200 نسخه نفيس خطی و چاپ سنگی از صحیفه سجادیه در کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی نگهداری می شود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ معاون اداره مخطوطات آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر بيش از 160 نسخه خطی و چاپ سنگی ارزشمند از صحيفه در آستان قدس رضوی موجود است که با آثار ديگر از قبيل شرح و حاشيه حدود 200 نسخه می شود.

حجه‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نوری نیا افزود: قديمی ‌ترين روايت صحيفه، صحيفه‌ای به روايت اهل سنّت است که در اوايل قرن پنجم کتابت شده و تنها نسخه آن در آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

وی به يکی از بهترين صحيفه‌های دارای تذهيب در کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: اين نسخه که مطالب ميرداماد بر حاشيه آن موجود است، داراي سرلوح مزدوج زرّين پرکار است و حاشيه دو صفحه اول گل و برگ زرّين به اسليمی بوده و جلد آن، ساغری مشکی ضربی زرّين مشتمل بر چهار ابروی سوخت زرّين، که يکی از نمونه‌های ارزشمند سوخت‌های زرکوب است.

رییس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی به نسخه ديجيتالی ارزشمندی اشاره کرد و افزود: تصويری از شرح صحيفه سجاديه علامه مجلسی اول که به خط نستعليق در زمان وی کتابت شده و با تصحيح و مهر و امضای مجلسی دوم است نیز در کتابخانه ديجيتال آستان قدس نگهداری می ‌شود.

نوری نیا گفت: نسخه نفيس ديگری نيز به کتابت قرن دهم موجود است که برخی حواشی آن مطالب مرحوم ميرداماد بوده و با نسخه شهيد ثانی مقابله و تصحيح شده و در سال 1065 قمری توسط فاضل خان وقف شده است.

وی خاطر نشان کرد: نسخه بسيار ممتازی از صحيفه ثانيه سجاديه که اضافات محدث بزرگوار شيعه، شيخ حر عاملی را در خود جای داده است در سال 1053 قمري تأليف و ظاهراً در همان زمان کتابت شده است و نسخه ديگر که حواشی آن مطالب ميرداماد و عبدالعالی کَرَکی است از نمونه‌ای ديگر نسخه‌های نفيس در آستان قدس رضوی است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.