امروزه زندگی اجتماعی همه اتفاقاتش نسبت به گذشته متفاوت و گاه عجیب و غریب است؛ تولد، بزرگ شدن، تحصیل، ازدواج و طلاق به کلی با قدیم ها فرق دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ تا چند سال پیش طلاق پدیده ای مذموم به شمار می رفت و افراد در شرایط بسیار سخت به آن فکر می کردند، گاه آنقدر در پیچ و خم مراحل قانونی دادگاه ها سردرگم می شدند که از طلاق گرفتن منصرف می شدند اما اکنون با گسترش نوعی از طلاق، دیگر نیاز نیست کفش آهنین برای جداشدن از هم بپوشند. 

آنها می توانند با گذشتن از حقوق خود از قبیل؛ مهریه، حضانت و ملاقات فرزند، جهیزیه، نفقه و... به راحتی به دادگاه مراجعه کنند و پس از مدت کوتاهی به صورت توافقی از هم جدا شوند، طلاق توافقی یکی از بحران های تازه خانواده های ایرانی و از آسیب های اجتماعی رو به گسترش است، در حالی که در گذشته حساسیت های زیادی نسبت به طلاق وجود داشت که باعث می شد حکم طلاق صادر نشود اما امروز به راحتی حکم طلاق توافقی صادر می شود، به همین دلیل شاهد افزایش طلاق های توافقی هستیم.

در طلاق توافقی زن و مرد توافق می کنند از یکدیگر جدا شوند و این توافق در حکم دادگاه ثبت می شود و از نظر قانونی ضمانت اجرایی پیدا می کند.

آمارها حاکی از آن است که در دهه اخیر درصد طلاق به شدت بالا رفته، به طوری که در شهرهای بزرگ از هر سه ازدواج، یکی به طلاق منجر می شود، این وضعیت بسیار نگران کننده است و برای حل آن باید اول دلایل آن را دانست.

با توجه به مهم بودن این موضوع برآن شدم تا با چند نفر از کسانی که برای طلاق توافقی به دادگاه خانواده مراجعه کردند هم صحبت شوم.

سری به مجتمع قضایی خانواده همدان زدم ومتاسفانه  با جوان های زیادی که متقاضی طلاق توافقی بودند روبرو شدم،به سراغ یکی جوان حاضر دردادگاه خانواده رفتم وبا او هم صحبت شدم.

صنعتی  یکی از خانم های جوانی است  که برای جدایی از همسرش به دادگاه مراجعه کرده وقتی علت اقدام جدایی از همسرش  ومدت زمان زندگی  با همسرش را جویا شدم پاسخ داد:بنده سه سال است که با همسرم زندگی میکنم والان هم با توافق هم تصمیم به جدایی گرفتیم.

او گفت:4سال پیش بطور اتفاقی در یکی ازجشن های فامیلی با همسرم وخانواده او آشنا شدم البته خانواده خودمم هم آنجا حضور داشتند در همان شب مادر همسرم من را برای پسرخود انتخاب کرد و از مادرم خواستگاری کرد وطولی نکشید  که بشکل رسمی به خواستگاری من آمدند ومن نیز با همسرم اشنا شدم وظرف مدت خیلی کمی  و با موافقت هر دو خانواده بنده به عقد ایشان درآمدم .

صنعتی در ادامه افزود: در ابتدا همه چیز خوب بود وبه قول خودمان همه چیز بر وفق مراد بود اما این خوشبختی وخوشحالی تا دوسال بیشتر دوام نداشت.

از خانواده همسرم کم و بیش راضی بودم اما متاسفانه بعد از یک سال همسرم در شرکتی که کار می کرد با مشکل مالی مواجه شد وطولی نکشید که شرکت ورشکسته شد وهمسر من نیز از کار بیکار شد اول بیکاریش خیلی سریع شغل دیگری پیدا کرد اما باز هم بخاطر در آمد پایینش استعفا داد وبعد از این موضوع با بیکار شدن همسرم زندگی هم روز بروز سخت تر می شد

وی اضافه کرد: این موضوع موجب شد که همسرم  عصبی وبهانه جو شود ودائم برای هر مسئله کوچک وپیش پا افتاد ه ای دعوا وجر وبحث راه می انداخت  تا جایی که روی من دست بلند میکرد.

هر چقدر به او دلداری میدادم وبا او همراهی میکردم وتوقعم را از زندگی کم کرده بودم انگار او بیشتر مرا اذیت میکرد ودائما به من شک میکرد و می گفت تو از این وضعیت شکایتی نداری حتما با شخص دیگری در ارتباط هستی هر چه بیشتر رعایت حال او را میکردم بیشتر مورد ازار واذیت او قرار میگرفتم .

صنعتی گفت حدود 5 ماه بود که از این جر وبحث ها می گذشت که یک روز همسرم شاد وخوشحال وارد منزل شد وبا ابراز خوشحالی گفت که کار جدیدی پیدا کرده وقرار است با یکی از دوستانش مغازه ای باز کنند، وبا سرمایه کمی که هردو در دست داشتند باهم مشغول کار شدند ،آن روز من هم خیلی خوشحال شدم وبا خودم گفتم خدایا شکردوباره زندگی وخوشبختی به سراغمان آمد همه چیز خوب بود وهمسرم هم روز به روز اخلاقش بهترمیشد،تا اینکه......خانم صنعتی سرش را پایین گرفت وشروع به گریه کرد وچند لحظه سکوتی بین هر دوما حاکم شد از اوخواستم اگر ناراحت شدی ادامه نده ومن مزاحم شما نمی شوم  اما گفت مشکلی نیست.

از این خانم جوان قبل از اینکه به بقیه حرفهایش ادامه دهد سن او را پرسیدم او گفت من 25 ساله هستم و3 سال 2ماه است که ازدواج کردم او اضافه کرد درست  همان روز های که من احساس رضایت وخوشبختی میکردم رفتار همسرم  شک برانگیز شده بود بی موقع از منزل بیرون میرفت تا تلفن همراهش زنگ میخورد سریع بهانه ای جور میکرد از منزل خارج میشد وگاهی اوقات هم شب ها تا صبح به منزل نمی آمد ووقتی از او سوال میکردم پاسخ میداد که با دوستانش بوده یا جنس برای مغازه آمده باید اجناس مغازه را جابجا کنیم وخلاصه هر دفعه بهانه ای جور میکرد .

خانم صنعتی اظهار کرد :روز به روز کنجکاوی من بیشتر میشد ودر زندگی احساس خطر میکردم تا اینکه بدنبال  علت اصلی موضوع رفتم ومتاسفانه ودر نهایت باید بگم که همسرم  آلوده به مواد مخدرشده بود وآن هم از نوع شیشه وقتی اعلام کردم که من متوجه شدم باز دوباره بهانه گیری  ها شروع شد کتک کاری وفحش وناسزا ها به قول خودمون نقل ونبات زندگی هر روزماشد به طوری که حتی به نصیحت خانواده هر دو ما هم اهمیت نمی داد .

خانم صنعتی ادامه داد: تا اینکه دوهفته پیش در پی مشاجر های که داشتیم با کارد آشپزخانه به من حمله کرد وبا واسطه صاحب خانه من جان سالم بدر بردم اما آثار کتک هایش هنوز در بدنم هست پدر ومادرم با او صحبت کردند اما نتیجه ای نداشت ودر آخربه این نتیجه رسیدیم که باید از هم جدا بشیم وبه پیشنهاد بنده تصمیم گرفتیم که طلاق بشکل توافقی باشد که در این مسیر هم دوباره اتفاقات واعصاب خوردی های دیگر به وجود نیاد وهمه هم موافق این موضوع بودند وقراربراین شد که فقط جهیزیه پس داده شود ومن از خیر مهریه وحق وحقوقم گذشتم چرا که با این اوصاف بنده امنیت جانی نداشتم وامروز هم برای اجرا حکم طلاق اینجا هستم  ودر این لحظه بود که سرباز بلند گفت خانم صنعتی واقای.....ویک طلاق دیگر نیز به ثبت رسید.؟!

به سراغ آقای هدایتی رفتم وبا او نیز به گفتگو نشستم اوکه یکی از همراهان حاضر در دادگاه است وبه گفته خودش کارمند یکی از ادارات است  نظر خود را اینگونه بیان کرد: طلاق ویا هرگونه هنجاراجتماعی که در حال حاضر گریبانگیر جامعه ما شده است ناشی از سبک غلط زندگی ها ، ناپایداری قوانین ، ، عدم رعایت حقوق زن وشوهری توسط زوجین و عدم اجرای دستورات اسلام وسبک زندگی اسلامی است  که در نهایت ودرصورت ادامه این موضوع  درآینده شاهد کانونی بعنوان خانواده نخواهیم بود  چرا که طلاق بخصوص طلاق توافقی راه حل آسان جدایی همسران شده است .

او ادامه داد: به نظر من باید قانونی قبل از ازدواج گذاشته شود که پسر ودختر ها قبل از ازدواج در کلاس های مشاوره ازدواج شرکت کنند وبا نحوه زندگی ومهارت های زندگی آشنا شوند.

با زن جوان دیگری دردادگاه مواجه شدم  او با اشاره به اینکه  از دعوا با همسرم خسته شده ام، گفت:شوهرم مرتب به دنبال دعوا با من است و هر اتفاقی می افتد، یک جنگ بزرگ به راه می اندازد. هر شب موضوعی را بهانه می سازد و با من جر و بحث می کند. او یک جنگجو است و سرش برای دعوا درد می کند.

خانم فاضلی اضافه کرد:بــاور کنید حـتی کوچــکتـریــن و بی اهمیت ترین موضوع در زندگی مان به دلیل رفتارهای شوهرم تبدیل به یک دعوای بزرگ و حل نشدنی می شود. آنقدر با شوهرم دعوا کرده ام که دیگر حتی سر بزرگترین موضوعات هم حوصله جر و بحث با او را ندارم!‏ وبعد از 8 سال زندگی ویک فرزند پسر 6 ساله تصمیم به جدایی گرفتیم ،وبه نظرم بهترین راه حل این است خیلی سعی کردیم به تفاهم برسیم اما بعد مدت کوتاهی همسرم زیر قول هایش میزند ودوباره همه چیز به اول بر میگردد .

او گفت طلاق تلخ است ومن خودم راضی به این مسئله نیستم ومیدانم عاقبت خوبی نخواهیم داشت ودر جامعه هم به مشکلات زیادی روبرو میشویم بخصوص من که بعنوان یک زن هستم وحتی سرنوشت فرزندمان بعد از انجام این امر منفورکه  چه میشود ؟اما متاسفانه من خیلی تحمل کردم بطوری که خودم دچار افسردگی ومشکلات روحی شدم واین بر روی فرزندمم هم تاثیر گذار بوده است،بنابراین تصمیم برجدایی  توافقی گرفتیم .

با یک خانم میانسال دیگر روبرو شدم او صرفاً به دلیل اینکه با عروس قبلی خانواده مقایسه می شده، تقاضای طلاق توافقی از همسرش را داده است. خانم حسینی  گفت: زن دوم همسرم هستم،امااز وقتی با او ازدواج کرده ام، مادرشوهرم مرتب مرا با عروس سابق اش مقایسه کرده وتلاش هــایم برای تغیـیر رفتار او بی اثر بوده است. همسرم هم نتوانسته است رفتارمادرش را درست کند و به همین دلیل تصمیم به طلاق توافقی گرفته ایم. ‏

او اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه جامعه امروز ما پیشرفت کرده وسطح آگاهی ها بالا رفته است اما باز هم هستند خانواده هایی که با دخالت های بیجای خود به فرزندان خود ظلم میکنند  وباعث از هم گسیختگی زندگی فرزندان خود می شوند وحتی ادعا میکنند که خوبی آنها را می خواستند.
 
به مورد دیگری از نوع طلاق توافقی برخوردم ، مرد جوان به این دلیل که همسرش ماهیانه 500هزار تومان  پول از او می خواست، درخواست طلاق  توافقی کرده و گفت: هیچ وقت دوست نداشتم همسرم بیرون از خانه کار کند. او هم پذیرفت و قول داد که هیچ وقت بیرون از خانه کار نکند. اما حالا پس از چند ماه زندگی می گوید باید ماهی 500 هزار تومان به او پول بدهم تا سرکار نرود.

آقای بیاتی گفت: من از کجا بیاورم که علاوه بر هزینه های زندگی، 500 هزارتومان پول به حسابش بریزم؟ او زندگی را سر این موضوع برایم جهنم کرده است و برای همین تصمیم به جدایی گرفته ام.

همسراین مرد هم دربیان دلایل خود برای طلاق گفت: شوهرم درآمدخوبی دارد، ولی حاضر به خرجی دادن نیست و من هم نمی توانم مدام دستم را جلوی او دراز کنم!‏

متاسفانه اینها چند مورد از طلاق های توافقی بودند که امروز برای هم صحبت شدن با بنده موافقت کردند وبراساس این موضوع برآن شدم که با معاون پیشگیری از جرم در دادگاه خانواده همدان به گفتگو بنشینم .

معاون پیشگیری از جرم استان همدان با تاکید بر سخنان همشهریان وبا اشاره به اینکه تغییر شیوه های همسریابی در سال های اخیر، توقعات و خواسته های زوجین وتفاوت دیدگاه های آنها، نداشتن شناخت کافی و مناسب از اوضاع و احوال فرهنگی و شخصیتی یکدیگر از مهم ترین علل طلاق توافقی از سوی زوجین است گفت: امروزه روش طلاق هم بشکل انتخابی تبدیل شده است، در گذشته که جامعه ای سنتی داشتیم بزرگترهای خانواده دختری را هم سطح خود برای پسران  خود در نظر میگرفتد که با آداب ورسوم یکدیگر آشنا بودند،اما با توسعه ارتباط جمعی انتخاب همسر بر عهده خود جوانان است.

سعید گلستانی ادامه داد: این انتخاب ها معمولا انتخاب های شایسته وعاقلانه ای نیست ومتاسفانه  تصمیم درباره این موضوع مهم از روی احساسات قلبی است، وزوجین بعد از مدت کوتاهی متوجه میشوند که تفاوت های زیادی از نظر اخلاقی وخانوادگی وفرهنگی  دارند وخیلی زود می فهمند که تمام ارزو هایشان بر باد رفته است.

وی افزود:با نگاهی گذرا به ارقام موجود درباره طلاق توافقی می توان دریافت نهاد خانواده به ویژه در میان جوانان از قداست پیشین برخوردار نیست. بر خلاف معیارهای گذشته در فرهنگ ایرانی که زندگی زیر یک سقف تحت هر شرایطی را تجویز می کرد، بسیاری از کسانی که در گیرودار مسائل و اختلافات زندگی مشترک قادر به ادامه زندگی نیستند با استفاده از شیوه طلاق توافقی به فسخ این قرارداد اقدام می کنند،  که باید گفت قداست زندگی مشترک و کراهت طلاق در میان جوانان رنگ باخته است.
 
سعید گلستانی با بیان اینکه بسیاری از طلاق ها ریشه در اختلالات شخصیتی دارد که می توان با درمان آن را حل کرد. اظهار داشت:به عنوان مثال ناسازگاری نوعی اختلال رفتاری است که می تواند دوام زندگی را به مخاطره بیندازد.

معاون پیشگیری از جرم در ادامه سخنانش گفت:دیگر زوجین مثل گذشته صبر ندارند و حاضر به توافق نیستند لذا فکر می کنند با طلاق توافقی از خیلی از مشکلات رها می شوند غافل از اینکه این تازه آغاز بسیاری از مشکلات جدید در زندگی است.

این مسئول اظهار داشت:طلاق های توافقی زیر پوست شهر ها ریشه می دواند و هیچ مرجعی هم در این باره پاسخگو نیست. نه تنها پای پیشگیری می لنگد، بلکه حتی آمار دقیقی نیز از تعداد این طلاق ها ی توافقی در دست نیست تا بتوان برای بررسی عوامل و ارائه راهکار درباره اش اقدام کرد.

وی با ابراز تاسف افزود: متاسفانه چقدر زود خاطرات خوش فراموش می شود و به راحتی کانون گرم یک خانواده بر اثر طلاق توافقی از هم می پاشد!

طلاق تلخ است حتی اگر توافقی باشد

گلستانی در پاسخ این سوال که آیا طلاق با پسوند  توافقی  می تواند امر مبارکی باشد یا خیر؟ گفت: طلاق تلخ است حتی اگر توافقی باشد وکام زن و شوهرهایی را که به دادگاه مراجعه می کنند و دادخواست طلاق می دهند تلخ می کند و می آزارد.

وی در ادامه افزود: طلاق یک واقعیت تلخ اجتماعی است،اما باید آن را پذیرفت چرا که به هرحال بعضی از ازدواج ها ناموفق و به جدایی می انجامد.

معاون پیشگیری از جرم یکی از راهکارهای جلوگیری از طلاق را مشاوره های قبل از ازدواج عنوان کرد وادامه داد:متاسفانه در کشورما مشاوره های قبل از ازدواج انطور که باید شکل نگرفته وباید در این زمینه فرهنگ سازی انجام شود بشکلی که زوج ها فبل از ازدواج باید کلاس های آموزش خانواده را بگذرانند وبا گواهی صادر شده از این کلاس ها اجازه ازدواج داده شود.

وی خاطر نشان کرد:در حال بررسی این موضوع که جوانان قبل از ازدواج مشاوره شوند هستیم تا به جوانان آموزش های لازم داده شود ودر این باره هم همکاری دستگاه های مربوطه بی تاثیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه باید ریشه های طلاق شناسایی وبرای رفع آنها اقدامات لازم شود اظهار داشت:باید مراکزی برای شناسایی این معضل اجتماعی تاسیس شود تا با کارشناسان ومتخصصین مربوطه وراهکارهای مناسب برای دفع این معضل اجتماعی تلاش شود.

گلستانی به ازدواج ها وطلاق های به ثبت رسیده در 7 ماهه امسال اشاره وتصریح کرد: در هفت ماهه نخست امسال تعدادده هزار و20 مورد ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال 2.4رصد کاهش یافته است ،همچنین در هر شبانه روز 54 ازدواج به ثیت رسیده است وبیشترین ازدواج مربوط به زوجینی است که در سن برابر قرار دارند.

 وی ادامه داد:در این مدت نیز تعداد یک هزار ونهصدو97 مورد طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال 5.7درصد افزایش یافته است وباید گفت که بیشترین طلاق به ثبت رسیده با تعداد 205 مورد مربوط به زوجینی است که در سن برابر قرار دارند.

معاون پیشگیری از جرم استان همدان افزود :میانگین سن طلاق برای مردان برابر 34.5 سال وبرای زنان 29.1سال بوده است همچنین دوام زندگی برابر 6.9سال بوده است که این شاخص مناطق شهری 2.7سال وبرای مناطق روستایی 5.8 سال بوده است.

وی گفت:نسبت ازدواج به طلاق در این مدت برابر 5بوده است یعنی به ازاء هر ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است که این نسبت در مدت مشابه پارسال برابر 5.4 بوده است و در هر شبانه روز 11 طلاق به ثبت رسیده است.
 
با نگاهی گذرا به ارقام موجود طلاق توافقی می توان دریافت نهاد خانواده به ویژه در میان جوانان از قداست پیشین برخوردار نیست، برخلاف معیارهای گذشته در فرهنگ ایرانی که زندگی زیر یک سقف با هر شرایطی را تجویز می کزد، اما امروزه زندگی مشترک و کراهت طلاق میان جوانان به مسائل نه چندان پیچیده بدل شده است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: همدان ، طلاق ، آسیب ، بررسی ، توافق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.