاب انزلی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، اولین مرحله آموزش زیست محیطی دهیاران بخش شاندرمن در مرکز آموزشی سلکه صومعه سرا برگزار شده است.

‌علیرضا قربانی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال در این کارگاه آموزشی گفت: امروز دهیاران علاوه بر حضور ‌در گارگاه و ‌آموزش زیست محیطی از تالاب انزلی نیز بازید کردند.

‌وی در ادامه آموزش زیست محیطی دهیاران روستاها را از لحاظ بالا بردن سطح دانش زیست محیطی خانوارها و مدیریت پسماند روستایی از جمله تفکیک پسماند از مبدا ضروری دانست.

‌رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال اضافه کرد: با مشاهده آلودگی‌های زیست محیطی تالاب انزلی دهیاران تلاش‌شان را برای حفظ این اکوسیستم ارزشمند ارتقاء خواهند داد.

‌قربانی خاطرنشان کرد: در ادامه این بازدید دهیاران از تخریب مناطق بالادست و اثرات آن در پایین دست بر حوضه‌های آبریز و تالاب نیز دیدن کردند.


وی افزود: یک بسته آموزشی که از طریق اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال تهیه شده بود، بین دهیاران توزیع شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال تصریح کرد: دهیاران روستاها به عنوان مدیران اجرایی در روستا، قشری تاثیرگذار درخصوص انتقال اطلاعات زیست محیطی و آگاهی‌های عمومی خانوارهای ساکن در روستا محسوب می‌شوند.
منبع: ایسنا
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.