شبکه یورو نیوز اعلام کرد ایران امیدوار است با برداشته شدن تحریم ها، حق خود را در بازار های جهانی به عنوان بزرگترین تولید کننده «طلای سرخ» به دست آورد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه خبری یورونیوز در گزارشی درباره کشت زعفران در ایران اعلام کرد: برای این گیاه قیمتی وجود ندارد، در نتیجه ارزش آن قابل ارزیابی نیست، از همین رو تولیدکنندگان ایرانی امیدوارند از آن سود ببرند.

این گیاه در استان خراسان در شمال شرقی ایران کشت می شود. دراین منطقه از حدود سه هزار سال پیش تاکنون این طلای سرخ کشت می شود. اما در سال های اخیر، اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران ،برای تولیدکنندگان زعفران در کشور مشکل ساز شده است.

رسول بلبل، مزرعه دار زعفران، در این باره می گوید ما یک محصول ارگانیک و سالم را عرضه می کنیم. ولی بدبختانه این محصول از طریق واسطه گر ها با نشان تجاری آنها به دیگر کشورها صادر می شود. اما امروز همه چیز در آستانه تغییر کردن است.

هم اکنون هر کیلو زعفران بین 30 تا 40 هزار یورو در بازار به فروش می رسد. زعفرانی که در ایران تولید می شود 90 درصد کل تولید جهانی را تشکیل می دهد.

در ایران هر سال بین 190 تا 220 تن زعفران تولید می شود که در این میان تنها 15 درصد آن در داخل کشور مصرف می شود.

هادی موحدان، رییس اتحادیه صنفی زعفران و خشکبار تربت حیدریه در این باره می گوید: الان که تحریمها برداشته شده است ما می توانیم برای صادرات زعفران به دیگر کشورها به صورت بسته بندی شده و با نشان تجاری کشور خودمان، برنامه ریزی کنیم.

از این محصول برای چاشنی غذا، رنگ دادن غذا و به خاطر اثرات دارویی که دارد در تولید دارو استفاده می شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار