معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری، ميانگين مصرف دارو در این استان را ۱/۳ اعلام کرد.

 به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری؛ دكتر رضا محمدی با بیان اینکه ميانگين مصرف اقلام دارويی در این استان ۱/۳ است گفت: اين رقم در كشور ۲۴/۳ مي باشد.

وی، تعداد داروخانه های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی استان را هم ۹۰ مورد اعلام كرد و افزود: از اين تعداد 9 مورد به صورت شبانه روزی به هم استاني ها خدمات ارائه می کنند.

محمدی اضافه كرد: اين معاونت تأمين داروی 7 بيمارستان در سطح استان را هم برعهده دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری همچنين گفت: هم اكنون 8 شركت دارويی در این استان مستقر و فعال است.

وی با اشاره به وظيفه نظارتي اين معاونت در حوزه توزيع دارو افزود: در اين راستا بيش از ۱۹۰ مورد بازرسي از داروخانه ها و ۱۴ مورد نيز از شركت هاي داروئي استان انجام شده است.

محمدی، با اشاره به تأمين داروی بيماران در بيمارستان در قالب يكی از بسته های خدمتی برنامه تحول نظام سلامت گفت: در اين راستا نيز تامين دارو و تجهيزات مصرفي بيماران بستري بر اساس فارماكوپه هر بيمارستان و بدون لزوم مراجعه بيماران به خارج از بيمارستان انجام و پيگيری كمبودهاي دارويی و ارائه گزارش ماهانه به شركت های مربوطه و سازمان غذا و دارو به صورت منظم و مستمر در حال انجام است.

وي از تهيه و تدارک داروهای مورد نياز بيماران خاص شامل بيماران MS، هموفيلی، تالاسمي، دياليزی و سرطانی در سطح استان هم خبر داد و افزود: در يكسال اخير مبلغ 8 ميليارد ريال از طريق معاونت غذا و دارو به بيماران بي بضاعت خصوصاً بيماران سرطاني در پرداخت هزينه دارويی كمک شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری همچنين از فعاليت كميته تجويز و مصرف منطقی دارو در اين استان خبر داد.

محمدی اظهار داشت: امسال همچنین بيش از دو ميليون و ۵۰۰ هزار برگ نسخ پزشكان از طريق نرم افزار مربوطه پردازش و نتايج به پزشكان ارسال شده است.

وی گفت: هم اكنون خطوط ارتباطي ۳۳۳۳۵۵۱۱، ۳۳۳۴۲۴۱۳ (038) و سامانه ۱۴۹۰ جهت پاسخگويي به سوالات دارويی فعال مي باشد.

محمدی، آموزش 8 هزار و ۴۰۰ نفر ساعت تكنسين های داروئی، ماماها و پرسنل شاغل در داروخانه ها را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود وضعيت مصرف و كاهش خطرات احتمالي مصرف اشتباه داروها در چهارمحال و بختیاری اعلام کرد.

وی اضافه کرد: هم اکنون مركز APR با همكاری ۱۷ نماينده در بيمارستان ها و شبكه های تابعه نسبت به بررسی عوارض ناخواسته دارو در استان فعاليت نموده و تا كنون ۶۵ مورد گزارش نیز به سازمان غذا و دارو ارسال شده است.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.