جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی آذربایجان شرقی با رویکرد بررسی وضع سکونت گاه های غیر رسمی در آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی امروز در جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی آذربایجان شرقی بر ضرورت ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی تاکید کرد.

توحیداخلاقی با اشاره به وضع فعالیت ستاد ساماندهی گفت: ستاد ساماندهی در آذربایجان شرقی فعالیت گسترده ای دارد که موجب تقدیر مسئولان کشوری شده و این ستاد در تبریز و سایر شهرهای که سکونت های غیر رسمی دارند فعال خواهد شد.

وی از فقر شهری و ایمنی به عنوان معضل یاد کردو حاشیه نشینی ها را هم تهدیدی فرا روی مدیریت شهری دانست که 130 هزار هکتار در کل کشور شناخته شده اند و 50 هزار هکتار به عنوان محلات میانی مطرح و 21 هزار هکتار بافتهای تاریخی که با 54 هزار هکتار درحاشیه شهرها 30 درصد شهرها را تشکیل داده اند و 20 درصد جمعیت کشور در بافتهای ناکارآمد زندگی می کنند.

وی ادامه داد: 5 هزار و800 هکتار نیز در آذربایجان شرقی به عنوان بافتهای نارکاآرمد مطرح هستند که باید فکری اساسی در این مورد صورت گیرد.

وی اظهار کرد: 73 درصد جمعیت ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی شناسایی شده در استان در تبریز سکونت دارند.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی تصریح کرد: در حال حاضر 5 شهر دارای طرح مصوب در امر ساماندهی سکونت گا های غیر رسمی هستند و دو شهر دیگر نیز در حال مطالعه هستند و برای تبریز نیز بازنگری هایی صورت خواهد گرفت.

اخلاقی گفت: 18 محله در تبریز و 10 درصد مساحت شهر و 20 درصد جمعیت این شهر در محدوده سکونت گاه های غیر رسمی قرار دارند و در مجموع نیز 30 درصد جمعیت استان در سکونت گاه های غیر رسمی زندگی می کنند.

وی یادآور شد: جابجایی 3 هزار خانوار در 5 محله ویژه تبریز و 68 پروژه با 530 میلیارد ریال اعتبار دنبال میشود و در شهرهای دیگر نیز پروژه های توانمند سازی سکونت گاه های غیر رسمی و دیگر پروژه ها انجام می شود.

اخلاقی بیان کرد: در راستای فعالیت ستاد بازسازی و توانمند سازی سکونت گاه های غیر رسمی دستگاه های مجری و نیز دستگاه های بهره بردار مشخص شده اند و ارتقای سطح دانش و افزایش مطالعه و توسعه کتابخانه ها دنبال میشود.

استوار آذر مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر سکونت گاه های غیر رسمی در 8 شهر استان مهم و برجسته شده و با حضور 4 نفر از فرمانداران این موضوع برررسی خواهد گردید.

وی ادامه داد: بیشترین جرایم در سکونتگاه های غیر رسمی ، حاشیه شهرها و نقاط ایچنینی صورت می گیرد و در این زمینه نیازمند اقدامات اساسی هستیم که این مسائل باید به صورت ریشه ای و زیر بنایی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی پدیده مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها را از یک سو موجب از دست رفتن سرمایه های اجتماعی در روستاها و نیز پدیده زشت حاشیه نشینی در اطراف شهرها و افزایش جرایم هستیم.

وی بیان کرد: 530 هزار نفر در سکونتگاه های غیر رسمی استان زندگی می کنند که بیش از 400 هزار نفر در تبریز زندگی می کنند.

بنی هاشم مدیر کل امور زندانها نیز در این جلسه با بیان اینکه در جلسه سوم کارگروه اکثر مصوبات در مورد زندانها بوده است گفت: پس از این جلسه مصوبات پیگیری شده و تلاش داریم تا این مصوبات به نتیجه لازم برسد.

وی بیان کرد: بر اساس یکی از مصوبات سوله های جهاد کشاورزی در اختیار اداره کل زندانها قرار گیرد و هزار نفر از زندانیان در این محل مشغول به کار و حرفه شوند.

وی بیان کرد: بیمه سلامت زندانیان نیز مصوب شده و یکی از مشکلاتی که زندانیان بیمه نبودند مرتفع شده و در حال حاضر زندانیان و خانواده های آنان بیمه درمانی هستند که عمدتا از افراد محروم هستند.

وی بیان کرد: لیست فرزندان زندانیانی که موفق به ادامه تحصیل نشده اند از سوی آموزش و پرورش پیگیری می شوند.

وی گفت: تحت پوشش قرار دادن زندانیان بی سواد در نهصت سواد آموزی مورد توجه قرار داشته است و پس از تلاشهایی که شده مدرسه و دبیرستان غیر انتفاعی در زندان تبریز ایجاد شده اما با توجه به مشکلات مالی زندانیان از آموزش و پرورش درخواست داریم تا مدرسه دولتی در زندان تبریز ایجاد شود.

مدیر کل امور زندانهای آذربایجان شرقی یادآور شد: زندانیان در زمینه آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای خواهند توانست آموزشهای تکمیلی را در مراکز فنی و حرفه ای استان فرا گیرند.

وی عنوان کرد: در راستای توانمند سازی انجمن حمایت از زندانیان استان و توانمند سازی آنان نیازمند همراهی و حمایت بیشتری از سوی مسئولان هستیم که خانواده های آنان را نیز تحت پوشش قرار می دهد.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.