معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از کاهش درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد که با هدف احیای دریاچه ارومیه انجام می شود.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگارانجوان از تبریز؛محمدصادق پورمهدی در همایش نقش بانوان در مدیریت منابع آب با محوریت احیای دریاچه ارومیه، افزود : برنامه‌های احیای دریاچه شامل آزاد سازی آب‌های پشت سدها، لای‌روبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه و پر کردن چاه‌های غیرمجاز با تخصیص اعتبار لازم انجام می شود.

وی با بیان این که 80 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به این استان اختصاص یافته گفت: تاکنون 40 میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته که برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها، مابقی اعتبار نیز باید پرداخت شود.

وی افزود: حدود 90 درصد از مصرف آب در بخش کشاورزی است و بیشترین صرفه جویی هم باید در این بخش صورت گیرد، با این حال صرفه‌جویی در مصارف دیگر هم بسیار مهم است.

پورمهدی با بیان این که کاهش سطح آب‌های زیر زمینی یکی از عوامل کاهش سطح آب دریاچه ارومیه است، افزود: باید بدانیم که سرمایه ما فقط نفت نیست بلکه سرمایه اصلی آب است که در صورت کمبود برخلاف نفت جایگزینی نخواهد داشت.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی خشک شدن دریاچه ارومیه را جزیی از بحران کم‌آبی دانست و با تاکید بر این که نباید مساله دریاچه ارومیه امنیتی شود، گفت: متاسفانه برای مدتی قضیه دریاچه ارومیه امنیتی شد،

پورمهدی به نقش بانوان در کمک به احیای دریاچه ارومیه هم اشاره کرد و گفت: بانوان به عنوان اداره کنندگان خانه هم می‌توانند در کاهش مصرف آب شرب و هم در تربیت فرزندان در مسیر استفاده درست و بهینه از منابع آبی، به طور مستقیم و غیر مستقیم در افزایش سطح آب دریاچه ارومیه نقش داشته باشند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.